• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Funderar på en ny GPS

F

F.d. 14227

Guest
Sv: Funderar på en ny GPS

Jag tror väl inte att barn och ungdomar använder navigatorer i någon större utsträckning. Försäljningsstatistiken av navigatorer talar sitt tydliga språk och det är naturligtvis navigeringsapparna som är orsaken, vad annars?

De är inte bara billigare utan också mer kompetenta och jag tror inte att det är en kortvarig fluga. Jag själv skulle inte klara att hitta rätt utan navigeringshjälp i större städer på kontinenten. Jag kom av misstag in i Paris förra våren och utan hjälp hade jag nog gett upp!

Så en fluga, nej detta är bara början! Utvecklingen har vi aldrig kunnat stoppa trots att vissa gör sitt bästa.

Tack Knarrevik!

Håller med fullständigt. Det är beklagligt men ofrånkomligt att vissa alltid tycks mena att det var bättre förr, ju förr desto bättre!! SUCK.

Leifimotala :spinny:

F

F.d. 52943

Guest

......
Var i Paris på 80-talet utan GPS och jag frågade mej fram när jag inte hittade, att fråga är en metod som funkar än idag överallt. ....:yes:
Om man, efter ett års intensiva (??????) franskastudier i realskolan hamnar i Paris har man lärt sig att vänster heter "a gauche" och till höger heter "a droit" - åtminstone var det jag trodde jag visste.
När jag och kompisen med bil försökte ta oss ur Paris 1969 och frågade om vägen mot Belgien så sa många "tout droit". Jag, som läst franska tolkade det som "håll till höger". Inte helt lyckat - vi körde i en stor högerrunda runt Paris!...

:twitcy:

F

F.d. 25168

Guest

Tack Knarrevik!

Håller med fullständigt. Det är beklagligt men ofrånkomligt att vissa alltid tycks mena att det var bättre förr, ju förr desto bättre!! SUCK.

Leifimotala :spinny:

Tror ingen er imod udviklingen, mere at ikke ALLE behöver en pryl med alt indbygget.

Mange köbte tv med dvd, gik dvd istykker måtte man undväre tv i 2-3 uger inden det var tilbage fra reparation.

Taber du en smartphone / tablet, går den itu og alle de app's kan du ikke bruge för end den er tilbage fra rep.

Önsker man bare en GPS navigation, hvorfor skal man så betale 5000 for smartphone og derefter 4-800kr for navigationsappen, plus diverse opdateringer for fartfälder-trafik osv. når du kan köbe en navigations gps til 1-3000kr lettere at installere poi, garmins f.eks med billeder og tekster på pladserne. alt Off-line.

Glemmer jag en garmin i bilen, bliver den nok ikke stjålet, men sidder der en Ipad eller tablet i vinduet, er den väk når jeg kommer tilbage til bilen.

Dette har väret nävnt i mange tråde efterhånde, hvor Iphone / Ipad hele tiden bliver koblet ind igen og igen, som om trådskaberne var rene idioter, at de kunne önske noget andet en pryler for 5-12.000, när deres behov var 1-3000.

Summasumarum

Enkelt stående GPS er det enkleste, billigste og nemmeste at betjene og installere egne poi filer på ( garmin )

Og lad smartphones / tablets have deres egne tråde, hvor jeg kan promovere Android istedet for Apple :):) selv om jeg ikke er så udlärt i dette som knarrevik :)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tror ingen er imod udviklingen, mere at ikke ALLE behöver en pryl med alt indbygget.

Det är just det som är poängen, att slippa ha en massa manicker att hålla reda på, för att inte tala om alla sladdar, 12 V och 230 V.

Dessutom kan man inte jämföra en iPad för 5000 med en navigator som endast är bra på en sak, nämligen att ta dig enklast möjligt till målet.

Det är nog lättare att glömma en navigator än en telefon/platta i bilen.

Jag har inte sagt att man tvunget skall skaffa en smart telefon eller platta om man redan har en navigator men om man ändå står i begrepp att köpa kan det vara en bra idé.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Jag tror väl inte att barn och ungdomar använder navigatorer i någon större utsträckning. Försäljningsstatistiken av navigatorer talar sitt tydliga språk och det är naturligtvis navigeringsapparna som är orsaken, vad annars?

De är inte bara billigare utan också mer kompetenta och jag tror inte att det är en kortvarig fluga. Jag själv skulle inte klara att hitta rätt utan navigeringshjälp i större städer på kontinenten. Jag kom av misstag in i Paris förra våren och utan hjälp hade jag nog gett upp!

Hej igen Knarrevik!
Jag vet inte om det är mig du svarat men om så är är fallet så får du nog läsa vad jag skrev en gång till.

1) Jag har inte skrivit att barn använder navigeringsappar men väl Iphone, Ipad och ex Apledatorer men till vad målarprogram, hemsidor, leta på nätet ... ?! Detta användande är vill jag påstå, betydligt mer utbrett än vad du tycks tro men det kanske är bra att barnen ställer upp på dessa prylar???

2) Billigare??? Förstår nu inte heller hur du räknar - men föreslår att du presenterar en komplett kalkyl som inkluderar prylars inköpspris, programtillbehör som appar, driftskostnader utöver vanlig tfn-kostnad, avskrivningskostnad, etc om du vill bevisa att ett alternativ är billigare eller dyrare än något annat (en kalkyl är aldrig fel?).

3) Statistiken har jag redan berört tidigare ... inget nytt!

Vad jag vill ha sagt är att jag är fullt nöjd med en normal mobil, en välfungerande GPS och en PC om det tillåts fn - är det fö fel med att vara nöjd och inte jaga nya behov som jag inte har?

Känner flera som stressar sig genom livet resp gått i väggen, möjligen pga att de "aldrig loggar ut" och bara slappar. Med avseende på arbetstagares problem (brist på verklig fri-tid) som nu börjat dyka upp i Tyskland, så tror jag att det finns fler dimensioner än de som hittills dykt upp i denna disk .... !
/ Bengt

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Du svarade med att ange mitt citat ang. navigatorer!

I en kalkyl får du också räkna med de andra nyttigheterna som telefonen/plattan anänds till. Navigering är en liten del och en app kan förhoppningsvis användas under mycket längre tid med gratis uppdateringar och ev. nya telefoner.

Naturligtvis har man rätt att stressa av på äldre dar, jag gör det med att följa utvecklingen och skriva alltför många inlägg på detta forum.

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025

Jag har nu använt mig ett tag av Wisepilot på min Flyer och kan naturligtvis inte låta bli att jämföra denna med min ngt äldre Garmin gps.
I min subjektiva uppfattning av dessa olika system håller jag den "gamla" gps
för både enklare, tydligare och säkrare för mig som användare.
En brasklapp dock, jag är ingen "tekniknisse" som älskar att lusläsa bruksanvisningar från pärm till pärm. Så ett och annat viktigt kan jag ha missat!!
När jag använder Wisepiloten, trots den förnämliga storleken på displayen, ser jag bara i princip, en rak eller krokig väg i displayen och nästan ingen omgivning alls. Annat var det med Garmin, här är kartan betydligt mer detaljerad
jag ser städer, alternativa vägar mm. Men det har kanske med vilken kartdistrubetör som resp. system använder sig av.
Men allt i allo är jag dock mer nöjd med Garmin som GPS. Och den var dessutom helt kostnadsfri utomlands.

mvh
Fincan

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Men allt i allo är jag dock mer nöjd med Garmin som GPS. Och den var dessutom helt kostnadsfri utomlands. mvh Fincan

Trots att man kan ställa WisePilot i utlandsläge förbrukar den tydligen data. Detta är inte bra och borde åtgärdas av Wisepilot. Den största fördelen med Wisepilot är dess sökmöjligheter i övrigt finns det betydligt bättre navigeringsappar som tex iGO, Sygic och Garmin. Sygic funkar på Androider.

F

F.d. 58601

Guest

Kom nu inte med förslag om ipad eller mobiler, vet där finns GPS i dessa apparater, men vill gärna ha förslag på en bra GPS, den gamla börjar lida mot slutet. Önskar en trevlig helg till alla

För ursprungliga frågan så tycker jag att Garmin 3790T är den bästa o trevligaste GPS som jag haft,har en vecka sedan uppdaterat både apparat o kartorna o de blev bara bättre o kartorna med nya pigga färger.

Leif

Senast redigerad av en moderator:

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Har använt olika GPS både i jobb och privat.
För mig fungerar Navigon 8410 bäst. Bra gränssnitt och enkel röststyrning och Panorama View som gör att man får en bra helhetsbild.
Bluetooth-handsfree för att ringa och ta emot telefonsamtal är oxså bra. Enda negativa är en känslig anslutning till laddsladden.
Jag har oxså fått mycket bra support från Navigon då kontakten gick sönder och de skickar en ny direkt efter samtalet utan kostnad.
Att Garmin äger Navigon idag ser jag bara som en fördel.

Bosse

Toppen