• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Funderar på en ny GPS

D

Deleted member 11118

Guest
Kom nu inte med förslag om ipad eller mobiler, vet där finns GPS i dessa apparater, men vill gärna ha förslag på en bra GPS, den gamla börjar lida mot slutet. Önskar en trevlig helg till alla

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Funderar på en ny GPS

Kom nu inte med förslag om ipad eller mobiler, vet där finns GPS i dessa apparater, men vill gärna ha förslag på en bra GPS, den gamla börjar lida mot slutet. Önskar en trevlig helg till alla

Det finns i stort sett bara en tillverkare av navigatorer kvar på en sviktande marknad, nämligen Garmin.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jag har haft Garmin sedan 1999. Provade Navigon ett år men den la av i helgen mitt på Öresundsbron så det fick bli en ny Garmin i Lübeck. Använder Garmins MapSource i datorn mycket .

Suning

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7133
Medlemskap
2025

Hbk hade tidigare en överenskommelse med Elgiganten om inköp av navigatorer. Detta tog slut och skulle ersättas med ett nytt avtal, enl förra ordföranden.

Nån som vet om det är nåt på gång, eller........?

Trevlig helg !

Mvh Suning

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Hej lassej!
Om vi nu ska hålla oss till ditt utpekade ÄMNE (betr konv GPS), så har jag nyligen köpt en Garmin 3490LMT! Valde mellan 3490 (ca2.500:-/jag gav 2.390:) och den större 3590 (som blir ca600:- dyrare), båda modellerna inkluderar livstids kartuppdateringar/4 ggr/år utan extrakostnader!

Med "rätt" installationstillbehör på i-panelens ventilationsuttag" så behövs inte den större skärmen. GPS'en sitter då nära, med bra åtkomlighet, med bra läsbarhet och dessutom alltid på rätt plats! Denna GPS apparat flyttas ofta mellan en p-bil och husbilen som båda har identiska fästen, dvs enbart själva apparaten flyttas.

Jag tycker att denna 3490 fungerar utmärkt och uppfyller alla rimliga önskemål man kan ställa på en bilnavigator (bla betr laddning av carnivals 140' poi's och mycket, mycket mer)! Denna GPS är lätt, ca8mm tjock och med batteritid ca 4tim, den har även röststyrning om man nu vill komplicera det hela, vad mer kan man begära?

Har även en relativt ny Navigon 8410 premium och en TomTom 4430 (i husbilen), de är bra var och en bra på sitt sätt men Garmin tycker jag vinner på att den är tillräckligt bra på det mesta och framför allt då det gäller uppdatering av kartmtrl och enkelhet vid laddning av egna poi's!
/ Trevl helg själv, Relax

D

Deleted member 11118

Guest

Alla tycks vara överens om Garmin av de som svarat då får det bli en sådan när jag byter. Förmodligen den modell Relax skriver om.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Det finns i stort sett bara en tillverkare av navigatorer kvar på en sviktande marknad, nämligen Garmin.
Vet inte om "marknaden är sviktande, möjligen mättad" - tyder kanske mest på att dessa "GPS-prylar" numera är färdigutvecklade, billiga, utsatta för hård konkurrens samt bevisligen har lång livslängd (>3-4 år), i motsats till många andra produkter (mer eller mindre komplicerade men ändå dyra "mode"telefoner och liknande)!

F

F.d. 55451

Guest

Eftersom det inte var undantagna GPS på laptop, tar jag tillfället i akt att nämna att jag är med stora fördelar och besparingar med hjälp av AutoRoute programmet, tillsammans med Route 66 på samma gång.
Det krävs något mer PC-kunskap än vad jag föreställer mig att du är intresserad av Lassej :)
Men när det finns inställningsmöjligheter får du också en mycket mer nyanserad fördel - förstås.
Automatiska eller förinställda beslut från tillverkaren - ger inte alla eller enskilda önskemål.
Så med all respekt inte mer om detta alternativ i denna tråd.
Hoppas också ipad eller smartphone entusiaster kommer att stanna bort eller angrepp på alternativet.

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vet inte om "marknaden är sviktande, möjligen mättad" - tyder kanske mest på att dessa "GPS-prylar" numera är färdigutvecklade, billiga, utsatta för hård konkurrens samt bevisligen har lång livslängd (>3-4 år), i motsats till många andra produkter (mer eller mindre komplicerade men ändå dyra "mode"telefoner och liknande)!

Den är sviktande pga att det säljs färre navigatorer till förmån för de allt smartare apparna. Navigeringsapparna är långt ifrån färdigutvecklade, de uppdateras ständigt från allt fler tillverkare. De mest kända är iGO Primo, Sygic, CoPilot och Garmin (ersätter Navigon).

Konkurransen är hård och en bra navigeringsapp för Norden kostar idag 189 kr. Priserna är på väg ned nu när både Google och Apple har/får gratis navigering.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hoppas också ipad eller smartphone entusiaster kommer att stanna bort eller angrepp på alternativet.

Är det inte bra att medlemmar får kunskap om ny teknik och inte bara se i backspegeln?

Innan du ändrade ditt inlägg såg jag också att du ville införa censur!

D

Deleted member 11118

Guest

BredoMobil, det verkar som jag inte kan teknik, jag framställer det själv så men jag kan en hel del om datorer osv. Jag bara tycker det kan bli för mycket teknik och vi missar allt annat. Förr klarade man sig. Så kom du bara med hur det fungerar på laptop så skall jag nog fixa det. Är inte så teknikfientlig som det verkar, tycker bara det är onödigt med allt som finns och som man "måste" ha. En bra bok utanför husbilen med en god whisky där jag hamnar med eller utan teknik, är lyx för mej.

F

F.d. 55451

Guest

Lassej du tittar under Autoroute.
Jag kommer inte att argumentera för evigt och alltid med fanatiska människor i detta forum - då skulle jag bli borta.
Se i denna tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/t60493/ - det har blivit en plåga / pestilens med dessa sjuka attacker överallt.
Fanatiska människor är helt obekymrade för sina metoder för att ägna sina mål.
Basta.

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Lassej du tittar under Autoroute.
Jag kommer inte att argumentera för evigt och alltid med fanatiska människor i detta forum - då skulle jag bli borta.
Se i denna tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/t60493/ - det har blivit en plåga / pestilens med dessa sjuka attacker överallt.
Fanatiska människor är helt obekymrade för sina metoder för att ägna sina mål.
Basta.

Bredo, det är du som står för anklagelser och man skriver inte för att "ägna sina mål" vad du nu menar med det. Innan du ändrade ditt inlägg såg jag att du försökte införa censur och utestänga vissa att svara på inlägg. Håll dig till forumets regler!

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Den är sviktande pga att det säljs färre navigatorer till förmån för de allt smartare apparna. Navigeringsapparna är långt ifrån färdigutvecklade, de uppdateras ständigt från allt fler tillverkare. De mest kända är iGO Primo, Sygic, CoPilot och Garmin (ersätter Navigon).

Konkurransen är hård och en bra navigeringsapp för Norden kostar idag 189 kr. Priserna är på väg ned nu när både Google och Apple har/får gratis navigering.
Knarrevik, din slutledning beträffande statistik hänger jag som vanligt inte riktigt med i, du övertolkar företeelser ur statistiken som ingen vet särskilt mycket om. Dvs inte beskrivet av källan som levererat råstatistiken som enbart anger sålda objekt!
Den försäljningsstatistik som du hänvisar till är fn kanske mer en följd av "vårt nuvarande habegär, en typ av att följa John resp för många att vara inne" och uttrycker därmed kanske(?) inte ett sakligt underbyggt framtida behov!

Antagligen bidrar ex mina barnbarn och deras gelikar med att dra upp försäljningsstatistiken för t.ex Apples produkter i rådande hajp (användningen är ju inte alltför imponerande), detta tills en ny "fluga dyker upp"! Uppfattar i många fall dessa prylar som rena leksaker för många barn (och .... ) = kanske hör de till nutidens välfärdkonkurrens (bland både barn och vuxna?

Eller vad sägs om 9-åringar (ex min dotterdotter) som har Iphone 4s, Ipad3 och ny Apple dator (a' 13') och hon är absolut inte ensam om detta bland mina andra barnbarn och även deras kompisar.
Ibland används enligt vissa källor paddor på dagis för att skapa lugn och få der ljudnivån (= premiering?), dessa ingår förstås också i försäljningsstatistiken. Nyttan med dessa prylar för barn kan säkert diskuteras i det oändliga.

Jag uppskattar och tar alltid mycket gärna del av dina praktiska användarerfarenheter och även från facktidningar! Föredrar dock av många anledningar att ha en egen som Lassej uttrycker i sitt inlägg 15 ovan, "en lite bredare och vidsyntare uppfattning" i dessa frågor. Det finns som bekant inte alltid bara en sanning (vems i så fall?) utan också många andra vettiga tänkvärda fakta och erfarenheter kring dessa frågor = alla människor är ju lyckligtvis inte stöpta i samma form och dessutom inte identiska behov ... och uppfattningar!
/ Ha det bra Knarrevik, det skulle vara kul att träffa dig för en mer ingående disk, men jag hoppas bara att du inte är säljare! Bengt

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag tror väl inte att barn och ungdomar använder navigatorer i någon större utsträckning. Försäljningsstatistiken av navigatorer talar sitt tydliga språk och det är naturligtvis navigeringsapparna som är orsaken, vad annars?

De är inte bara billigare utan också mer kompetenta och jag tror inte att det är en kortvarig fluga. Jag själv skulle inte klara att hitta rätt utan navigeringshjälp i större städer på kontinenten. Jag kom av misstag in i Paris förra våren och utan hjälp hade jag nog gett upp!

Så en fluga, nej detta är bara början! Utvecklingen har vi aldrig kunnat stoppa trots att vissa gör sitt bästa.

D

Deleted member 11118

Guest

Utveckling är bra men ibland går det lite väl fort för det gäller tjäna pengar. Var i Paris på 80-talet utan GPS och jag frågade mej fram när jag inte hittade, att fråga är en metod som funkar än idag överallt. GPS är mer praktisk tycker även jag, men vi måste själv få välja vad vi vill ha, utbudet finns. Hade jag frågat om jag skulle köpa en Lumia 710 hade jag säkert fåt svaret det finns bättre mobiler, vet jag det finns också men denna täcker mina behov och det är det som är viktigast. Allt behöver inte finnas i mobilen.

Hur många program finns i en tvättmaskin och hur många använder man, dvs vi betalar för en massa vi inte använder i våra produkter. Beror på att det är bättre tillverka stora mängder. Fast jag behöver inte allt men måste köpa innehållet och betala för sådant jag inte använder. Hej hopp:yes:

Toppen