• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Funderar på att sätta in ett 1000w elelement

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
10ampers säkring är förmodligen det vanligaste på campingar, vi vill sätta in ett externt elelement..

Vet inte hur stort elelement man ska satsa på då kylen och batteriladdaren, även belysningen tar ström..

Ni som har externa elelement hur många watt har ni satsat på och upplever ni några problem?

E

Ericsson c52

Guest
Sv: Funderar på att sätta in ett 1000w elelement

Jag har en fläkt som är ställbar 900-1800 watt funkar kanon och tar liten plats

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Nej. Men Beroka kom upp till oss här i Kiruna eller Vittangi och det är 35 grader kallt men har man riktigt tur så kan det bli 45 grader eller kallare. Då kan vilken husbil som helst vilja ha 220 v eller en fläkt.
Du är hjärtligt välkommen

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Har du ingen elpatron?
Vi har 800w + 1000w på pannan elpatron.
Pannan är placerad längst bak, när vi vintercampar har vi en keramisk värmefläkt på 750w framme mellan förar och passagerarstolen och vi kör den med Truma pannan på 800w och gas.
Vi MÅSTE köra Truma pannan för den kör ner värme på dom vitala delarna i dubbelgolvet.

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Vi kanske ska ha en test av husbilar i vinterkyla. Vi avsätter en vecka i januari 2015 i Vittangi. Ingen el bara gasol eller diesel. Jag lovar att ingen av oss klarar en vecka. Allraminst jag som har en dåligt isolerad husbil.
KRAM

F

F.d. 58573

Guest

Nej. Men Beroka kom upp till oss här i Kiruna eller Vittangi och det är 35 grader kallt men har man riktigt tur så kan det bli 45 grader eller kallare. Då kan vilken husbil som helst vilja ha 220 v eller en fläkt.
Du är hjärtligt välkommen

Trots att jag har och har haft vinteranpassade husbilar så försöker jag undvika camping när det blir kallare än 30 minusgrader. Även om min bil är extremt isolerad med 47 mm PU-skum runt om (alltså även i mellanväggen och dörren till förarhuset) och med mer än tillräcklig värmarkapacitet (6 KW dieselcentralvärme + 2 KW elpatron) så är risken för något trassel lite väl stor när temperaturen kryper ner under -35. Det har hänt att jag inte fått fart på min Eberspächer motorvärmare när det varit så kallt och risken för mekaniska problem med bilen ökar även betydligt.
Visserligen har jag med mig en varmförvarad Honda generator och bilen är för säkerhets skull utrustad med även elektrisk motorvärmare, så hitintills har jag inte blivit fast i ödemarken.
Ner till omkring 10 minusgrader klarar min husbil att hålla behaglig värme med första steget på elpatronen (=1 KW) så reserver finns, men blir det kallare än så här så väntar jag med camping:
för hbk 004 (Large).jpg

aake

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55397

Guest

Bra med ställbara effektlägen på elementet så man kan anpassa uttaget beroende på "övrig" förbrukning. 10A säkring kan man ta ut dryga 2kW från, men svårt att veta aktuella strömmen utan att mäta.

Man märker väl iofs ganska snart efter att säkringen gått....

F

F.d. 29925

Guest

Ett element är nog ingen optimal lösning. Det mest optimala när det gäller tillsatsvärme med enkla medel är nog av typ kupévärmare där man kan blåsa ut varmluften på just de ställen som brukar vara kallast samtidigt som man får en del cirkulation på luften i bilen.
Med ett element är risken att det blir varm men mest vid taket där det förmodligen finns en del ventilationsöppningar som enbart förhöjer skorstenseffekten dvs en stor del av värmen åker ut den vägen.

F

F.d. 58573

Guest

Det finns skäl att passa sig för frostrisk i vatten- och avloppsledningar om man använder ett extra element i bodelen. Centralvärmens termostat slår ifrån, eller i vilket fall minskar på effekten, med följd att vattenledningar perifert kan frysa. Särskilt stor risk för den som inte har uppvärmt dubbelgolv; vattenledningarna bakom duschkabinen torde vara extra utsatta i bilar med denna konstruktion.

aake

F

F.d. 26625

Guest

Vi har en tysgånde värmare med fläkt monterad (1ooo w)under pasaserar stolen med en rumstermostat. Vi drog en kabel under bilen och avsäkrade den i gaderoben.
Det funkar kanon det är alltid från hytten det drar kallt.

F

F.d. 58573

Guest

Vi har en tysgånde värmare med fläkt monterad (1ooo w)under pasaserar stolen med en rumstermostat. Vi drog en kabel under bilen och avsäkrade den i gaderoben.
Det funkar kanon det är alltid från hytten det drar kallt.

Så fungerar det bra utan risk för problem med frysning av ledningar, men ännu bättre (och mer energieffektivt) blir att bygga en isolerad mellanvägg och dito dörr mellan bodel och förarhus. Så har jag gjort eller låtit göra i ett flertal husbilar genom åren. Dessutom slipper man då det mesta av problemen med värmeinstrålning från förarhuset sommartid.

aake

Toppen