• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Frugan klagar på att kylskåpet sitter för lågt och jag skulle vilja ha långbäddar. Annars är vår plåtis pefekt.

Vår drömbil har dykt upp

poessl-roadcruiser-wohnmobil-2131521-4753409_dia.jpg

possl_roadcruiser_94401137087126313.jpg


Jag har kikat lite men det är dåligt med begagnat så vi får vänta en eller två vintrar på en begagnad. Vill inte köpa ny pga pris och mycket fel vid nyleveranser.

Jag har jämfört priser.

529000 kr Blocket

37950 Euro (313448 kr)Mobile.de

Uj Uj mycket billigare i Tyskland. För vår del är detta vår drömbil. Kylskåpet i normalhöjd och långbäddars.

Har någon hört något som inte är så bra med denna bil så kan det vara bra att få veta det. Det ända felet jag har hittat är att den är över 6 meter (runt 6,40). Men det tycker jag är värt.
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Jag var i Pukavik och kollade, men det är för mycket "pycke" i dom tycker jag.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Hej! 6.36 lång! Pössl gör helt OK bilar, fast inte vinterbilar. Om du kollar mobile.de hittar du 2012 års modeller som har varit uthyrad, men med utrustningen du behöver.
Adria har också långbäddar - och lite bättre kvalitet. Om du vill ha en super plåtis med långbäddar och vinterisolerad, beställ en Bavaria-Camp eller La Strada! Mellan Adria och Bavaria Camp/La Strada hittar du t.ex. Knaus och Karmann.
Välkommen till Plåtis-gänget!!!
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Har en Pössl -11 som vi hämtade från Tyskland under våren och den har funkat perfekt de ca. 600 mil som vi hittills avverkat. Några bristande kvalitet har vi inte noterat.. allt känns robust och inget som skramlar.

Ok.. det kanske inte är den mest vinteranpassade husbilen men det tycks ändå funka att bo i plåtis i -38 grader.. man får bara elda lite mer gasol;). Se - Vinterresa med Plåtis [Arkiv] - MHCS Forum
 
Senast ändrad:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Hej! 6.36 lång! Pössl gör helt OK bilar, fast inte vinterbilar. Om du kollar mobile.de hittar du 2012 års modeller som har varit uthyrad, men med utrustningen du behöver.
Adria har också långbäddar - och lite bättre kvalitet. Om du vill ha en super plåtis med långbäddar och vinterisolerad, beställ en Bavaria-Camp eller La Strada! Mellan Adria och Bavaria Camp/La Strada hittar du t.ex. Knaus och Karmann.
Välkommen till Plåtis-gänget!!!

Har någon av dessa vattenburen värme?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Hej! 6.36 lång! Pössl gör helt OK bilar, fast inte vinterbilar. Om du kollar mobile.de hittar du 2012 års modeller som har varit uthyrad, men med utrustningen du behöver.
Adria har också långbäddar - och lite bättre kvalitet. Om du vill ha en super plåtis med långbäddar och vinterisolerad, beställ en Bavaria-Camp eller La Strada! Mellan Adria och Bavaria Camp/La Strada hittar du t.ex. Knaus och Karmann.
Välkommen till Plåtis-gänget!!!

Jag har tittat på alternativen. Vertago såg bra ut, men den har dieselvärme. Jag vill ha gasolvärme, då jag gillar tankflaskor som går att fylla överallt. Så Pössl gäller fortfarande.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Jag har tittat på alternativen. Vertago såg bra ut, men den har dieselvärme. Jag vill ha gasolvärme, då jag gillar tankflaskor som går att fylla överallt. Så Pössl gäller fortfarande.

Fast diesel går att fylla på ganska många ställen också? :wink:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Vill man förstöra sina egna och andras lungor så är absolut dieselvärmarna att föredra!

Jappe
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Dieselvärme är jättebra, men det är nog svårt att få bort ljudet från brännare/fläkt. Värmen är säkert tillräcklig
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Undrar lite på "plåtis" som min nästa husbil.
En följdfråga.
En viktig sak är hur många liter på en mil?
Hittade inte för plåtis i information kring förbrukning.
 
Senast redigerad av en moderator:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Undrar lite på "plåtis" som min nästa husbil.
En följdfråga.
En viktig sak är hur många liter på en mil?

Jag har haft min i 4 år. Kör jag snålt vilket jag aldrig gör. drar den 0,85-0,9 l/mil. Normalt ligger den på litern genom att jag kör normalt på motorvägar och dyl. Ibland mer än jag borde.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Vill man förstöra sina egna och andras lungor så är absolut dieselvärmarna att föredra!

Jappe
Hallå! Vet du vad du pratar om? Jag har La Strada med dieselburen värme och vatten. Utsläpp är minimalt, det är filter också. Jag har känt lukt några sekunder från tid till tid, det är alt!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Hallå! Vet du vad du pratar om? Jag har La Strada med dieselburen värme och vatten. Utsläpp är minimalt, det är filter också. Jag har känt lukt några sekunder från tid till tid, det är alt!

Ämnet har varit uppe tidigare och då fann jag efter ihärdigt googlande att de avgaser som bildas vid dieselförbränning är mycket giftigare än de som bildas vid gasolförbränning. Lukten har inget med giftigheten att göra!

Jappe
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Poenget med lukten var att utsläppet är minimalt; förbrenningen är mycket bättre än med gasol. Ung. som med diesel kontra bensin.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Poenget med lukten var att utsläppet är minimalt; förbrenningen är mycket bättre än med gasol. Ung. som med diesel kontra bensin.

Poängen för mig är att jag vill ha gasol.
Elen räcker längre vid fricamping.
Mindre buller.
Uppfattar det som billigare. (som jag iof struntar i)
Slipper Diesel lukt som jag hatar eftersom jag är yrkeschaufför.
Miljövänligare. (som jag inte struntar i)

Men som sagt det är bara min prioritering.

- Långbäddars
- Högt Kylskåp
- Gasol
- Plåtis
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Poenget med lukten var att utsläppet är minimalt; förbrenningen är mycket bättre än med gasol. Ung. som med diesel kontra bensin.

Jag har lärt mig att dieselavgaser utan partikelfilterrening är hälsovådligt pga små sotpartiklar.
Detta ligger till grund för den högre beskattningen av dieselfordon.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Funderar på att byta HB till Pössl Roadcruiser

Bedre forbrenning enn 100%?

En god test er om det blir sot i avgass, enten som fanges av et filter eller legger seg i avgasskanaler. Sot er drivstoff som ikke er 100% forbrendt.
 
Toppen