Chippen
HBK Medlem
Det är väll ingen skillnad om jag häller ner gråvattnet från husbilen i toastolen hemma istället för campingarnas anordningar..
Det är väll helt okej eller?
Det är väll helt okej eller?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hur stor färskvattentank har du i din husbil?![]()
Jag kan nog säga att det inte finns någon kommun som kopplat samman dessa båda avlopp. Det är inte ens tillåtet för villor ute på landsbyggden. där ska toa o hushållsvatten först passera en septictank, därefter infiltrationsdike, först därefter får dagvattnet kopplas till.
Detta är helt rätt som du förklarar, när det gäller större städer så går dagvatten och avlopp i samma ledning till reningsverket. Dagvattenbrunnar är påkopplade på stuprör till gatubrunnar, det finns ett vattenlås i gatubrunnen för att inte lukten från huvudledning lukta skit. Det står alltid vatten i en dagvattenbrunn.Ritva & Uno; skrev:................................ Det är inte ens tillåtet för villor ute på landsbyggden. där ska toa o hushållsvatten först passera en septictank, därefter infiltrationsdike, först därefter får dagvattnet kopplas till.
Jag har nog inte uppfattat vad svartvatten är?
Gråvattnet vet jag kommer från det vi duschar och diskar
Svartvatten kommer från toastolen.
Svartvatten ska man inte tömma i toaletten hemma, utan skall lämnas i på särskilda angivna platser. Detta på grund av de medel vi lägger i behållaren för att vi inte skall få lukter. Detta medel förhindrar den naturliga nedbrytningen och kan slå ut nedbrytningen i den biologiska reningen i reningsverket, i värsta fall.
Blir det lättare vid tömning(lukt) om man har SOG?Om man istället för att sätta till "medel" som är olämpliga för reningsverken skaffar en SOG ventilation eller som jag använder såpa i tanken är det inga problem att tömma i toan. Se till att det inte skvätter, tryck in luftningsknappen.
Gråvatten är det vatten som i de flesta husbilar kommer från dusch,handfat och disk,
Svartvatten kommer från toastolen.
Svartvatten ska man inte tömma i toaletten hemma, utan skall lämnas i på särskilda angivna platser. Detta på grund av de medel vi lägger i behållaren för att vi inte skall få lukter. Detta medel förhindrar den naturliga nedbrytningen och kan slå ut nedbrytningen i den biologiska reningen i reningsverket, i värsta fall.
Gråvattnet däremot (om man inte har tillsatt något medel) är mer att räkna som gödning. Det kan i princip tömmas var som helst, men i stora mängder kan det öka övergödslingen tex i Östersjön. Bäst är dock att skicka det till reningsverket på ett eller annat sätt. Det är dock helt ok att släppa ut det på den egna gräsmattan.
Vi ska dock som någon annan skrev tänka oss för, så att vi inte retat någon.