Chippen
HBK Medlem
Det är väll ingen skillnad om jag häller ner gråvattnet från husbilen i toastolen hemma istället för campingarnas anordningar..
Det är väll helt okej eller?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Så enkelt var det tydligen inte, det finns olika system..
Ett kombinerat där allt går i samma ledning som jag tror att det är i storstäderna..
Sen är det som ni skriver att det leds ner i olika vattendrag utan att passera reningsverket, vilket jag tycker verkar helt galet..
Tillägg:
Gunnar klev in i mellan med ett utmärkt svar..
Noop, første svar var rett! En liter er en kloss på 10x10x10 cm eller 100x10x1 cm - en trenger 10 slike for å dekke en kvadratmeter.Ursäkta fel på en nolla 1liter respektive 500m2
Det är väll ingen skillnad om jag häller ner gråvattnet från husbilen i toastolen hemma istället för campingarnas anordningar..
Hur göra när både toavatten och gråvatten kommer ur samma avlopp ?
Ett hushåll är beräknat använda 500liter vatten/dygn.....
Du frågade om toastolen. Då kan du inte likställa det med dagvattenbrunn.
![]()
Jag har 110 liter. Det jag hänvisar till är vad kommuner beräknar för ett hushåll per dygn. Det är tvättmaskiner och smutsiga ungdommar som duschar 1 timma åt gången 3 gånger dagligen. detta går naturligtvis inte i en husbil.Hur stor färskvattentank har du i din husbil?![]()
Jag kan nog säga att det inte finns någon kommun som kopplat samman dessa båda avlopp. Det är inte ens tillåtet för villor ute på landsbyggden. där ska toa o hushållsvatten först passera en septictank, därefter infiltrationsdike, först därefter får dagvattnet kopplas till.Jag trodde DÅ att alla dagvattenbrunnar var kopplade till ett reningsverk, för jag är ganska säker på att där jag har bott i hela mitt liv har dagvattnet gått till reningsverket. Jag var mest fundersam då om det var någon speciell reningsanläggning i samband med tömning stationerna på campingar och dylikt..
Men jag har i alla fall insett att jag kan tömma en gråvattentank på ett civiliserade ställen om tillfällen ges utan att för mycket folk ser på, för att inte skrämma ihjäl någon som inte besitter den kunskap som Gunnar hänvisar till..
Man kanske dock skall ta med i beräkningen att inte tömma vid störtregn då det ev kan rinna över och ner i något vattendrag.. "Men då brukar jag bara hålla mig inomhus"
Man kanske kunde ta reda på vilka kommuner som har dagvattnet kopplat till reningsverken, det borde faktiskt underlätta för alla husbilsåkare.. Helt plötsligt finns det 1000-tals extra tömning stationer i Sverige....
![]()