• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fundera på att byta husbil och vill ha råd/synpunkter

Nicklas o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Björsäter
HBK-Nr
33907
Medlemskap
2024
Har kollat på en kabe 780tl -20 halvintegrerad
den har den nya 9-vxl automatlådan
har gått ca 700mil
Är det något som jag ska vara uppmärksam på eller synpunkter,råd,mm
Har en Dethleffs från 2013 idag och också halvintegrerad vi upplever dock att hytten är bredare i vår gamla än i den nya

MVH
Nicklas o Bettan
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Vi hade en 780LXL -18 dvs halvintegrerad men vi gav upp då den höll inte "ihop". Fantastiska utrymmen såklart då den är 250cm bred.
Till duschutrymmet fick både golv och vägg bytas ut då de sprack. Golvet har en svag punkt vid avloppet. Efter reparation satte vi dit ett trägaller som täckte hela golvet. Duschväggen sprack efter 50km körning på grusväg i Jämtland. "Nerhänget" under entrédörren fastnade vi med på en sten. Det kostade på att byta hela dörrmodulen. Överhänget bak backade vi över en stubbe som låg gömd i gräset. När vi körde iväg så revs hela den platsmodulen upp. Vi insåg att denna bil inte fungerade för oss som fricampar för det mesta.
Batterikapaciteten "standard" med ett 115Ah AGM batteri till bodelen räckte inte alls till för den som vill fricampa. Jag installerade ett Litiumbatterisystem. Vi fastande ett antal gånger på blöta gräsplaner där framhjulen bara slirade.
För den som i huvudsak använder campingar och fina ställplatser fungerar den säkert bra för.
Efter dessa erfarenheter skaffade vi en Nordic Extreme med kort överhäng bak och bakhjulsdrift, Totvikt 5t. 15cm smalare och 30cm kortare än Kaben men det fungerar för oss två (ibland även med barnbarn). Kan lasta 1100kg....
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Har kollat på en kabe 780tl -20 halvintegrerad
den har den nya 9-vxl automatlådan
har gått ca 700mil
Är det något som jag ska vara uppmärksam på eller synpunkter,råd,mm
Har en Dethleffs från 2013 idag och också halvintegrerad vi upplever dock att hytten är bredare i vår gamla än i den nya

MVH
Nicklas o Bettan
Har inga andra synpunkter än att Ni får en underbar växellåda om Ni köper denna bil. Har kört 70000 km med min bil årsmodell 2020 ( Rapido I 1090)
 
Toppen