• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fuktvärde vilket är bra

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2026
Hej om jag har förstått saker rätt så har olika tillverkare olika % som bra vi har en Ixeo 20 % är godkändt. En kompis har en cabby husvagn där är 15 godkändt. Har alla märken olika och om i så fall vilka gränser har ditt märke.

Sv: Fuktvärde vilket är bra

Nedan har jag saxat en artikel som hanlar om hur man definierar fukt.

Fuktkvot och relativ fuktighet?

Fuktkvot
Fuktkvot anges för MATERIALt.ex. trä. FUKTKVOT= vikten av vattenmängden i en viss volym av ett material i förhållande
till vikten av samma volym torrt material.
EXEMPEL:
En träbit väger 116 g. Träbiten torkas i ugn vid 105 °C tills
den inte längre minskar i vikt. Då väger den i detta exempel 98 g.
116-98=18 g vatten har torkat bort. Fuktkvoten= 18/98 * 100 = 18,4 %
*
Relativ fuktighet
Relativ fuktighet anges för LUFT Mängden vattenånga i en luftvolym i förhållande till den maximala mängd vattenånga samma volym kan innehålla.
EXEMPEL: 1 m³ luft kan vid 20 °C innehålla 17,3 g vattenånga.
Vid en relativ fuktighet på 40 % innehåller denna luft 0,4* 17,3 g=6,9 g
*
MELLAN RELATIV FUKTIGHET OCH FUKTKVOT FINNS ETT SAMBAND, SOM VARIERAR FÖR OLIKA MATERIAL

EXEMPEL: Trä torkar inomhus i uppvärmda hus. S.k. möbeltorrt virke har en fuktkvot på 6-8 %. Denna fuktkvot får de flesta träslag som förvaras i en relativ fuktighet på 25 - 35 %.

/Malbeck

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Toppen