• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fuktvärde vilket är bra

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025
Hej om jag har förstått saker rätt så har olika tillverkare olika % som bra vi har en Ixeo 20 % är godkändt. En kompis har en cabby husvagn där är 15 godkändt. Har alla märken olika och om i så fall vilka gränser har ditt märke.

F

F.d. 29910

Guest
Sv: Fuktvärde vilket är bra

Nedan har jag saxat en artikel som hanlar om hur man definierar fukt.

Fuktkvot och relativ fuktighet?

Fuktkvot
Fuktkvot anges för MATERIALt.ex. trä. FUKTKVOT= vikten av vattenmängden i en viss volym av ett material i förhållande
till vikten av samma volym torrt material.
EXEMPEL:
En träbit väger 116 g. Träbiten torkas i ugn vid 105 °C tills
den inte längre minskar i vikt. Då väger den i detta exempel 98 g.
116-98=18 g vatten har torkat bort. Fuktkvoten= 18/98 * 100 = 18,4 %
*
Relativ fuktighet
Relativ fuktighet anges för LUFT Mängden vattenånga i en luftvolym i förhållande till den maximala mängd vattenånga samma volym kan innehålla.
EXEMPEL: 1 m³ luft kan vid 20 °C innehålla 17,3 g vattenånga.
Vid en relativ fuktighet på 40 % innehåller denna luft 0,4* 17,3 g=6,9 g
*
MELLAN RELATIV FUKTIGHET OCH FUKTKVOT FINNS ETT SAMBAND, SOM VARIERAR FÖR OLIKA MATERIAL

EXEMPEL: Trä torkar inomhus i uppvärmda hus. S.k. möbeltorrt virke har en fuktkvot på 6-8 %. Denna fuktkvot får de flesta träslag som förvaras i en relativ fuktighet på 25 - 35 %.

/Malbeck

Senast redigerad av en moderator:
Toppen