• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fukttesta i Finland

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.317
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Har en Dethleffs 2006 som nu ska fuktestas i sommar. Jag har direktimporterat den och i Sverige kostar det 4000 kr ( i Tyskland 90 EUR). Ska resa i norra Finland i sommar. Är det någon som vet vad en test kostar i Finland?
Tänkte försöka skriva ett email till en verkstad, men vet inte vad fukttesta heter på finska, någon som kan hjälpa mig.
//Lennart :mh4:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fukttesta i Finland

fukt test på Finska heter
kosteuden testaus

Hoppas att det går bra
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Fukttesta i Finland

Har en Dethleffs 2006 som nu ska fuktestas i sommar. Jag har direktimporterat den och i Sverige kostar det 4000 kr ( i Tyskland 90 EUR). Ska resa i norra Finland i sommar. Är det någon som vet vad en test kostar i Finland?
Tänkte försöka skriva ett email till en verkstad, men vet inte vad fukttesta heter på finska, någon som kan hjälpa mig.
//Lennart :mh4:
4000 kronor för under en timmes arbete!!! Det måste vara nåt fel. Jag ska fukttesta en Euramobil -06 på onsdag också privatimporterad (kurts husvagnar) för 600kr. Det ska inte kosta mer för privatimporterade. Har du ringt runt? Det finns ju många åf för Dethleffs.

Mvh Peter
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.317
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Fukttesta i Finland

Tyvärr är det så för ägare till Dethleffs direktimporterade HB. Har du köpt bilen i Sverige så kostar det 1500 kr, direktimporterad 4000 kr och i Tyskland 90 EUR. Enligt uppgift så är det generalagenten i Danmark som har bestämt avgiften i Sverige och jag har ringt runt och det verkar som alla åf tar samma pris. Förstår inte varför det ska vara dyrare, någon som vet varför?
//Lennart
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Fukttesta i Finland

Hej.

Man slutar inte att förvånas. 500-1000:- mer skall inte en fukttest behöva kosta.

Det är snudd på diskreminerig.

Kanske dags för Sverker i +

Peter.
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Fukttesta i Finland

Tyvärr är det så för ägare till Dethleffs direktimporterade HB. Har du köpt bilen i Sverige så kostar det 1500 kr, direktimporterad 4000 kr och i Tyskland 90 EUR. Enligt uppgift så är det generalagenten i Danmark som har bestämt avgiften i Sverige och jag har ringt runt och det verkar som alla åf tar samma pris. Förstår inte varför det ska vara dyrare, någon som vet varför?
//Lennart
De beter sig som krimminella.:mad: Synd att de kommer undan med det. För min del blir det aldrig någon Dethleffs när jag hör sånt här. Egentligen borde det vara gratis då man genom att åka in varje år hjälper åf att upptäcka en garantireparation innan den blir värre.
Jag antar att det gäller fuktgarantin, annars kan du åka till någon annan och betala normala 500kr.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.317
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Fukttesta i Finland

Priserna ovan är från 2007 och fick dessa bekräftade 2008/09, kanske de har ändrat prissättningen, någon som vet??

Jag har varit i kontakt med några myndigheter och de har svarat följande:
FRÅN KONSUMENT EUROPA:
Din fråga är ytterst intressant då den belyser ett av de hinder mot att förverkliga en riktig gemensam marknad inom EU.
Konsument Europa är ett organ som har till uppgift att värna om det målet, men vi agerar inte i nationella ärenden. Ditt problem är med en svensk näringsidkare: märkesverkstaden för din Husbil.

Ett pris är inte i sig ett oskäligt avtalsvillkor, och kan svårligen angripas med konsumenträttsliga principer, dvs. det råder avtalsfrihet, både du och näringsidkaren är fria att välja om ni vill träffa avtal med varandra eller inte. Konsumentverket kan ha synpunkter på hur detta drabbar konsumentkollektivet, därför du kan skicka din fråga till konsumentverket@konsumentverket.se, men myndigheten lämnar vanligtvis inte råd och ingriper inte heller i enskilda ärenden.

Ett hinder mot den fria rörligheten av varor kan vara intressant att utreda även för Kommerskollegiet. Följ länken här: http://www.kommers.se/templates/Formularsida____931.aspx

Verkstadens agerande kan också vara ett tecken på att det finns en snedvridning av konkurrensen på marknaden. Då blir fallet intressant för Konkurrensverket. Tipsa Konkurrensverket här:]http://www.konkurrensverket.se/t/Page____2220.aspx

Det är bra om du kan bifoga så mycket skriftlig bevismaterial som möjligt i dina anmälningar, och du kanske måste acceptera att ditt enskilda fall inte påverkas.

Du ska i alla fall ha stort tack för din fråga. Ärendet finns nu registrerat hos oss, tillsammans med konsumentärenden från hela EU och kan eventuellt användas av EU Kommissionen som underlag till ny EU lagstiftning.
Handläggare/Case handler
Konsument Europa/ECC Sweden
FRÅN KOMMERSKOLLEGIUM
Hej, jag har mottagit ditt ärende via Konsument Europa. För att kunna avgöra om Kommerskollegium kan hjälpa dig med ditt ärende, angående fuktighetstest på husbil, skulle jag behöva veta lite mer om det test som utförs här i Sverige. Vilken myndighet/företag utför testet och med stöd av vilka bestämmelser sker testet?
Om du har någon tidigare räkning, beslut eller annan dokumentation som rör fuktighetstestet vore jag tacksam om du kan skicka en kopia av detta till mig på adressen nedan. Det går även bra att kontakta mig per e-post eller telefon om du har några frågor.
Med vänlig hälsning
Kommerskollegium/ National Board of Trade
FRÅN KONKURRENSVERKET:
Tyvärr har vi från Konkurrensverkets sida inte särskilt mycket att tillägga utöver informationen nedan. Rent allmänt är konkurrensvårdande myndigheter inte särskilt intresserade av att ta på sig en prisreglerande uppgift. Det innebär att det endast är i undantagsfall åtgärder riktas direkt mot ett företags (påstått) höga priser. Ett ingripande skulle exempelvis kunna aktualiseras om ett monopolföretag på ett uppenbart sätt exploaterar sin kundbas genom s.k. överprissättning.Eventuella frågor i anledning av detta besked besvaras av undertecknad.
Med vänlig hälsning
Konkurrensverket/Swedish Competition Authority

Vad mer kan man göra än att informer i HBK och att sprida till andra. Tycker det är tråkigt att det ska behöva vara så här, vi som importerar "straffas" ju, men det är klart att man tänker sig för vid ev. köp av husbil i Sverige i framtiden.

//Lennart
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Fukttesta i Finland

Hej!

Fukttestade vår Burstner förra våren. Då kostade testet oss 60 euro på
caravanlandia i Karleby. Dom är fabrikens representant och även återförsäljare för
Dethleffs.
Kommer att beställa ett nytt test nu på våren så får man ju se ifall priset har stigit.

Tom
 
Toppen