• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fukttest värdelös hos Husvagnsreserven i Kristianstad AB

Tott

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
33321
Medlemskap
2026
Köpte en husbil där jag för att vara säker begärde fukttest. Husvagnsreserven i Kristianstad AB gjorde testen. Det visade sig att taket läkte efter en vecka
och den som reparerade sa att det varit länge.
Husvagnsreserven I Kristianstad AB sa att när de gjorde testen var det inga fel och de hade inget ansvar.
Därför var försiktig om ni köper en vagn eller anlitar detta företag de svarar ej upp om något går fel skyller ifrån sig.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Mitt intryck är att ingen som utför fukttest tar något som helst ansvar för om dom missat något.
Har jag fel i mitt antagande, visa/länka till ett avtal där det står att fukttestaren ersätter reparationskostnader om han missat något.

Fukttest är ett av de fall där man kan få reda på att något är fel, men fukttestet säger inget om att det är felfritt.
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Tack Michael för ditt inlägg som ganska väl beskriver vad som faktiskt gäller. Enda möjligheten som ges är sannolikt att, ifall nu ett fuktproblem uppstår inom den garantiperiod som utlovas av husbilsfabriken, är att genom en fukttest bevisa att bilen läcker trots att den har hanteras på den av husbilsfabrikantens rekommenderat sättet vilket troligtvis inte är så lätt. Ansvaret måste då vid fel ligga hos fabrikanten som jag ser det.

Har dock husbilen bytt ägare flera gånger så är det säkert svårt att veta något om tidigare hanteringen av HBn men lovar en ny återförsäljare att bilen inte har fuktproblem, vilket givetvis måste stå i köpeavtalet, så har givetvis inte tredje part som utför fukttesten något som helst ansvar utöver för utfört arbete. Något man givetvis kan klaga på och få en upprättelse för men det gäller inte fuktskadan som återförsäljaren felaktigt har sagt inte skall finnas på husbilen. Då är det återförsäljaren som har felat och får lösa den problematiken...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det är rätt underligt hur de här fukttesterna utförs och hur resultaten hanteras.

-Det är av yttersta vikt att man utför dem de närmaste åren när man köpt ny bil, och för det mesta måste betala rätt dyrt för dem när det egentligen borde vara i tillverkarens intresse att alt är ok. de första åren.... Behöva betala för kontroll om det har slarvats vid tillverkningen av en ny bil som man köpt, för att garantier skall gälla ???
-Det är viktigt att firman får kolla bilen och fukten innan inbyte för att hamna på rätt inbytespris.
-Varför finns det då ofta inte ett papper på den fukttesten när man köper bilen.
-Om man lämnar in en bil före köpet på fukttest så har de inget ansvar för om man bara en vecka senare hittar gamla ruttna fuktskador.
Skall man som Michael är inne på, behöva ha ren tur att firman som gör fuktkontrollen ev. har hittat fukten som finns.
-Det har förekommit att stora fina husbilar har blivit förklarade vattenskadade både här och där, men mätvärdena kommer av att det sitter en aluminiumfolie i väggen som ger jätteutslag på fuktmätaren. M.m. M.m.
Hur är det med utbildning, och även kontroll/kalibrering av mätinstrument inom det här området egentligen.

Ibland så liknar de här undermåliga testerna sk.. , mycket amatörmässiga och mera vara till för att tjäna pengar i stället för att utföra ett seriöst arbete, särskilt som man inte har eller tar något ansvar alls för om man misslyckats totalt.

Det finns säkert seriösa och välutförda tester, men att hitta rätt firma.... Kanske en firma som vågar ge garanti och ev. ersättning/har försäkring om de klantat sig, som brukar vara vanligt efter de flesta utförda arbeten.

Men det hamnar väl i samma diffusa kostnadsområde som kamremsbyten och oljeservice långt i förtid i jämförelse med om bilen hade blivit en transportbil i stället.

:confused: M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Ja, det är med stor skepsis jag gör mina fuktmätningar numera.
Efter ett år med ny husbil fick jag ett protokoll med godkända siffror som resultat.
Efter ytterligare ett år- på samma firma- gjorde jag den obligatoriska kontrollen igen. Då kom det helt plötsligt fram att värdet var 0.
Vad menas, undrade jag!?
Jo, fick jag veta att det var omöjligt att uppmäta fukten inuti väggen på en bil med aluminiumsidor och den väggkonstruktion jag hade.
Naturligtvis frågade jag hur de då gjorde året innan!?
Fick då till svar att de tidigare angett "uppskattade" värden.
Mitt förtroende är därför just nu 0 även för fukttest-krav och firman, samt hela branschen.
Inser att man bara vill göra pengar på alla möjliga och omöjliga sätt.
Och vi betalar - mest för att vi är rädda för att andrahandsvärdet försämras typ....
Det är dock ungefär samma sak som att ta mer betalt för en större uppblåst balong än för en mindre.
Samma luft inuti.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Till min gamla Fiat Ducato -90 så lånade jag en mätare som bostadsbolagen använder.
Den var ofantligt dyr sa den som lånade ut den. Jag experimenterade några timmar med denna
och på det viset förstod jag ungefär hur den fungerade.
De som använder detta verktyg mäter ju även fukt i väggar med armering och det fungerar
bara man vet hur instrumentet uppför sig när detta händer.
Jag mätte upp min hb och hittade massor av fukt och saknade reglar.
Jag rev väggen och kunde konstatera att mina mätningar "såg" vart fukten var och vart reglarna
var helt borta.
Visserligen tog ju denna mätning längre tid än vad firmorna använder men jag tror att inte alla
kan hantera/läsa ut vart det är fukt.
Det där med att en fuktmätare inte skulle kunna mäta på en bil med aluminium på utsidan ser jag som
bara okunnighet. Det gäller att veta vad man mäter och tolkar värdena där efter.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, det är med stor skepsis jag gör mina fuktmätningar numera.
Efter ett år med ny husbil fick jag ett protokoll med godkända siffror som resultat.
Efter ytterligare ett år- på samma firma- gjorde jag den obligatoriska kontrollen igen. Då kom det helt plötsligt fram att värdet var 0.
Vad menas, undrade jag!?
Jo, fick jag veta att det var omöjligt att uppmäta fukten inuti väggen på en bil med aluminiumsidor och den väggkonstruktion jag hade.
Naturligtvis frågade jag hur de då gjorde året innan!?
Fick då till svar att de tidigare angett "uppskattade" värden.
Mitt förtroende är därför just nu 0 även för fukttest-krav och firman, samt hela branschen.
Inser att man bara vill göra pengar på alla möjliga och omöjliga sätt.
Och vi betalar - mest för att vi är rädda för att andrahandsvärdet försämras typ....
Det är dock ungefär samma sak som att ta mer betalt för en större uppblåst balong än för en mindre.
Samma luft inuti.

Om du inte har några garantier kvar just för att tvingas göra fukttesten som piska längre, utan "bara" andrahandsvärdet, så måste väl alltid den senaste fukttesten vara den avgörande och inte om man har ex. fem rena papper från fem års tester.
Med de seriösa uttalandena om omöjligt att mäta och att de enbart gjort uppskattningar första gången, och alltså inte vet ett dugg om väggarna så kan de väl få göra en sista uppskattning någon månad innan du ev. skall sälja eller byta in bilen utan att behöva få reda på just det.
Skall du känna dig nöjd med testen och betala, så skall väl en sista/den senaste seriösa :rolleyes: testen duga åt dem också. Är den bra så måste ju de uteblivna testerna också varit bra.

M.v.h. JANKRO.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Så är det ju men detta syns ju på mätaren.
Finns det bilar som har träreglar och aluminium på båda sidorna?
Gammel bilen hade alu plåtar där skåpen satt fast och runt fönstret.
Dessa var ju lätta att "se" med mätaren och mätaren visade helt andra värden
när det saknades regel att mäta på som runt bodelsdörren.
 

Bilagor

  • SANY0885.JPG
    SANY0885.JPG
    3,6 MB · Visningar: 113
  • SANY0917.JPG
    SANY0917.JPG
    3,6 MB · Visningar: 111

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Finns det bilar som har träreglar och aluminium på båda sidorna?
Hejsan, det är kanske rätt tveksamt att aluminiumfolie och träreglar finns i samma väggar men möjligt, men ändå så handlar det mest om själva skikten i väggen.
Om det stämmer som det troligen gick till så användes enkla mätare med två avkänningsnålar på givet avstånd som sticks in genom "tapeten" och mäter då troligen resistansen i väggen helt enkelt. (Det är ju också möjligt att bättre mätare blir lurade ???)
Ju mer fukt ju lägre resistans är väl troligt ger fuktvärdet i väggen.
Men på en del bilar sitter det en tunn aluminiumfolie innanför "tapeten" och när nålarna hamnar där i aluminiumfolien som leder ström utmärkt så gav det ett högt fuktvärde helt enkelt.
Har ingen aning om hur utbrett misstaget var eller är, och har själv bara läst om det ett flertal gånger bl.a. här, men det borde väl ha blivit känt rätt fort kan man tycka, och även ingå i ev. utbildning.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Hej, det är rätt underligt hur de här fukttesterna utförs och hur resultaten hanteras.

-Det är av yttersta vikt att man utför dem de närmaste åren när man köpt ny bil, och för det mesta måste betala rätt dyrt för dem när det egentligen borde vara i tillverkarens intresse att alt är ok. de första åren.... Behöva betala för kontroll om det har slarvats vid tillverkningen av en ny bil som man köpt, för att garantier skall gälla ???
-Det är viktigt att firman får kolla bilen och fukten innan inbyte för att hamna på rätt inbytespris.
-Varför finns det då ofta inte ett papper på den fukttesten när man köper bilen.
-Om man lämnar in en bil före köpet på fukttest så har de inget ansvar för om man bara en vecka senare hittar gamla ruttna fuktskador.
Skall man som Michael är inne på, behöva ha ren tur att firman som gör fuktkontrollen ev. har hittat fukten som finns.
-Det har förekommit att stora fina husbilar har blivit förklarade vattenskadade både här och där, men mätvärdena kommer av att det sitter en aluminiumfolie i väggen som ger jätteutslag på fuktmätaren. M.m. M.m.
Hur är det med utbildning, och även kontroll/kalibrering av mätinstrument inom det här området egentligen.

Ibland så liknar de här undermåliga testerna sk.. , mycket amatörmässiga och mera vara till för att tjäna pengar i stället för att utföra ett seriöst arbete, särskilt som man inte har eller tar något ansvar alls för om man misslyckats totalt.

Det finns säkert seriösa och välutförda tester, men att hitta rätt firma.... Kanske en firma som vågar ge garanti och ev. ersättning/har försäkring om de klantat sig, som brukar vara vanligt efter de flesta utförda arbeten.

Men det hamnar väl i samma diffusa kostnadsområde som kamremsbyten och oljeservice långt i förtid i jämförelse med om bilen hade blivit en transportbil i stället.

:confused: M.v.h. JANKRO.
Man mäter inte på t.ex. en carthago utan det är okularbesiktning som gäller, beroende på att mätinstrumentet visar 100% fukt på grund av al-i väggarna.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Man mäter inte på t.ex. en carthago utan det är okularbesiktning som gäller, beroende på att mätinstrumentet visar 100% fukt på grund av al-i väggarna.
Nej, och det är ju helt ok. när det utförs som det skall med tanke på konstruktionen, och personalen vet om det, eller kanske t.o.m. har något dyrt instrument som används på rätt sätt, och vet var man kan mäta eller inte.
Men åter till att när firmor tar betalt för något de egentligen inte klarar av fullt ut och dessutom inte tar något ansvar för det de ev. har missat gör att man blir undrande.

M.v.h. JANKRO.
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
Vi har en plåtis och det är 7 års täthetsgaranti, det kostar inget att fukttesta hos försäljaren. Så 6 år till kostar det inget.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Jag frågade Codat husbilar, Fritsla, Dethleffs åf, om en test enligt Dethleffs instruktioner, 2500 kronor för ett test men dom gör den bara på bilar som är köpta hos svensk åf, helt otroligt svar idag när det finns massvis av importbilar, trodde det var överspelat nu. Man ska alltså betala 2500x6=15000 kronor för att få något som kallas garanti.
 
Toppen