Hej, det är rätt underligt hur de här fukttesterna utförs och hur resultaten hanteras.
-Det är av yttersta vikt att man utför dem de närmaste åren när man köpt ny bil, och för det mesta måste betala rätt dyrt för dem när det egentligen borde vara i tillverkarens intresse att alt är ok. de första åren.... Behöva betala för kontroll om det har slarvats vid tillverkningen av en ny bil som man köpt, för att garantier skall gälla ???
-Det är viktigt att firman får kolla bilen och fukten innan inbyte för att hamna på rätt inbytespris.
-Varför finns det då ofta inte ett papper på den fukttesten när man köper bilen.
-Om man lämnar in en bil före köpet på fukttest så har de inget ansvar för om man bara en vecka senare hittar gamla ruttna fuktskador.
Skall man som Michael är inne på, behöva ha ren tur att firman som gör fuktkontrollen ev. har hittat fukten som finns.
-Det har förekommit att stora fina husbilar har blivit förklarade vattenskadade både här och där, men mätvärdena kommer av att det sitter en aluminiumfolie i väggen som ger jätteutslag på fuktmätaren. M.m. M.m.
Hur är det med utbildning, och även kontroll/kalibrering av mätinstrument inom det här området egentligen.
Ibland så liknar de här undermåliga testerna sk.. , mycket amatörmässiga och mera vara till för att tjäna pengar i stället för att utföra ett seriöst arbete, särskilt som man inte har eller tar något ansvar alls för om man misslyckats totalt.
Det finns säkert seriösa och välutförda tester, men att hitta rätt firma.... Kanske en firma som vågar ge garanti och ev. ersättning/har försäkring om de klantat sig, som brukar vara vanligt efter de flesta utförda arbeten.
Men det hamnar väl i samma diffusa kostnadsområde som kamremsbyten och oljeservice långt i förtid i jämförelse med om bilen hade blivit en transportbil i stället.

M.v.h. JANKRO.