• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fukttest samt fuktskydd!

F

F.d. 50069

Guest
Hej på er alla:D

Jo, vi har haft våran Eriba car 697 inlämnad till Husbilslandet på bilens första service samt vissa garantiåtgärder!

Då den obligatoriska fukttesten gjordes så sprutades bilen även undertill med ett spray för att ytterligare förbättra fuktskyddet i framtiden!

Detta var något nytt för mig och på mina frågor så sades det;
Det blir alltid små skador på bottenplattan och detta görs enl. Hymer och Eribas instruktioner för att täta till stenskott och liknande. Medlet tillhandahålls visst även av dem.

När jag kröp under bilen så såg jag att den var glansig och liksom "fet" på bottenplattan.

Detta skall göras varje år enl. servicetekniker på Husbilslandet!
Iofs så var allt kostnadsfritt, men så blir det ju säkert inte i framtiden:(

Har ni andra Hymer/ Eriba ägare någon mer info om detta? Ja, eller erfarenheter från andra husbilsfabrikat om liknande förfaringssätt?

Marie-Anne & Anders

Thomas

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024
Sv: Fukttest samt fuktskydd!

Jepp dom sprutade detta under våran bil, när vi fukttestade den. Jag tror det är en linolje baserad olja. Luktar riktigt gott
hälsningar thomas

Thomas

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024

Thomas här igen. dom sprutar detta på träskivorna just för att dom inte ska dra åt sig fukt. Inget på metallen under bilen.
hälsningar thomas

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Jodå Jag har haft 2 Hymer. Det är samma förfarande med linoljesprutning av trä under bilen. Linoljan är från Biltema i alla fall på Hymer Ängelholm.
Gratis är det inte. Fukttesten kostar inte något men linoljesprutet tar de en tusing för!! Tror att linoljan är bra så jag brukar ge bilen en extra sprut på hösten.

J

Jimbo

Guest

Är det bara jag som reagerar på att man skall behöva behandla en ny bil likt en gammal veranda med trätrall??? Lever vi inte på 2000-talet?

Jag vet att de flesta tillverkare har samma lösning men ej föreskriver efterbehandling men allvarligt........det måste ju finnas något bättre materialval. Bilen kostar ju trots allt en hel del pengar!!!

Lite fundersam blir man allt men å andra sidan så kanske det finns ett självklart svar jag inte tänkt på :wub:

F

F.d. 25023

Guest

Det finns bilar och bilar. De moderna har inte trä eller träskivor i konstruktionen. Euramobil var t.ex tvingad att ändra hela konstruktionen efter deras fuktproblem tom 2003.

Kolla Carthago osv.

Jyrki

F

F.d. 53498

Guest

På vår Dethleffs fick vi betala 1900 kr för fukttest. Då ingick behandling av skarvar med något medel samt en "fuktskadeförsäkring".
Detta är obligatoriskt varje år.

F

F.d. 15776

Guest

Det var inte bättre förr när man gick till tandläkaren.
Bengt:)

Toppen