• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fukttest betyder det något.

F

F.d. 53078

Guest
Har funderat på det här med en fukttest.
Om jag vill köpa en begagnad bil så pratas det om hur viktigt det är med en fukttest.?
Vad innebär en fukttest och vad includerar den?
Har läst här om dom som köpt fukttestade bilar och sedan hittat röta runt fönstren och taket mm. "Osriösa" husbilssäljare som har fukttestat bilen,men ändå så har den massa fukt.

Vad är det egentligen som en fukttest innebär? att bilen inte har fukt? eller att den är fri ifrån mögel?
Dom mätare som jag har sett är en enkel mätare Protimeter som mätervattenhalten i trä och andra porösa material. Det innebär ju att bilen kan vara helt upprutten i osynliga träbalkar, men torr,
Eller innebär en fukttest att man tar bort paneler och tittar om det finns mögel runt fönster och takluckor ?

I första fallet är det bara att köra in sin fuktiga husbil i logen och torka upp den med värme under några varma sommardagar sedan fukttesta den med ett certifikat och vips den fuktskadade bilen är såld.

Till sist fukt och mögel är inte samma sak. En dimmig morgon så har bilen en högre fuktighet än en varm sommardag.
Är det någon som verkligen vet något om detta?

F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fukttest betyder det något.

Hej, Juan,
de "fukt-testare" jag sett är just, som du skriver, "resistensmätare"!
Fuktigt trä eller fuktig isolering leder ström klart bättre än torrt trä
eller torr isolering.

Som jag ser det så kan man tydligen "styra" en "fusktest" genom
att redovisa mätningar från ställen i en bil som veterligen är torra.
Alltså undvika mäta under fönster, dörrar eller luckor eller i durken.

Kan bara dra slutsatsen att man ska vara närvarande vid en fukt-test!
Då ser man ju VAR mätningarna sker.

G´Jul å G´Nytt År!

F

F.d. 53078

Guest

Jo det är det jag menar fukten kan man torka bort, men rötan sitter kvar.

F

F.d. 55521

Guest

Visst kan en fukttest vara bra. Men den säger inte allt.
Fuktmätare används som regel inte utan det är en fuktindikator.
Den med nålar mäter resistansen i materialet mellan nålarna/spikarna, denna ger ett mått på ytan. Den andra metoden är en kula som förs över ytan utan att göra hål på materialet. Båda två indikerar fukt men säger inget om materialet är förstört under ytskicktet. Detta innebär att ett fukt skadat material som torkat kommer att få ett bra resultat i ett sådant test. Man kan dock oftast känna med fingrarna om träet är skadat genom att trycka runt fönsterrutor mm. Skadat trä blir mjukt, men det skall vara ganska långt gånget trotts allt. Trä blir inte förstört på grund av lite vatten under kort tid, men läker det någonstans i en husbil så tar det lång tid att torka och skadan är ett faktum.
Ett sätt är att kolla mögel är med en mögelhund de känner mögeldoft, eller en människa med känslig näsa.

F

F.d. 29910

Guest

Om man använder en Thermograferingskamera är det lättare att se dold fukt, skador på isolering m.m.
Nakdelen är att det måsta var minst 10-15garders skildnad mellan ute och inne i bilen för att göra en vettig mätning, vilket begränsar mätningar till höst,vinter och vår.

Med vänlig hälsning!
Thomas Malbeck :cool:

Toppen