• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fuktskadad!

F

F.d. 24290

Guest
Jaha så hände det jag inte trodde skulle hända.

Bilen var idag inne på sin första fukttest, service killen ringde för någon timme sedan och meddelade att bilen hade fuktskador på flera ställen.

Verkstaden känner inte att de vill fixa det för som han sa, "hur ska jag kunna reparera något så att det blir bättre än hur dom har konstruerat det från början"

han anser alltså att det är konstruktionsfel vilket ju känns skönt på ett sätt.

Bilen är en 2008 och har inte ens rullat 1000 mil.

vad kommer hända nu? Vad behöver jag tänka på? Är det någon som har erfarenhet av detta?

Preben

HBK Medlem
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2025
Sv: Fuktskadad!

Du måste stå på dig lite. Om du har skött din fuktgaranti som du ska så har du ryggen fri och dom SKA åtgärda fukten i din bil. Personen i verkstan som du har pratat med är antingen väldigt trött på sitt jobb eller väldigt okunnig inom sitt område, då en enda liten sträng med silikon eller liknande kan göra konstruktionen bättre. Så mitt råd till dig är att köra till en annan verkstad som jobbar med ditt märke och be dom ordna det.

F

F.d. 1721

Guest

Med erfarenhet av tre (fabriksnya) husbilar, vilka alla varit otäta och därmed fuktskadade, vill vi rekommendera er att ta kontakt med säljaren och begära åtgärd. Om det inte lyckas: ta kontakt med tillverkaren. En fuktskada måste åtgärdas. Om inte annat för att undvika skadlig mögeltillväxt o dyl. Efter tre konsultationer och två repararationer på vår senaste och nuvarande bil, har vi efter den senaste konsulationen vid tillverkaren fått en tät och förhoppningsvis fuktfri bil. Utnyttja även garantiåtagandet för er bil från 2008. Lycka till!

C

chmse

Guest

tråkigt på en så ny husbil jag köpte en hobby 600 1999 årsmodel som jag f ö l l för dynorna var utbytta och jag frågade om det spilt ut något nej dynorna var bytta innan nu har jag konstaterat att det var en gammal fukt skada och det har även regnat in vid ett av fönstren jag har pratat med säljaren och h a n har aldrig märkt något och jag har ju köpt den i befintigt skick som han sa. den gammla skadan där finns det inget fukt och egentligen skulle ju klockorna ringt när han inte fanns någon fukt test men som jag skrev vi blev förtjusta i denna husbil så man får skylla sig själv. m e n finns det någon som kan ge tips skall jag fortsätta och kontakt en advokat för min del är är detta en princip sak

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Verkstaden känner inte att de vill fixa det för som han sa, "hur ska jag kunna reparera något så att det blir bättre än hur dom har konstruerat det från början"

Men kära nån, hur kan en handlare göra det så lätt för sig när han sålt bilen. För det är väl så att det är där ni köpt den. Stå på er.
Vore nog bra att lägga ut namnet eftersom hanredan erkänt att han inte kan sitt jobb rent praktiskt. Bra att varna andra så han inte förstör några bilar med sitt okunnande.

Om han nekar eller om ni inte köpt bilen där så kanske det blir lättast att vända sig till en annan auktoriserad verkstad för just ert märke.

pannor

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024

Hejsan
uschlikt me fuktskada på nya bobilen.Men nu till huvud frågan.Om man köper en ny bil så fåste det väll vara garanti på grejjorna????Heller.Så det är väll bara å lämna den till bobils försäljaren.Heller har ja missat något
En som alldrig haft ny bobil:confused:

F

F.d. 24290

Guest

Hej alla,

Tack för svaren, jag var nog otydlig när jag skrev förut upprörd som man var.

1. Jag lämnade in den hos samma handlare som jag köpt den av. En enligt min mening väldigt seriös handlare.
2. Vad verkstadskillen menade var att han tyckte jag skulle prata med säljare och att firman skulle gå på leverantören för att få en ny bil. Det kändes enligt mig bra och seriöst men det kommer kännas jobbigt om det inte blir så.
3. Fuktgarantin gäller på bilen alla test är skötta som de ska.

Men vad jag oroar mig för är att vi ska bli stående utan bil en längre tid. Antingen på grund av reparationer eller på grund av att de tar tillbaka bilen men att det tar tid att få en ny.

När jag hämtade bilen idag så visade de mig skadorna, och anledningen till varför han är tveksam till att försöka fixa det är för att de inte kan hitta hur fukten har kommit in! den finns helt enkelt bara på vissa ställen men man finner inga riningar från tak eller liknande.

Så de blir alltså tvugna att åtgärda fukten men kan inte åtgärda var den kommer från. Det känns ju inte så roligt.

Till saken hör också att jag råkar veta att leverantören ändrade hela sin bodel under 2009 alltså modellen efter min just för att göra den säkrare mot fukt.

Så tråkigt eftersom jag är skitnöjd med min bil och allt jag har monterat på den!

Jag är övertygad om att handlaren kommer göra allt han kan och mer därtill inklusive låna ut bil. Men det är ju inte samma sak som att ha sin egen bil! :(

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Lider med dig men det du nu berättat gör att det känns bättre o ser lite ljusare ut. Förstår dig att allt blir jobbigt med fukten o evetuellt byte bil när många timmar lagts på bilen.

Men jag tycker du ska gå på deras alternativ att kanske få en ny bil o under tiden få låna en ersättningsbil.

F

F.d. 25038

Guest

Hej då jag varit i samma situation som du lider jag med dej för orsaken till att jag köpte en nästan ny bil var just att slippa fukten så vid det testet som fuktskadan uppdagades var första tanken att jag aldrig mer ville se bilen men sen efter lite diskutioner med den svenske importören lagades bilen väggen vid köket var rejält sur och under bilen bak hoppas nu att all fukt är borta men man vet aldrig får se vid nästa test.Lycka till
ps samma märke tillfälligheter kan man ju undra ???

pannor

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024

AAAHa nu ja fatta galoppen.Ja du där har du ett dilemma som heter duga.Varför inte höra med firman om lånebobil tills deras funderingar ger resultat,för du skall ju inte få lida för ett felaktigt byggd bobil,annser ja.Lycka till

F

F.d. 15832

Guest

Det är nåt jag funderar över... Varför är det ingen som frågar vad det är för isoleringsmtrl som sitter i väggar och tak, när de ska göra en så pass stor investering???

Har tillverkaren använt frigolit, skulle iaf jag ALDRIG köpa en sån vagn!!!

Det finns ju riktig isolering med diffussionstät cellstruktur i sandwich-struktur, dvs slutna celler som inte suger åt sig fukt och som därmed inte möglar.

Det kostar visserligen något mer att bygga med riktig isolering/sandwich, men så slipper man alla problem med fuktskador och mögel och om ingen vill köpa vagnar som är byggda på frigolit, kommer det snart nog inte att finnas några frigolitbyggen kvar...

Dessutom är ju sandwich byggen med riktig isolering, avsevärt mycket bättre isolerade, både mot värme och kyla.

En 5cm tjock sandwich vägg, har dessutom ungefär samma U (k) värde som en halvmeter tjock villavägg...

Mvh
Rolle

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Rolle, du er inne på et kjernepunkt i problemstillingen. Sandwich med slutna celler kan ikke bli alvorlig skadet av fukt - ulempen er todelt: vekt og pris både på matteriale og bygget. Endel av de mest solgte har sandwich med ekspansjonsskum, enkelt og greit på fabrikken: en setter opp to plater i en passende form og blåser inn selvekspandere skum som får herde i formen - deretter deles formen og veggen står ferdig med bare noen få kilo "isolasjon" som suger til seg det den ser av vann.

"Vår" sandwich krever litt mer arbeid og muligens dyrere verktøy: en plate legges på arbeidsbordet - lim sprøytes på isolasjonsplatene legges på - nytt lim sprøytes på og innerplaten legges på - deretter presses det hele sammen mens limet herder, De fleste som bygger på denne måten bruker store vakumpresser. Jobbes det ikke raskt nok eller trykket i pressen ikke er stort nok oppstår separasjon av sandwichen.

Tipper at forskjellen i pris på disse to måtene å bygge vegger, gulv og tak på kan dreie seg om ca. 100k kr.

F

F.d. 15832

Guest

Jag tror inte prisskillnaden behöver bli så stor, om man tillverkar sandwichpanelerna industriellt. När man väl har tillverkat formarna, som först beläggs med ena ytskiktet, vari man lägger den tillskurna cellkärnan "blött" och därefter lägger på det andra ytskiktet t ex några lager glasfiber och därpå lägger på formlocket under press, så behöver det inte kosta så mycket mer, än vid användning av frigolit och dyligt.

På vissa ställen i rundningar går det säkert att använda expanderskum och jag utgår från att man också integrerat alla fästpunkter så att man slipper borra hål någonstans och även undvika alla ev. köldbryggor.

Jag är säker på att de flesta skulle lägga några tusen extra (om det nu skulle behövas) om det gör vagnen fri från framtida fuktproblem!

Men många tycks inte ens fråga hur vagnen är isolerad, eftersom det är så få som redovisar sina byggmetoder och därför är det många som fortfarande bygger med skit-isolering.

Det är lite som med elfenbensprodukter t ex... så länge vi köper såna produkter... fortsätter dödandet... Så länge vi okritiskt köper frigolitvagnar, fortsätter produktionen...

Mvh
Rolle

F

F.d. 24290

Guest

Hej då jag varit i samma situation som du lider jag med dej för orsaken till att jag köpte en nästan ny bil var just att slippa fukten så vid det testet som fuktskadan uppdagades var första tanken att jag aldrig mer ville se bilen men sen efter lite diskutioner med den svenske importören lagades bilen väggen vid köket var rejält sur och under bilen bak hoppas nu att all fukt är borta men man vet aldrig får se vid nästa test.Lycka till
ps samma märke tillfälligheter kan man ju undra ???

Hej,

Precis utav samma orsak köpte vi en ny bil. Slippa fukt och strul. Jag vet ju att CI är ett billigare alternativ än vissa andra bilar. Men en sak som fukt ska man ju ändå kunna förvänta sig att slippa.

I vår hittade dom fukt i garderobsvägen som ligger precis vid ingången samt även på andra sidan mot köksdelen. All fukt längst ner i trävägen mot golvet. Så pass mycket att träet måste bytas samt att det nästan fanns jordansamling under.

De hittade även fukt i den bakre garagevägen på båda sidorna med riningar uppifrån sängen! Men inget ovanför sängen!

En tanke som har dykt upp är om det kan vara kondens? Bilen stod ute i vinter med värme ca 10 grader men dock ingen värme i garaget! Takluckorna var lite öppna och skydd över taket. Det luktar inget alls i bilen.

Vad jag förstod så fanns det även fukt på någon mer plats.

Har sovit i bilen inatt och kom även på att värmen inte fungerar i den nya värmepannan som de fick byta för att den blev för varm. Nu ger den värme upp till 22 grader sen stänger den av och för att den ska gå igång igen så måste man höja vredet från tidigare inställning typ 3 till 6. Då går den igång och drar upp tempen till 22 grader igen sen stänger den av och går inte igång förens jag höjer vredet till 9 då händer samma sak!

Från att vara skitnöjd så verkar allt hända nu! :(

Vad händer om jag får en ny bil med all extrautrustning som man har köpt? cykelställ, takantenn, tvhållare, markis, gas och brandlarm, backkamera, GPS tracker etc. som jag jobbat jättehårt med att montera på fasta ställen i bilen!

F

F.d. 25038

Guest

Hej igen på min bil var det inte konstruktionsfel utan slarv från fabrik tätningsmedlet tog väl slut å då blev det jobbigt å klättra ner från stegen å hämta en ny .
Sen var det ju bara så att de var bilen vi sökte när vi gick in i den så eventuella fuktproblem fanns inte i vår värld då trösten i allt elände är väl att de e döa ting som strular å inget annat
bilen ska bara klara å stå ute oavsätt väder!
enda trösten är att man sammlar på sej massa erfarenheter som bara gör djupare och djupare hål i plånboken tråkigt men sant
ha en glad midsommar vi kanske syns på vägarna:wink:

F

F.d. 15832

Guest

Finns det någon sammanställning någonstans, som listar vilka tillverkare som använder vad, till isolering och hur man bygger?

En sådan sammanställning skulle ju kunna snabba upp övergången till riktiga isoleringsmaterial och bättre byggda vagnar, där de som fortfarande använder undermålig isolering och tillverkning, förhoppningsvis snabbt sorteras ut, alternativt tvingar dem att bygga vagnar som inte ruttnar bort med åren.

Jag vet givetvis att det kan få konsekvenser för eftermarknaden, men jag tycker inte man ska behöva ha dåligt samvete för det...

Mvh
Rolle

F

F.d. 25038

Guest

Hej vi kanske kan vänta med den listan till min bil e såld:twitcy:

F

F.d. 15832

Guest

Det sorgliga. är ju också, att det inte finns några incitament för tillverkaren att bygga vagnar som håller längre... för då blir det ju färre nybilar sålda på sikt... och i vår värld, är det dessvärre pengarna som styr, ...så länge vi låter "centralbanksmaffian" härja fritt och ohämmat...

Mvh
Rolle

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Jag har forskat lite i det här med isolering då jag för några år sedan hade en husbil (och ett isolerat brunslock) vars Frigolit bokstavligt talat dröp av vatten.
Det finns huvudsakligen tre typer av isolering som "kan" användas i sammanhanget: skumplast, cellplast och Frigolit (hoppressade kulor). Skumplast har öppna celler och tar åt sig vatten som en tvättsvamp, cellplast har slutna celler som bara tar åt sig vatten i snittytan och Frigolit som tar åt sig vatten mellan kulorna. Förutom rena vattenläckor så kan man "pumpa in " fukt i isoleringen om temperaturen växlar. Då jag en gång jobbade med lågtemperaturmaskiner så tätsvetsade vi rör och borrade sedan hål i dem för kondens på grund av tempereraturväxlingarna. Vi dränerade till och med el-motorer med högsta täthetsklass av samma anledning.

Efter att frågat runt bland husbil och husvagnstillverkare som använder Frigolit så förnekar de bestämt att isoleringen kan ta åt sig vatten, men jag skulle som signaturen "paradigm" aldrig köpa ett "hus" med Frigolit.
//Conny

Toppen