• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fuktskada och mögelsanering

Andrea Lundgren

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
41625
Medlemskap
2026
Jag har frågor gällande att avfukta och mögelsanera husbilen.

Man upptäckte fukt i samband med en annan skada,
Då renoveringen i det totala skulle kosta mer än vad husbilen är värd så fick jag tips att många andra har avfuktat sin husbil och sedan anlitat någon att mögelsanera bort mögelporer.
Jag vill ha tips på företag som mögelsanerar och vad man har för erfarenhet och hur mycket man kan räkna med att detta kostar?
Tacksam för svar, tips på firma osv

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Hur vet du att det ens är mögel i husbilen? Att fukt trängt in medför kanske att det blivit röta i trädelar men mögel?

Andrea Lundgren

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
41625
Medlemskap
2026
Hur vet du att det ens är mögel i husbilen? Att fukt trängt in medför kanske att det blivit röta i trädelar men mögel?
jo men det såg man när man skulle laga en helt annan skada. Tyvärr kunde man inte fixa detta med fukten då det inte fanns skäl att göra det utifrån vad försäkringsbolaget står för.

Adriamatrix

HBK Medlem
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2025
Om det finns en pågående fuktskada så måste ju grund orsaken åtgärdas finns läckage måste det tätas och mögel kan behandlas
med en ozon generator men det döljer bara lukten. Grund orsaken finns ju kvar så förfarandet att bara dölja problemet temporärt
känns ju inte som den bästa lösningen problemet kommer ju att komma tillbaka.

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
hur tänker du dej en mögelsanering ska se ut ?
har jobbet en del med mögel sanering i hus o va jag vet finns det ingen
genväg, men man måste riva för att komma åt möglet o sanera det.
o självklart stoppa läckaget annars blir det till svamp o då är det illa
jag har även sanerat hus med äkta hussvamp, det inte lätt kan jag säga
det går inte att sanera mögel genom vägen.
det som jag tror dom gör är att dom kör en ozon generator som tar bort lukten
men den dödar inte möglet.
det måste man göra mekaniskt med att byta ut angripna material o mindre angripna
material kan behandlas med boracol

Toppen