• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fuktproblem ?

Greger66

HBK Medlem
Kommun
Enköping
HBK-Nr
10921
Medlemskap
2027
Hej
Tänkte höra vilka åsikter som finns om mitt bekymmer.
Vi köpte för en månad sen en kabe tw 03, säljaren sa att det fanns 2 små fuktskador som skulle åtgärdas i höst, när vi sedan började använda bilen visade det sig att det luktade åt he...te bak i sängen, och jag förmodar det var mögel lukt, vi kom då överens med säljaren efter diverse diskussioner att vi fick byta till en adria izola 06 istället, d.v.s köpet på kaben gick tillbaka.
Men, och det är det som jag gärna skulle vilja ha era funderingar och tankar kring, innan vi fick ut Adrian så krävde vi en fukttest, och den visade absolut inga höga värden, mest 8or och två 10or, så inget som stack ut, men nu när vi bott i den i helgen, så tycker jag det luktar mögel (samma doft som i kaben) bak vid sängen, kan det verkligen vara en fuktskada trots fukt mätningen ?, mätningen gjordes av en auktoriserad firma, med intyg och allt, vad tycker ni jag borde göra ?

Med vänlig hälsning, Greger

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fuktproblem ?

Mögel i senger kommer ofte av kondens, og kommer ikke frem på fukttester.
Ta ut madrassene og sjekk om det er mögel på undersiden, prøv om dere får nye madrasser - disse må byttes ut. Vask grundig under madrassene med mögeldrepende midler. Sørg for at ny mdrass får luft under.

Greger66

HBK Medlem
Kommun
Enköping
HBK-Nr
10921
Medlemskap
2027

Hej knut
Tack för snabbt svar, jag har varit ute i bilen och kollat unde madrasserna, men det var ingen mögel där, tyvärr (hade varit enklare att åtgärda), så frågan är om jag inbillar mig och man ska lita till 100 % på fukttesten som är gjord ? Vet någon om det följer med någon typ av garanti på dessa typer av tester ?

/Greger

J

Jimbo

Guest

Har bilen stått inne i en varm bilhall och varit väl ventilerad så kan fukten vara borta. Mikrobakteriell tillväxt går tyvärr inte att vädra bort!

Har ett skräckexempel på detta hos en husbilshandlare. De bytte in en bil som va tämligen fuktskadad i del av tak och vägg (läckage i böjen efter alkoven där tak möter vägg) Efter 8 månader i en varm bilhall var fuktskadan som borta vid mätning.....sen att trävirket var rötskadat och poröst som papper var en annan sak.....

Greger66

HBK Medlem
Kommun
Enköping
HBK-Nr
10921
Medlemskap
2027

Hej
Ja vad ska man säga, jag måste vara förföljd av lukt problem :(
Igår tog jag och rev ut alla madrasser och sängkläder för att säkerställa att mögel lukten inte satt där, och döm om min förvåning när jag gick in i bilen imorse och det luktade absolut ingen mögel alls :), det visade sig efter diverse luktande på madrasser och säng kläder, att den ny inköpta bädd madrassen från Ikea, var boven i dramat, ringde Ikea och frågade om dom visste något om problemet, och visst visste dom det :(:(, jag fick förslaget att vädra madrassen, men efter lite diskussion blev det byte, så nu ska jag iväg och byta madrassen till en förhoppningsvis luktfri madrass. Så tänk på det om ni skulle få dålig lukt efter byte av bäddmadrass.

Med vänlig hälsning, Greger

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Mängder av prylar som tillverkats i Kina luktar otroligt illa. Kan väl inte tänka mig att madrasserna kommer från Kina men om så är fallet så har det sin förklaring.
:cool:

F

F.d. 50077

Guest

Hejsan
Jag blir lite full i skratt när jag läser här,vi letade bil och när vi äntligen hittade en med den utrustningen vi ville ...luktade den mögel tyckte jag,säljaren garanterade att det inget fanns,men vi vågade inte köpa.
När vi sedan hittade nästa bil som passade oss...luktade den likadant :-/
Vi har efter vädrande o tvättande n ide...det kan vara flamedlet i dynorna som luktar och när bilen inte anv så framhävs lukten...
Nåväl vi är så nöjda med vår Adriatik Izola 697 SG
Mvh Östen o Puck:yes:

F

F.d. 55370

Guest

Har bilen stått inne i en varm bilhall och varit väl ventilerad så kan fukten vara borta. Mikrobakteriell tillväxt går tyvärr inte att vädra bort!

Har ett skräckexempel på detta hos en husbilshandlare. De bytte in en bil som va tämligen fuktskadad i del av tak och vägg (läckage i böjen efter alkoven där tak möter vägg) Efter 8 månader i en varm bilhall var fuktskadan som borta vid mätning.....sen att trävirket var rötskadat och poröst som papper var en annan sak.....
Det går att behandla med sprit.om det bara e mögel å inga rötskador.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Nest beste middel til å fjerne mögel er Eucalyptusolje - bruker en den i ren form så bruk vinylhansker, den er sterk! Bivirkingen er en frisk men noe sterk duft. Kan blandes ut med vatn. Det finnes en annen eterisk olja som er noe sterkere, Clove oil er det engelske namnet på denne. Begge er antiseptiske og dreper mögel og mögelsporer. Har brukt disse på lær som har fått mögelflekker. Er skaden for dyp blir det fortsatt synlig.

Toppen