• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktkontroll

roker

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Eventuellt skulle man höra med en annan sakkunnig verkstad om pris, det kan väl inte vara monopol på den kontrollen.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.297
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
En liten fundering bara. Har Bürstner träfri kaross? Bör de väl ha men vi är lite sugna på en sådan så bra att veta om ngn vet på rak arm.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Eventuellt skulle man höra med en annan sakkunnig verkstad om pris, det kan väl inte vara monopol på den kontrollen.
Med erfarenhet från hur en nära bekant (dotter) blev behandlad av Bürstner vid ett garantiärende på en fabriksny bil, så kan jag meddela att de inte godkände en kontroll utförd av en annan välrenommerad husbilsverkstad. En verkstad som upptäckte rejäla fuktskador, men som inte gick att upptäcka genom Bürstners egna mätningar.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Frågan om träramens vara eller inte vara har ju diskuterats i evigheter. Nordic har haft träram sedan 90-talet och dessa fordon finns fortfarande i trafik och aldrig (som jag blivit informerad om) haft fuktproblem med de fordon som varit inne på årliga fuktbesiktningen. Absolut har Nordic tagit sig an gamla fordon där de fått byta ut reglarna. Av en vän i branchen fick jag berättat att övergången till plastreglar (i husvagnar) hade inget med fuktproblem att göra utan var påtvunget av viktbesparingsskäl. Men tillverkarna kunde ju inte gå ut och säga att deras husvagnar var egentligen otillåtna i trafik med all den eftermonterade extrautrustning som hade lagts till. Därför blev plastreglar ett perfekt marknadsföringstrick som förhindrade fuktskador. Fuktskadorna blir ju till egentligen av otäta fogar (t.ex. pga slarv i tillverkningen) så plastreglarna i sig förhindrar inte fuktinträngning. Lika lite som träreglar gör det...
Fördelen med plastreglar är ju viktbesparingen. Extra viktigt för 3.5T fordonen.
Nog sagt om detta för min del.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Frågan om träramens vara eller inte vara har ju diskuterats i evigheter. Nordic har haft träram sedan 90-talet och dessa fordon finns fortfarande i trafik och aldrig (som jag blivit informerad om) haft fuktproblem med de fordon som varit inne på årliga fuktbesiktningen. Absolut har Nordic tagit sig an gamla fordon där de fått byta ut reglarna. Av en vän i branchen fick jag berättat att övergången till plastreglar (i husvagnar) hade inget med fuktproblem att göra utan var påtvunget av viktbesparingsskäl. Men tillverkarna kunde ju inte gå ut och säga att deras husvagnar var egentligen otillåtna i trafik med all den eftermonterade extrautrustning som hade lagts till. Därför blev plastreglar ett perfekt marknadsföringstrick som förhindrade fuktskador. Fuktskadorna blir ju till egentligen av otäta fogar (t.ex. pga slarv i tillverkningen) så plastreglarna i sig förhindrar inte fuktinträngning. Lika lite som träreglar gör det...
Fördelen med plastreglar är ju viktbesparingen. Extra viktigt för 3.5T fordonen.
Nog sagt om detta för min del.
Mycket bra sagt....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.903
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Frågan om träramens vara eller inte vara har ju diskuterats i evigheter. Nordic har haft träram sedan 90-talet och dessa fordon finns fortfarande i trafik och aldrig (som jag blivit informerad om) haft fuktproblem med de fordon som varit inne på årliga fuktbesiktningen. Absolut har Nordic tagit sig an gamla fordon där de fått byta ut reglarna. Av en vän i branchen fick jag berättat att övergången till plastreglar (i husvagnar) hade inget med fuktproblem att göra utan var påtvunget av viktbesparingsskäl. Men tillverkarna kunde ju inte gå ut och säga att deras husvagnar var egentligen otillåtna i trafik med all den eftermonterade extrautrustning som hade lagts till. Därför blev plastreglar ett perfekt marknadsföringstrick som förhindrade fuktskador. Fuktskadorna blir ju till egentligen av otäta fogar (t.ex. pga slarv i tillverkningen) så plastreglarna i sig förhindrar inte fuktinträngning. Lika lite som träreglar gör det...
Fördelen med plastreglar är ju viktbesparingen. Extra viktigt för 3.5T fordonen.
Nog sagt om detta för min del.

Det känns som du träffar spiken rätt på huvudet :)
Fukt i ett fritidsfordon kommer nog alltid att finnas i olika nivåer oavsett konstruktion, fukt kan komma från alla håll och källor.

Att trä byts ut mot lättare material känns helt försvarligt, när det inte ens går att åka med full färskvattentank i vissa byggen.
Att däremot byta ut träkonstruktioner mot oorganiska material p.g.a risk för fukt/vatten-skada, då känns det som man jobbar med konsekvenser av ett täthetsproblem.
Sen känner jag att en "Täthetsgaranti" med en massa efterföljande kontroller mot avgift är otroligt lågt,
det är inte en garanti utan en försäkring man "luras" att köpa p.g.a en bristfällig konstruktion.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
När man har sett hur hantverksmässigt det ändå byggs på de flesta fabriker? Förstår man ju att kvalitetskontroll det vill säga kontroll att verkligen personen som står med sprutan med tätningsmedel är 100% noggrann och inte missar minsta centimeter! Det är där problemet med otäta karosser ligger! Bortsett från några få misslyckande är ju tätningsmedlen enormt hållbara vilket kmjag kunnat konstatera vid byte av takluckor på 20-25 år gamla fordon! Som en som driver en auktoriserad verkstad för ett av Sveriges stora husvagnsmärken sa....Det värsta som kan hända är att XXX ökar sin försäljning kraftigt på kort tid då de tar in en massa nytt folk på fabriken!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.903
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
När man har sett hur hantverksmässigt det ändå byggs på de flesta fabriker? Förstår man ju att kvalitetskontroll det vill säga kontroll att verkligen personen som står med sprutan med tätningsmedel är 100% noggrann och inte missar minsta centimeter! Det är där problemet med otäta karosser ligger! Bortsett från några få misslyckande är ju tätningsmedlen enormt hållbara vilket kmjag kunnat konstatera vid byte av takluckor på 20-25 år gamla fordon! Som en som driver en auktoriserad verkstad för ett av Sveriges stora husvagnsmärken sa....Det värsta som kan hända är att XXX ökar sin försäljning kraftigt på kort tid då de tar in en massa nytt folk på fabriken!
Ja har man inte byggt upp ett väl fungerande kvalitetsäkrings-system så kan det sluta förfärligt.
Det är en konst att få produktionspersonal att ge kvalitet prio1 när allting ska gå fortare/billigare att producera, man brukar få välja kvalitet eller kvantitet, men halvledarbristen kanske höjer kvaliteten, då det verkar ta 2år nu att bygga en beställd husbil.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det finns inga fördelar med träreglar, bara nackdelar.
Inte om utan när, det kommer in fukt mot en regel, blir konsekvensen ekonomiskt katastrofal med träreglar.

Det bästa är inga reglar alls.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Burstner har höjt avgiften för fuktkontroll för nya husbilar 150%.Betalade 1000kr 2022,nu kräver dom 2440kr för att den 10-åriga garantin skall gälla.Snacka om inflation.
Då valde jag rätt husbilsförsäljare när jag köpte vår Burstner, kontrollen där kostar 0 kr
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
842
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Märkesbunden fuktgaranti så måste man ha rätt behörighet för att göra kontroll för just det märket, så håll koll på att ni får godkänd stämpel för garantins skull! Hymer vet jag att dom även gör en slags funktionskontroll med smörjpunkter under bilen samt justerar garageluckor i förebyggande syfte mot fukten.
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
Vi har en Chausson och fukttestet vi behöver göra för att garantin ska gälla kostar inget, 7 år gäller fuktgarantin. Vi köpte den ny 2021.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.903
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vi har en Chausson och fukttestet vi behöver göra för att garantin ska gälla kostar inget, 7 år gäller fuktgarantin. Vi köpte den ny 2021.
Är det verkligen en fuktgaranti och inte en täthetsgarani?
För fuktigt blir det ju bara av att bo i ett fritidsfordon.
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
Är det verkligen en fuktgaranti och inte en täthetsgarani?
För fuktigt blir det ju bara av att bo i ett fritidsfordon.
Ja inte vet jag vad det kallas för, handlaren säger att han gör ett fukttest. Men betydelsen är väl den samma, det är gratis i alla fall under de 7 år garantin gäller:)
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Ja inte vet jag vad det kallas för, handlaren säger att han gör ett fukttest. Men betydelsen är väl den samma, det är gratis i alla fall under de 7 år garantin gäller:)
Fukt eller täthetstest är ju bara olika namn på samma sak. Fukt är ju resultatet av otäthet! Inte illa att de nu fått upp garantin till 7 år. Tidigare hade ju alla märke max 5 år. Egentligen ren ynkedom att man kan sälja fordon som i många fall kostar lika mycket som ett hus på många ställen i Sverige och ändå inte ha såpass tilltro till sin kvalitet att man kan lämna åtminstonde 10 års garanti på det mest primära att det man byggt håller ihop.....
Vad gäller bil och det mekaniska beror ju mycket på körsträckor och körsätt så det är ju annat!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.903
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja inte vet jag vad det kallas för, handlaren säger att han gör ett fukttest. Men betydelsen är väl den samma, det är gratis i alla fall under de 7 år garantin gäller:)

Min husbil är gammal och har ingen garanti kvar, men hade jag garanti skulle jag läsa garantivillkoren så man vet vad som gäller.
Som jag förstått det så i flera fall så är det en täthetsgarant mot inläckage utifrån, alltså inte vatten som kommer in från utrustning, typ läckande värmare, blandare, pumpar, avlopp, slangar m.m. dessa inläckage är nog vanligare än de utifrån.
Men allt borde stå i villkoren.
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
Fukt eller täthetstest är ju bara olika namn på samma sak. Fukt är ju resultatet av otäthet! Inte illa att de nu fått upp garantin till 7 år. Tidigare hade ju alla märke max 5 år. Egentligen ren ynkedom att man kan sälja fordon som i många fall kostar lika mycket som ett hus på många ställen i Sverige och ändå inte ha såpass tilltro till sin kvalitet att man kan lämna åtminstonde 10 års garanti på det mest primära att det man byggt håller ihop.....
Vad gäller bil och det mekaniska beror ju mycket på körsträckor och körsätt så det är ju annat!
Chausson har 7 års täthetsgaranti på alla sina bilar. Det hade inte skadat med längre garanti med tanke på priset, men plåtisar har nog inte lika lätt att bli fuktiga.
 
Toppen