• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktkontroll plåtis

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Funderar över den obligatoriska årliga fuktkontrollen på plåtisar som hos vissa fabrikat är obligatorisk, är den verkligen nödvändig eller är det ett obskyrt sätt att tjäna pengar på vår oro.

Vår förra husbil, en plåtis, befann sig i Spanien när ettårskontrollen skulle genomföras. Åkte till den stora husbilsfirman och bad dem utföra kontrollen. En kille följde med ut till bilen med sitt kontrollinstrument i högsta hugg. När vi kom fram till bilen skrattade han samtidigt som han knackade i plåten och fick den där blicken så jag kände mig som en idiot, samtidigt som han sa — cuerpo de chapa, dvs plåtkaross. Sen gick han tillbaka in....

När vi sedan kom till Sverige åkte jag till närmaste återförsäljare och gjorde testen. Tittade på och förundrades när jag sedan betalade för arbetet hur enkelt en del kan tjäna pengar.... det kändes helt enkelt inte seriöst.

Undrar om det finns några kända exempel på att någon plåtis drabbats av fuktproblem och att garantin trätt in, eller är garantin bara en lek med ord som låter fint men är helt riskfri för den som lämnat garantin?

Har sett att t,ex Globecar/Pössl inte har fukttester på sina plåtisar.

Här finns kunskapen och jag är nyfiken.

Tommy
 
Senast ändrad:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! är benägen att hålla med i din frågeställning ! men det är ju det kravet tillverkaren ställer för att garantin ska gälla som i vårat fall är fem år att futtesten är utförda på utsatt tid varje år hos återförsäljare och stämpel i boken ! även om det är ett plåtchassi så finns det takluckor fönster dörrar för att inte tala om invändiga slangar och rörsystem med otyget slangklämmor som kan ställa till det ? det är ju inte alltid man ser läckor kan ju ta lång tid innan de upptäcks ? vi har 1 gång kvar nästa år enl garanti sen får vi se kanske räcker vartannat år med en plåtis ? visst kostar det en slant men kan visa sig vara väl investerade pengar om olyckan är framme ?
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Var och fukttestade min plåtis, tog ca 40 min, besiktningsmannen kom fram och sa följande: Nu har jag blåst dig på en 1000 lapp och skrattade, jag frågade vad han menade med det, han sa att han har fukttestat husvagnar, husbilar i 10 år, aldrig stött på en Plåtis med fuktskador. Men fick protokoll så jag var nöjd!
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Det är inte så länge sedan jag läste ett inlägg om en ganska ny plåtis som fått stora fuktskador i skjutdörren så visst förekommer det. Dock tror jag det upptäcktes på annat sätt än vid fukttestet. Även för plastis känns fukttesterna som en dyr påtvingad försäkring för något tillverkarna marknadsför som en garanti. Har aldrig hört någon annan garanti som kostat en stor årlig kostnad. Dessutom kräver de ju att man gör testet på märkesverkstad som kan ligga rejält många mil bort.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, om man ser det från ett lite annat håll så kan man nog tycka att det borde vara tio års fuktgaranti på så dyra bilar utan att kräva någonting alls, typ betalt från köparen med som vanligt hot om att garantier inte gäller annars, och i stället upp till säljaren/tillverkaren att bestämma hur ofta de tycker det är värt kosta på en kontroll av om det har fuskats vid bygget (vilket det ju egentligen handlar om). Så de inte åker på ett storjobb efter några år först när skadorna blir synliga.

Att köparen skall behöva betala för kontroll av om ett ev. slarvbygge har skett verkar kanske lite underligt som Los Suecos delvis är inne på i sin fråga.
När firmorna tar betalt, är det montro ett påhitt av firman för att få in pengar även på den påtvingade "kontrollservicen". Om de vill ha betalt kanske de skulle skicka räkningen till tillverkaren.

Köparen skulle ju kunna kosta på en egen fuktkontroll hos en oberoende seriös firma något år innan garantin går ut för att försäkra sig om att bilen är torr och att säljaren ev. inte har slarvat med sina egna fuktkontroller, om de nu har kostat på sig några under garantitiden.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag var hos min dåvarande handlare och skulle göra den påbjudna fuktkontrollen på min Sun Living plåtis. Jag insisterade på att få vara med och se hur de gjorde/mätte och fick värdena till protokollet. Då sänktes priset för kontrollen med 30%. Min nuvarande Globecar har inga krav på kontroll. Fukttkontrol på plåtisar är rena bedrägeriet. Mamman lika gärna syna av taket kring luckor, kabelgenomförningar och ventiler själv. Gratis! Den största risken torde vara kondensvatten som droppar från dåligt isolerade plåt.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Lägg pengarna på en underredsbehandling i stället. Är ju mycket mer ”underrede” på en plåtis som kan rosta. Finns inte tillstymmelse till rostskydd under bilen, bara lite grundfärg!
På sikt är säkert kontroll av skarvarna på ovansidan av taket något att hålla koll på!! Är ju inte heller något som säkerställs via deras fuktmätning. Taket är ju tyvärr inte i ett stycke, utan fullt av skarvar både på längden och tvären. Dessa är förmodligen kontaktsvetsade, dvs punksvetsade utan tillsattsmedel, i sig inget konstigt annat än avseende placeringen av dessa skarvar. Sen har man fyllt dessa skarvar med tätningsmassa och lackat ovanpå hela härligheten.
Alla som rotat i gamla bilar vet hur det brukar se ut när man petat bort tätningsmassa i golvskarvarna. Så det är bara ett tips att kolla där uppe åtminstone en gång om året så inte det börjar dyka upp några blåsor runt dessa skarvar. Dom lär dyka upp långt innan det blir fukt inne i bilen!
Att fuktmäta inne i bilen är väl på en plåtis bara befogat pga eventuellt invändigt läckage från någon del av vattensystemet, men dom brukar ju ganska fort ge sig till känna utan att man behöver mäta. Såvida det inte handlar om ett läckage i infästningen till någon taklucka.
 
Toppen