• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fuktighetstest

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025
Vilket ansvar har en husvagnsfirma som utfört en fuktighetstest på en husvagn? Företaget upptäckte ingen fukt (blankt papper) ägaren till husbilen upptäckte kort efter köpet fukt i husvagnen.
Någon som vet ansvaret?
Lennart

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Fuktighetstest

Har fukt i min bil. Anlitade en av försäkringsbolagen erkänd fukttekniker för kontroll. Vi gick igenom allt vad som gällde fukt och mögel. Fick även upplysning om hur man verkligen mäter med kulmätare vilken husbilsfirmorna alltid använder. Kom till resultat att dessa mätare kräver en stor kunskap om användandet. Kontentan blir att deras fukttest är inte så stor att lita på. Vilket som genom din upptäckt också bekräftats. Har dom gett en garanti så borde dom ju också stå för följderna om dom utgett för att kunna utföra testen korrekt.

F

F.d. 58882

Guest

Om han som jag uppfattade det lämnat in sin husvagn för fukttest & protokollet visar att vagnen är fuktfri men i verkligheten är fuktangripen så kan han på sin höjd endast återkräva det han betalat. Arbetet har ju i detta fallet inte utförts på ett riktigt sätt.

Bennie

Kalle & Eini

HBK Medlem
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027

Hej.
Att mäta fukt i våra bilar eller vagnar är ju lite olika beroende på vilken typ av yttervägg man har.
T.ex. Carthago har ju aluminium på både utsidan och insidan vilket gör att det är lite osäkert med mätningen av fukten.
En fuktmätning som tar mindre än 45 min att utföra är inte korrekt utfört.
Nu har ju Opus startat fuktmätning till ett lägre pris än t.ex. märkesverkstäder gör.
Vad som skall poängteras att har man fuktgaranti så skall mätningen utföras enligt fabrikantens anvisningar.
Jag har själv varit med att starta Opus fuktkontrollprogram och där tagit fram ett protokoll som de följer vid sin kontroll.
Opus tanke är att inte konkurera med säljföretagen utan starta ett samarbete vilket jag hoppas kommer att fungera.

Kalle & Eini

HBK Medlem
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027

Hej!
Var och gjorde fukttestet i måndags hos Caravan i Torshälla 1570 kr.
Enligt carthago skall det stämplas i boken att testet är gjort enligt deras anvisningar.
Nu visar det sig att det inte finns någon mer ruta att stämpla i sista rutan var förra året 96 månader/12 månader = 8 år.
Carthago skryter med sina 10 års täthetsgaranti för mig är der 120 månader.
Jag fick visserligen ett intyg på utförd test.
Men eftersom Carthago kräver stämpel i boken för att det skall vara giltigt så bäörjar man undra.
Skall kontakta Carthago direkt och fråga hur det ligger till med garantin nu när endast intyget finns.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Är inneväggen i aluminium så går det inte att fukttesta den.
Antagligen är det en s.k sandwisch konstruktion som inte har några träreglar alls i väggen.:):)
Om det däremot också finns träreglar i väggen måste hål borras i plåten precis över en regeln för att komma åt med mätaren. Detta kommer ju givetvis aldrig att göras.
Golvet i dessa bilar brukar nästan alltid vara uppbyggt av plywood och det kan givetvis bli fuktskadat. Var ute för detta i en bil jag hade. Där hade fukten runnit inuti genom väggen och kommit ner till golvet. Som jag skrivit i tidigare inlägg så är det en helt teori och krävs gedigen kunskap om fuktmätning.
Det jag nu vet är bara vad jag fått information om av en välutbildad fuktteknker.

F

F.d. 22595

Guest

Om han som jag uppfattade det lämnat in sin husvagn för fukttest & protokollet visar att vagnen är fuktfri men i verkligheten är fuktangripen så kan han på sin höjd endast återkräva det han betalat. Arbetet har ju i detta fallet inte utförts på ett riktigt sätt.

Bennie

Låter synnerligen märkligt att en firma som erbjuder en tjänst som fuktmätning inkl. protokoll ska stå helt utan ansvar om det visar sig kort efter att det finns en skada. Skulle vilja se vad lagen säger om det, då är det ju fritt fram att luras hur som helst.

F

F.d. 58882

Guest

Låter synnerligen märkligt att en firma som erbjuder en tjänst som fuktmätning inkl. protokoll ska stå helt utan ansvar om det visar sig kort efter att det finns en skada. Skulle vilja se vad lagen säger om det, då är det ju fritt fram att luras hur som helst.

Läser du lagen så kommer du nog att finna att ett dåligt utfört arbete som reklameras skall av den som utfört testet göras om eller återbetalning av vad man har betalat. Vad skulle annars hända? Skall den som felaktigt utfört testet bekosta en renovering eller hur menar du?:confused: Att det skulle bli en civilrättslig process av detta är föga troligt.

Bennie

Toppen