• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktbollen, även på sommaren?

F

F.d. 3288

Guest
När jag ställer in min husabil för vintern brukar jag stoppa in ett 10-tal fuktbollar från Jula i den, Blir ju en del väta. Hur gör ni andra för att motverka fuktbildning.
 
F

F.d. 50065

Guest
Sv: Fuktbollen, även på sommaren?

Jaa, den är helt säkert bra!!!
Håller bilen go å fräsch, ingen instängd lukt.
Mindre med fukt i bilen under resan.

Utan vidare funderingar; lägg in en Torrboll i bilen!
Har själv haft det flera är å är helnöjd.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fuktbollen, även på sommaren?

Personligen tror jag inte ett dyft på Torrbollar i bilen. De gör ingen som helst nytta anser jag. Möjligen om man kan täta bilen totalt så att ingen luft kan komma in i bilen utifrån. En omöjlig uppgift. Finns det ventilationshål kvar så kommer fukten in där och "kondenserar" i Torrbollen. Med en massa vatten i behållaren under kaliumkloridkristallerna så ser det ut som om den gjort nytta. Men den har bara försökt att torrlägga atmosfären och för det så går det åt ganska mycket kristaller (för att skriva ett understatement). Men det är min åsikt och det finns andra som tycker annorlunda.
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Fuktbollen, även på sommaren?

Hejsan alla !
Jag håller fullständigt med dig micke!
Hur i allsina sina dagar kan man gå och köpa en "torrboll" en plastbehållare med vägsalt för hutlöst mycket mer än vad det kostar om man köper vägsalt hos ex "granngården" osv.
Som tidigare nämts i tråden ventilera!!!
Hur ska vi avfukta atmosvären ? Är det inte där vi förvarar våra husvagnar/husbilar?
Svar= det går inte , ventilera istället !
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Fuktbollen, även på sommaren?

Vi har haft husvagnar och husbilar i över 30 år och dom har alltid stått ute undet hela året. Vi tar heller inte in dynor och annat under vintern men ser till
att ventilationen fungerar.
Min hustru är känslig för mögel och liknande så hon skulle direkt märka om något var galet men inte någon gång har vi haft problem med fukt i fordonen.

Personligen tror jag det är bättre att man har dom ute om vintern med ordentlig luftväxling istället för instängd i någon lada eller dylikt.
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Fuktbollen, även på sommaren?

Nu vill jag veta , vad hände med dina 10 torrbollar svensson ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3288

Guest
Sv: Fuktbollen, även på sommaren?

Jag var på jula och köpte 30 stycken nu i veckan, man är ju nybleven pensionär, så man hinner ju till Jula på dagarna...
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fuktbollen, även på sommaren?

Hur verkar en torrboll jämfört med en avfuktare ? Med avfuktaren så går ju fläkten hela tiden och min drar 23 watt samt 175 watt när den "är igång" och då blir det ju lite värme också .
Det är ju en 3,2 liters behållare i den samt kan man dra slangen rakt i avloppet samt kan man ställa fuktigheten digitalt från 40 till 80 .
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fuktbollen, även på sommaren?

Min högst personliga betraktelse:

Det finns två varor på marknaden som är de optimala produktutvecklingarna:

1) Fruktjuice med fruktkött. Här är en produkt som vidareutvecklats så att både producent och konsument är nöjd. Konsumenten tror att han köper en bättre juice, en bättre produkt, och är beredd att betala mer för den. Producenten kan sälja större mängd juice med oförändrat råvaruinköp genom att skicka med en del av det som tidigare var avfall. Han slipper dessutom att betala för att bli av med detta avfall samtidigt som han kan ta ut ett högre pris.

2) Torrbollen. Producenten köper billigt vägsalt och förpackar detta i en enkel plastburk och tar ett högt pris för denna. Konsumenten ser att det blir mycket vatten under saltet och tror att den gör ett fantastiskt jobb och är nöjd. Sätter konsumenten in flera så blir det lika mycket vatten i varje och är ännu nöjdare.

Personligen tror jag att torrbollen inte gör någon som helst nytta i en bil som inte är hermetiskt tillsluten. Ny fukt utifrån kommer hela tiden in och ersätter den torkade luften. Jag är alltså övertygad om att jag skulle få enorma mängder vatten om jag fyllde hela bilen med vägsalt.

Men detta är min personliga reflexion.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Fuktbollen, även på sommaren?

Skall du ha torrboll över huvud taget så skall du ha den på sommaren.Alla inom byggindustrin vet att det är som torrast i februari och som högst luftfuktighet i augusti.Michael har rätt som ställer sig tveksm till torrbollar.
Anders.B
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Fuktbollen, även på sommaren?

Jag undrar om du har rätt när inte tror på torrbollar på vintern ,jag använder både en liten byggfläkt och 2 stycken torrbollar ,hitills har det fungerat alldeles utmärkt,innan jag började med dem så fick vi små prickar av svartmögel så jag tror att dom hjälpte.Vi har luftfuktighetsmätare i bilen den går upp så fort det regnar,till över 90%.

Hälsningar Yvonne och Yngve
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen