• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fukt

holmsten

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
2315
Medlemskap
2025
Den här frågan gäller min dotter som har köpt en äldre beg husbil av en större husbilssäljare i mellansverige.
Nu har det visat sig att bodelen har stora fuktproblem och rötskador.
Kan någon tippsa hur hon ska gå vidare och ev hävda att få köpet hävt.

Ingemar Holmsten

F

F.d. 58620

Guest
Sv: Fukt

Hej trist med fuktskador. Vi köpte vår första husbil i oktober -08 den var också svårt fuktskadad
detta såg vi efter 14 dagar och köpet hävdes genast. Säljaren gick genast med på att häva köpet
och vi kunde sen köpa en annan husbil som vi är jättenöjda med.
MVH Gunilla

F

F.d. 55275

Guest

Hej ! Inte kul det där. När man köper en husbil begagnad så finns det en garanti, hur mycket framgår av köpeavtalet. Särskilt om man köper av en större handlare så finns det upptaget. En begagnad husbil är ju alltid fukttestad innan den säljs ett sådant protokoll medföljer köpehandlingen.
Min rekomendation är stå på er, konsumentköplagen gäller dessutom.
Lycka till !

Nike

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
20601
Medlemskap
2022

Hur fungerar det när man köpt av en privatperson?
Har man fortfarande några rättigheter vad gäller att häva köp då det visar sig att säljaren inte varit ärlig angående husbilens skick?

F

F.d. 59047

Guest

Då gäller köplagen och den anger att man kan häva köpet om väsentliga fel funnits vid köpet. I befintligt skick menas att bilen ska vara i det skick som man kan förvänta sig i förhållande till pris och funktion. Har säljaren ej varit ärlig uppstår ju även frågan om att avtal överhuvudtaget kommit till stånd.

Toppen