• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fukt

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Letar fortfarande efter en äldre bil från början av 90-talet. Har tittat på en med hade fukt i taket. Jag hade lånat en fuktmätare som tyvärr inte visade någon procentsats men gav utslag genom ett knastrande ljud. Har nu köpt en fuktmätare för att själv kontrollera om det finns fukt. Frågan är hur mycket fukt man kan acceptera. Jag mätte idag på träfasaden på huset och där var det 15% fukt överallt där jag mätte. Skall titta på en husbil på måndag hos en handlare som säger att de alltid testar innan inbyte. Frågan är om man alltid kan lita på handlarna? Jag vet inte.
Tacksam för tips.
Bernt-Olof
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Fukt

Hej! har köpt en fuktmätare på färgtema som har %-skala .Kostade 100 spänn.Kollade garantireparationen som handlarn sa var o.k. men icke. Mätaren gick raka vägen upp till 28 % (högsta).Vårat staket som har stått utomhus hela denna regniga sommaren visar 14%.Veden vi eldar med visar 12%.Så på torsdag låmnar jag husbilen för återreklamation.Får lånehusbil under tiden.Den skadade husbilen fick vattenläcka efter att den var 2 månader gammal.Weinsberger 2008.Jag rekomenderar att man har en egen fuktmätare .Handlaren som gör fuktk ontrollen är väl enligt min mening jävig på nåt vis.....eller?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fukt

Om handlaren som också utför fuktmätning är jävig eller ej vet jag inte. Om man tänker sig att handlaren säljer en sprillans ny bil så ligger det antagligen i handlarens intresse att hitta fukt eftersom detta genererar ett verkstadsjobb till firman som imortören och sedermera tillverkaren får betala.

Gäller det en begagnad bil råder däremot ett annat förhållande.

(Eller har jag helt fel? :confused: )
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Fukt

har också funderat på detta,köper en husbil av en firma som gör en fuktmätning, som hittar en fuktskada, han ser att den är det ingen som märker den inom 3 år, o tänker,säger jag inget så ligger jag bättre till hos generalagenten o får ett ännu bättre pris
 
Senast redigerad av en moderator:

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Fukt

Kanske därför dom vill hålla på med att reparera i stället för att ta bilen retur.Men dom får väl en till chans.Men hur kollar man om det har blivit mögel i gölvet....Anticimex?
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Fukt

för att det skall uppstå mögel så fodras det fukt o värme i rätt propotioner, tror inte att det är så stor risk i golvet på en husbil, större risk i vägg o tak.
:)
 

lambretta

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1733
Medlemskap
2025
Sv: Fukt

tror du kan glömma fukttesten med din fuktmätare för 100 spänn, har för mig att det krävs en proffsig fuktmätare för att få nån koll på vilken fuktprocent du kan finna i olika matrial/Lambretta
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Fukt

Hittade ett protokoll när vår gamla Öggestorpshusvagn från 1985 testades 2005 efter att hela vattentanken runnit ut då en slangkoppling brustit. Värdena låg då mellan 6-14% efter ca 2 månader. I protokollet står det att upp till 19% är normalt, 20%-29% fukt, 30%-50% blöt och över 51% mycket blöt. Jag har köpt en på Jula för 399:- och tror att den kan ge en indikation på om det finns fukt kanske inte lika tillförlitlig som en för flera tusen kronor. Tyvärr har jag ställt in husvagnen för vintern så jag kan nu inte kolla på den förrän till våren. Vi har kvar samma husvagn fortfarande.
 
Senast ändrad:

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Fukt

tror du kan glömma fukttesten med din fuktmätare för 100 spänn, har för mig att det krävs en proffsig fuktmätare för att få nån koll på vilken fuktprocent du kan finna i olika matrial/Lambretta
Den var faktisk jämförbar med den proffsiga hos Bengt i Örkelljunga .Vilket gjorde att dom ville torka ytterligare.Lämnar åter bilen på torsdag.
Deres mätare hade ingen %-skala, bara en som gick steglöst från grön-gul rött,men min gick upp till högsta utan att tveka (28%) Som sagt tidigare ,staketet är torrare.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fukt

Hej på er alla HBKàre
När jag får 15% på min mätare blir jag nervös
I taket runt takluckor vill jag nog ha max 11% golv 11-12% och insteg max 15%
Riktigt torrt är nog 8-10% runt hjulhus max15%Kryper det upp till 18-20% får man nog passa sig lite, fundera på åtgärd.Kolla skarvar och dyligt både under och åvan ifrån.

Gulddigger jag undrade hur det hade gått för er.Med så mycket vatten i taket som du beskrev i ett annat inl.Blåsa ur går inte man får plocka port alt dom erfarenheter jag har gjort flyttar man bara fukten runt till slut.En del får man bort men du kommer alltid att ha vatten kvar i taket .Och om det är bra eller inte det vet jag inte.Så länge det inte fryser ,så är det nog inga problem.Du får hålla bilen i +5-8 grader på vintern i bodelen.
Mvh
 
Senast redigerad av en moderator:

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Fukt

Dom ska byta innertak och innerväggen,men golvet då??? Det vill dom torka.Det går inte att byta.Det var jo det första dom (fabriken) la på chassit.Men dom får väl torka bilen hela j.... vintern.Jag får lånehusbil.Då kan jag åka till Spanien ett halvår.Får väl se hur dom har lyckats med reparationen till april.Mögel eller eventuell röta (anticimex). Har inte stort fortroende för verkstan.Dom hade inte större tur med det dom gjorde förra gången.Säger att man alltid får acceptera lite småfel....det finns på alla husbilar.Dom vill inte låta mig byta till en CI autoroller.Italienska husbilar är inte bra säger dom, Jasså!!!men dom säljer dom.Men tydligen bara till såna som inte vill klaga över nåt.Jag vill inte acceptera fel på en husbil till 600 lakan.Är det bara jag som hittar en massa fel? Ingen som har vattenläcka i taket på en 2 månader gammal husbil? Jag blir förbannad och besviken.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Fukt

Hej har också min bil inne för större rep av fukt mindre kul köpte bilen (en06)för å slippa sån skit men näädå i en vägg och akter var tydligen rätt mycke fukt i väggen hur garanterar man sej motsånt för att de inte ska komma tillbaka e den nån som har tips om en bra fuktmätare??
ps våra bilar kanske står brevid varann för div åtgärder som fukt golddigger
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fukt

Har full förståelse för att ni tycker det är tråkigt med fuktskador. Inget man önskar sig och andra precis efter att lagt ut mycket pengar på en bil man vill ha.

Men lite är det så att man ska kolla konstruktionen på listmontaget som tyvärr ofta står i relation till prisgruppen på bil.

Efter 25 år med husvagn så har vi också genomgått diverse fuktproblem. Tillverkning av dessa fritidfordon är kan man säga lite för beroende på dagsformen på den som just då står och monterar bilen/husvagnen. Minsta slarv och fuktskadan är ett faktum.
Därför vill jag säga att bilar med den smala och tunna modellen på aluminiumlist som funnits på husvagnar sedan -70 talet är förlegad teknik.
Om man tittar på hur mycket den rår runt hörnet på bilen mella vägg och tak och sedan följer den listen runt främre delen på karossen så förstår man problemet.
När listen gått runt alkoven och nu sitter upp och ner börjar man fundera på hur dom tänkt vid ritbordet. Samma problem blir det på bakstammen. Hur kan någon tro att en bil som har en tätningsyta ner på sidan på ca. 15mm ska hålla på våra bräddgrader med frostsprängningar. Tätningen mot taket ca. 30-40mm.

Tyvärr en prisfråga på dom lite billigare bilarna.

Nu ska man veta att Eura har sitt egna fuktproblem fram tom. -06 med trägolv. Så fram till dess vill jag inte försvara det märket men det går att vara observant och lösa problemet. Hoppas det är löst nu när bilarna är helt regelfria (och vi beställt en).

Fukt är ett känsligt ämne som inte alla vill prata om och speciellt inte om sin egen bil.
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Fukt

Tänk på att vissa detaljer i taket kan ge utslag på mätaren. Reglar i metall bl.a.
När vi bytte in vår förra, så försökte de med att det var fukt i taket. Men eftersom min man totalreparerat en gammal husvagn 470 polar -77 en gång i tiden + att han lyft två tak på våra två första husbilar och lagt ut durkplåt på en av dem. Där fanns fukt som torkades upp och åtgärdades.
Så vet man ju lite hur det ser ut.
Men iallafall, vid bytet sa de att hittar de fukt så är det 7800:- i fuktavdrag på inbytet.
Detta sades efter påskrivana papper. Men eftersom vi hade ett års garanti på husbilen, vilket de inte trodde på eftersom det var en -04 som vi köpte i April, så sa vi att det spelar ju inte oss nån roll, så länge vi står som ägare så gäller ju garantin. Jonny sa till dem att det verkar vara en regel som bukade. Men när de förstod att de inte skulle komma nån vart och få in lite extra pengar. Så var nog allt helt plötsligt OK, det var nog en regel......
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fukt

Jag lider varje gång jag läser om fukt. Jag hoppas att ni får en ny bil
Golddigger att dom kommer till insikt.Även om det är segt så länge man inte kan få ner fukten under 18% så anser jag att ni inte behöver acceptera lagningen.Nu har du get dem 2 chanser.Se till att dom mäter golvet mitt i och under skåp o.s.vMan kan driva fukten runt när man värmer med fläktar.Vatten dunstar uppåt så man måste driva det ut mot kanterna.
Har varit med och reparerat import.Bürstner inga stänkskydd fick byta golvet i aktern skära ut och flika in.LMC alkov till och med ramen var svampig.
Knaus vatten i dörren bodel.Och så våran egen.Det är bara så köp en fukt mätare.Och mät fukten gör ett eget protokoll där du ritar upp husbilens golv-tak-väggar och välj mät punkter.MÄT OFTA.Hur ser det ut bakom duschar?På vår kommer man åt att mäta där vi har wc-kasetten.
Lycka till A
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Fukt

var köper man en sådan mätare som husbilsfirmorna har är det någon som vet
 
F

F.d. 50064

Guest
Senast redigerad av en moderator:

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Fukt

AHA! Det var ett bra tips att förlänga nålarna med sladdar.Just nu kan jag inte avläsa mätaren 1 meter inne i dubbelgolvet (10 cm högt),men ska testa om den funkar med förlängningssladdar.Bra tips!!
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Fukt

Jag har köpt en på Jula för 399:-. Har testat den och den fungerar alldeles utmärkt. Har avslöjat två husbilar med fukt. En bil som såldes privat och den andra hos en firma som påstod att den inte var fuktskadad. De fukttestar alla sina inbytesbilar. Jula har i flera prisklasser. http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp

Har nu köpt en Burstner T 550 1994 års modell där husbilsfirman har fukttestat utan att hitta fukt. Jag har inte heller hittat någon fukt. Kommer nu att ha noga koll på fukten i fortsättningen.
 
Toppen