• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fukt - problem ?

F

F.d. 24435

Guest
Var inne i husbilen idag vid lunchtid för att göra en snabbkoll. Tittade i fuktbollen men där fanns ingen vätska, den var torr. Däremot upptäckte jag fukt/kondens på skåpluckor och en spegel. Kan i o f s uppkommit genom min o fruns närvaro/andning i bilen.
Kan det vara läge att öppna någon av takluckorna för ventilation?
Tilläggas bör att bilen har vinterpyjamas från Jula.
Hur gör ni andra vid dylika problem?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3426

Guest
Sv: Fukt - problem ?

Inte för att jag vet vad en vinterpyjamas är exakt men när man täcker en husbil så skall man se till att lämna luft under täcket och hålla takluckor lite öppna så att ventilation uppstår. Och naturligtvis ha alla luckor och lådor öppna inuti bilen. Båtägare är mycket bättre på detta med täckning. Ta lärdom av dom.
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Fukt - problem ?

Kan man verkligen plasta in husbilar på de här sättet och hindra all ventilation ???
En nära vän till oss plastade in sin husvagn på det sättet, o trodde därmed
att allt skulle förbli torrt inuti.

Det blev precis tvärt om.Fukten steg in på något sätt,men kunde ej komma ut
eftersom all ventilation var överplastad.

När våren sen kom o plasten togs av, fick han se sitt misstag.
Husvagnen var dyblöt inuti,det rann längs alla väggar o tak, ja överallt.
Hur det luktade i den, ska vi inte tala om,
den ville han inte använda mera. :msn_cry:
Han sålde den sedan som skräp,,,

Bästa hälsningar
Claes o Carina
 

ullabulla

FD HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
1247
Medlemskap
2022
Sv: Fukt - problem ?

Hej. Julas överdrag är absolut inte något plastöverdrag.Ventilationen är det absolut inget fel på.Det finns ventilationsluckor runt nästan hela övre delen av tältet.Jag har använt tältet två vintrar nu och har aldrig märkt av någon fukt.Är helnöjd med tältet. MVH Stephan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fukt - problem ?

Jag blev lite fundersam på detta med fukt under Julas överdrag på husbilen. Därför kollade jag idag men fann att bilen var snustorr inuti trots att flera decimeter snö hindrat ventilation genom takluckorna.
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Fukt - problem ?

Jag tycker det är ytterst märkligt att torrbollen inte visade fukt den hr tiden på året e ju annars ganska hög fuktighet. ute.. o de blir garanterat samma inne i husbilen..
:confused::confused:
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Fukt - problem ?

Den relativa luftfuktigheten är ju inte ett mått på hur mycket vattenånga det faktiskt finns i luften, utan ett mått på hur mycket den kan innehålla.
Här beskrivs det rätt bra: Luftfuktighet - Wikipedia
Tex vid -15 kan luften innehålla knappt 2 g vatteånga och vid +20 c:a 18 g
Kall luft innehåller knappt nåt vatten, och då blir det inte så mycket som kan hamna i torrbollen.
Calle
 
Toppen