• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fukt på framrutan

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Hej, någon som har ett bra tipps för att slippa fukten på framrutans insida?

Nu kommer vi till den period då matta på utsidan känns tidigt tycker vi, vi drar ner vårat aluminium jalusi och på morgonen när det varit ca 3 - 8 grader är det rejält fuktigt på insidan av rutan när man drar upp jalusin.

Ska bli spännande att se om det finns några tipps.
(att lägga något på utsidan frågar jag inte om):)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

Jag ska oxå göra ett experiment, har inhandlat 50x50cm Polycarbonate och en bit bytylband, ska lägga en sträng runt skivan och sätta den på insidan. Räknar med att det skall bli en springa på ca 1,5mm, sen får det bli ett litet hål i underkant och ett i överkant, tror det måste till lite ventilation.

Nu väntar jag nyfiket på resultatet. Tror dock att du får öka distansen till minst 5mm och ha flera hål över och under. Luftade tvåglasfönster i hus fungerar ju så!
Att sedan göra större skivor som passar framrutan och som går att vika eller rulla upp för undanstuvning är ett mindre problem. Du har snart gjort en ny försäljningsprodukt!:D Fortsätt!!!
Julian

PS
Ser just att du skriver "insidan". Blir nog bättre på utsidan!:cool:
 
Senast ändrad:
B

Bosse & IngaLill

Guest
Sv: Fukt på framrutan

Hej, någon som har ett bra tipps för att slippa fukten på framrutans insida?

Nu kommer vi till den period då matta på utsidan känns tidigt tycker vi, vi drar ner vårat aluminium jalusi och på morgonen när det varit ca 3 - 8 grader är det rejält fuktigt på insidan av rutan när man drar upp jalusin.

Ska bli spännande att se om det finns några tipps.
(att lägga något på utsidan frågar jag inte om):)

Hej Lasse.
Har haft samma problem men kommit fram till att enklast är att dra av rutan med en gummiskrapa. För att samla upp vattnet lägger jag en bit hushållspapper i den lilla kanalen som finns under rutan. Det hela tar inte mer än ett par minuter även om rutan är ganska stor som din.

Hälsningar
Bosse
 
F

F.d. 55261

Guest
Sv: Fukt på framrutan

Hej Lasse.Köp ett vintertäcke från Finland.
www.mhutalo.fi så garanterar jag att du slipper fuktproblemet. Köpte på Elmia förra året. Har aldrig kondens oavsett temperatur. Hälsningar Janne
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Fukt på framrutan

Det är säkert ett superbra alternativ, men... om man vill få in de få ljusstrålarna som finns när det mörknar på vill det till att finna andra lösningar.
Återkommer.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

Jag kom även på att att i instruktionsboken stod det att när man körde med värme på i bodelen skulle man ställa bilens ventilationsspjäll i reciruklationsläge så man inte tar luften utifrån , sen kanske det kan hjälpa lite om man har spljällen i läga DEF .

Jag kommer att testa montera en liten datorfläkt som är 40mm*40mm på varje sida av rutan och den jag har kikat på hade en ljudnivå på 14db : Datorfläktar - Hitta de bästa priserna, information och omdömen Sen måste dom ju ha lite kapacitet .
Jag har ju en liten ränna där vårat insynskydd går i och det är 40mm där så dom kommer knappt synas .
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Fukt på framrutan

Jag använder denna datorfläkt till takfönstret i våran husbil,eftersom takfönstret inte är isolerat så hade vi problem med kondens innan jag monterade 2 st sådana här fläktar.
Dom låter lite om man kör dom på 12v, jag kör dom på 6v då är dom nästan ljudlösa.
Sök på Titan TTC-003 finns andra märken också.
 

Bilagor

  • 290148412_tp.jpg
    290148412_tp.jpg
    15 KB · Visningar: 965
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Fukt på framrutan

Tja Lasse
Känner du (karin )tror hon heter så som jobbar på Big In i Köping från dina hemtrakter?
Jag brukar säja HAR DET VARIT i kONSUM I BERSHAMMAR HAR JAG FÅTT VARORNA nerplockade i kassar. Så var det på den gamla goda tiden/ VIdhem
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Fukt på framrutan

När jag fick se fönster tvätten så kom jag ihåg en julklapp jag fick på jobbet så efter lite letande hittade jag den och den fungerar!!!!!!
jag ska ta med den till elmia och prova

stanton:twitcy:Picture0001.JPG
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

Jag har testat ett par nätter med att låta plisegardinerna i fram vara öppna 5-10 cm och då vi har den nerbäddbara sängen ifram så har det ju ändå varit insynsskyddat .

Då har det inte varit någon kondens alls men är dom stängda så är det sjöblött på rutan i fram men aldrig något på sidorutorna som iofs är dubbelglas .
 
Toppen