• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

fukt i golv..

inger47

HBK Medlem
Inlägg
329
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2026
en kompis hade skrivit på en affär med sin husbil o köpt en annan på samma firma...sen efter några dar ringer firman o säger att det var fuktskadat i golvet bak,och säger att repartionen kostar 100 tusen.kan affären gå tillbaka då...han vill inte betala det....han behåller ju bilen då o fixar det själv....eller är det för sent,det har vgått mer än 14 dagar...
 
Har han frågat firman om de vill låta affären gå tillbaka?
Vad står det i kontraktet?
Normal ånger/returrätt ligger väl inom 14 dagar....

I övrigt håller jag nog med om att höra med en konsumentvägledare.
 
Synd att ingen kommer med några goda råd hur man kan göra i detta läge med tanke på eventuellt hävande av köpet. Till exempel när det skall göras, om det är för sent eller om det är så gott om tid att man kan invänta råd från konsumentvägledare eller andra kunniga. Att det går att vända sig till kommunens konsumentvägledare eller Konsumentverket känner nog de flesta till men det förefaller som att tiden är knapp och då kunde det vara bra om det funnits någon som sitter inne med kunskapen redan nu.

//Michael, medlem
 
Att få kontakt med säljföretaget för att försöka häva köpet klockan 18:25 på annandag påsk torde vara lika omöjligt som att komma i kontakt med en konsumentrådgivare under denna dag. Bättre att vänta till morgondagen och fackkunskapen, än att hoppas på killgissningar denna kväll.

Pålle
 
Senast ändrad:
Detta har jag aldrig hört talas om.
Om firman har erbjudit sig att ta fordon i inbyte så har man, får jag hoppas, baserat detta på en värdering efter besiktning. Har man sedan gjort en felbedömning så vore det konstigt om kunden skall lastas för det.
Som kund har man ju ingen möjlighet att ta höjd för kostnader pga dolda fel.
Det skall firman göra.
Även om det är ett olustigt krav så skulle inte jag oroa mig, men nu har jag ju inte all fakta. Har firman gjort några reservationer i kontraktet?
Skall bli intressant att få veta vad sakkunniga säger om det.
 
Har han frågat firman om de vill låta affären gå tillbaka?
Vad står det i kontraktet?
Normal ånger/returrätt ligger väl inom 14 dagar....

I övrigt håller jag nog med om att höra med en konsumentvägledare.

Ångerrätt 14 dagar gäller väl bara vid distansköp?
 
Jag hade fel (det har ju aldrig hänt förut...). Verkar som om 14 dagars ångerrätt inte gäller om man gjort bilaffären i butik. Från konsumentverkets hemsida:
1712065935944.png
 
Om förutsättningarna för affären ändras som i detta fall bör man väl ha rätt att
ändra sig och förhandla om heller avstå??
 
säljaren kommer väl att begära ersättning för sina kostnader i samband med affären,det blir nog en annan förhandling
 
en kompis hade skrivit på en affär med sin husbil o köpt en annan på samma firma...sen efter några dar ringer firman o säger att det var fuktskadat i golvet bak,och säger att repartionen kostar 100 tusen.kan affären gå tillbaka då...han vill inte betala det....han behåller ju bilen då o fixar det själv....eller är det för sent,det har vgått mer än 14 dagar...
Lite vaga uppgifter men är det ett rent byte så kan handlaren knappast komma med krav efteråt. Beror lite på vad som står i avtalet.
Är däremot en förmedling inblandad i affären så kan det bli lite annorlunda. Allt beror på det finstilta även där.
 
Lite vaga uppgifter men är det ett rent byte så kan handlaren knappast komma med krav efteråt. Beror lite på vad som står i avtalet.
Är däremot en förmedling inblandad i affären så kan det bli lite annorlunda. Allt beror på det finstilta även där.
tack för alla svar..det har löst sig,det gick att avboka affären,o förra ägaren åtar sig felet....
 
Tillbaka
Toppen