• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fryst vevhusventilation - vinterfricamping

F

F.d. 1470

Guest
Hej!
En liten varning och lite info. Har en 2009 Iveco 50C18-baserad Concorde Credo 825 alkovbil. Åkte iväg 18/12 på en 3-veckors fricampingstour i svenska fjällen (sonen tävlar alpint). -31 grader på vägen upp till första lägret i Sälen. Precis innan parkering på Gustavstorget för 4 dagar frös vevhusventilationen och all olja rann ur motorn (bl.a. hade oljesticken flygit ur hålet). Ny olja men även den rann ur, fast nu någonstans under bilen. Bärgning till Malung varefter vevhusventilationen tinades och rengjordes från kondens varefter bilen fungerade. Man hittade aldrig var oljan läckt ur. Enligt information från Iveco till verkstäder skall detta problem vara påpekat nyligen. Trots att bilen var svensksåld saknades uppvärmning av vevhusventilationen.

Kunde alltså fortsätta vår resa samma dag som vi bärgades. Har sedan dess tillbringat fram till 10/1 fricampandes i en normaltemperatur på ca -20 grader med -29 flera dagar och endast 2 dagar varmare än -10. Dagtid dieselvärmare 9 kW och nattetid Aldepanna. Diesel drar för mycket ström för kontinuerlig drift och väsnas för mycket nattetid. EFOY 1200W bränslecell nästa kontinuerligt i drift (byggt upp batterierna på natten och förlorat igen dagtid pga. dieselvärmaren). Totalt förbrukat 5 flaskor P11 gasol, ett antal liter diesel och ca 8 liter methanol.

Alkov, bakhjulsdrift och vattenburen värme/värmeväxlare till motor och riktigt dubbelgolv helt klart vad som behövs och vi har aldrigt behövt frysa eller ens haft ett hjulsläpp trots ganska avancerade klättringar.
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Fryst vevhusventilation - vinterfricamping

:confused: Fick du inte eftermonterad förvärmning på vevhusventilation när du ändå stod på verkstad ?
Vad är det för dieselvärmare du har , som ger hela 9 kw ?
Tur i oturn att du inte fick några allvarliga motorskador .
;) Rulla Lungt
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Fryst vevhusventilation - vinterfricamping

Hej!
Närmsta Ivecoverkstad var i Borlänge och de hade inte tid före efter nyår, så det fick bli en quick fix i Malung. Enligt verkstaden så var det kondens samlad sedan leverans som frusit. Nu hade vi nästan konstant -20 grader sedan skadan så ny kondens tar nog en stund att bildas.

Angående skador så ja, hur bedömmer man det. Vi har ju kört över 100 mil sedan detta hände, de flesta mil i under -25 och allt har fungerat utan problem och med samma motorprestanda så det är ju lite svårt att argumentera. Vi stannade nere i Sälen och shoppade innan vi körde upp till Lindvallen och då syntes ingenting, så bilen har ju gått max 6-7 km medan oljan sprutade.

Skall jaga Iveco och Forsbergs Fritidscenter nu när de öppnar på måndag.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Fryst vevhusventilation - vinterfricamping

Glömde svara på värmaren, det är Eberspächers större modell, Hydronic 10 som ger 9-10 kW. Behövs om man skall hålla värmen och köra baklänges över till motorn som motorvärmare när det är under -20 grader. Den är monterad på bodelens slinga och ställer man ner respektive värmares termostat så får man ju en backupfunktion om något skulle falera under en lång skiddag.

www.eberspaecher.se: HYDRONIC 10
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Fryst vevhusventilation - vinterfricamping

Hej!
Närmsta Ivecoverkstad var i Borlänge och de hade inte tid före efter nyår, så det fick bli en quick fix i Malung. Enligt verkstaden så var det kondens samlad sedan leverans som frusit. Nu hade vi nästan konstant -20 grader sedan skadan så ny kondens tar nog en stund att bildas.

Angående skador så ja, hur bedömmer man det. Vi har ju kört över 100 mil sedan detta hände, de flesta mil i under -25 och allt har fungerat utan problem och med samma motorprestanda så det är ju lite svårt att argumentera. Vi stannade nere i Sälen och shoppade innan vi körde upp till Lindvallen och då syntes ingenting, så bilen har ju gått max 6-7 km medan oljan sprutade.

Skall jaga Iveco och Forsbergs Fritidscenter nu när de öppnar på måndag.

Jo men om den gick utan oljetryck hur lång tid gick den då och gick den med eller utan last. Det brukar vara vevlagerna som ger sig först, bör gå att kontolera genom att demontera sumpen. Raset kan komma flera hundra mil efter oljetryckbortfallet.

Mvh bert
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Fryst vevhusventilation - vinterfricamping

Hej.
Så länge oljetryckslampan inte tänds finns det oljetryck.
Det som händer är att det blir övertryck i motorn och sumpen så oljan trycks ut där den kan komma ut, även genom cylindrarna har jag fått mej berättat.
hälsn. Krister
 
Toppen