F
F.d. 1470
Guest
Hej!
En liten varning och lite info. Har en 2009 Iveco 50C18-baserad Concorde Credo 825 alkovbil. Åkte iväg 18/12 på en 3-veckors fricampingstour i svenska fjällen (sonen tävlar alpint). -31 grader på vägen upp till första lägret i Sälen. Precis innan parkering på Gustavstorget för 4 dagar frös vevhusventilationen och all olja rann ur motorn (bl.a. hade oljesticken flygit ur hålet). Ny olja men även den rann ur, fast nu någonstans under bilen. Bärgning till Malung varefter vevhusventilationen tinades och rengjordes från kondens varefter bilen fungerade. Man hittade aldrig var oljan läckt ur. Enligt information från Iveco till verkstäder skall detta problem vara påpekat nyligen. Trots att bilen var svensksåld saknades uppvärmning av vevhusventilationen.
Kunde alltså fortsätta vår resa samma dag som vi bärgades. Har sedan dess tillbringat fram till 10/1 fricampandes i en normaltemperatur på ca -20 grader med -29 flera dagar och endast 2 dagar varmare än -10. Dagtid dieselvärmare 9 kW och nattetid Aldepanna. Diesel drar för mycket ström för kontinuerlig drift och väsnas för mycket nattetid. EFOY 1200W bränslecell nästa kontinuerligt i drift (byggt upp batterierna på natten och förlorat igen dagtid pga. dieselvärmaren). Totalt förbrukat 5 flaskor P11 gasol, ett antal liter diesel och ca 8 liter methanol.
Alkov, bakhjulsdrift och vattenburen värme/värmeväxlare till motor och riktigt dubbelgolv helt klart vad som behövs och vi har aldrigt behövt frysa eller ens haft ett hjulsläpp trots ganska avancerade klättringar.
En liten varning och lite info. Har en 2009 Iveco 50C18-baserad Concorde Credo 825 alkovbil. Åkte iväg 18/12 på en 3-veckors fricampingstour i svenska fjällen (sonen tävlar alpint). -31 grader på vägen upp till första lägret i Sälen. Precis innan parkering på Gustavstorget för 4 dagar frös vevhusventilationen och all olja rann ur motorn (bl.a. hade oljesticken flygit ur hålet). Ny olja men även den rann ur, fast nu någonstans under bilen. Bärgning till Malung varefter vevhusventilationen tinades och rengjordes från kondens varefter bilen fungerade. Man hittade aldrig var oljan läckt ur. Enligt information från Iveco till verkstäder skall detta problem vara påpekat nyligen. Trots att bilen var svensksåld saknades uppvärmning av vevhusventilationen.
Kunde alltså fortsätta vår resa samma dag som vi bärgades. Har sedan dess tillbringat fram till 10/1 fricampandes i en normaltemperatur på ca -20 grader med -29 flera dagar och endast 2 dagar varmare än -10. Dagtid dieselvärmare 9 kW och nattetid Aldepanna. Diesel drar för mycket ström för kontinuerlig drift och väsnas för mycket nattetid. EFOY 1200W bränslecell nästa kontinuerligt i drift (byggt upp batterierna på natten och förlorat igen dagtid pga. dieselvärmaren). Totalt förbrukat 5 flaskor P11 gasol, ett antal liter diesel och ca 8 liter methanol.
Alkov, bakhjulsdrift och vattenburen värme/värmeväxlare till motor och riktigt dubbelgolv helt klart vad som behövs och vi har aldrigt behövt frysa eller ens haft ett hjulsläpp trots ganska avancerade klättringar.