• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frysrisk

Emil Kvick

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Mark
HBK-Nr
28647
Medlemskap
2023
Hej jag tänkte kolla hur stor chansen är att det fryser i ledningar och tankar när det ska bli några minus under natten när man är ute med husbilen?
Vattentanken är inne i bilen och gråvattentanken är under bilen och avloppet ifrån sidan, om man håller ca 22 grader inne i husbilen?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Liten, men var observant på frostvakten (öppnar runt +4C) som kan tömma färskvattnet.
Hände mej förra året denna tid vid Rättviks marknad, stod på elplats och körde bara vattenburena golvvärmen på el. Det blev för kallt vid min frostvakt som sitter vid min luftburna panna (endast gasoldrift) som inte var igång, tomt på vatten på morgonen :(
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Med 22 grader inne i bilen så är det väldigt osannolikt, snarast ett konstruktionsfel (felplacerad frostvakt), ifall något i vattenledningar, frostvakt eller tankar fryser. Jag förutsätter att ingen har byggt om något så att någon vattenledning eller dylikt passerar "utomhus" (under bilen).

MVH
Hans
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Som jag har tolkat det så är varmvattenberedaren inbyggd i aldevärmaren, stämmer det?
Har alla husbilar frostvakt?
Ja varmvattenberedaren är inbyggd i aldepannan. Nej min Rapido 2010 med alde hade ingen frostvakt utan bara en kran att öppna så jag monterade en frostvakt själv. Så kolla i närheten av pannan om det är en kran eller frostvakt.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Gunnar, genom hävertverkan töms även större delen av färskvattentanken i vår bil. Fast inte om färskvattentanken är nyfylld och man inte kort ut luften ur ledningen med pumpen!
För att förhindra detta måste det överst på beredaren finnas en backventil som öppnar och släpper in luft vid tömningen.
Visa bilaga 14573
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Är det inte så att frostvakten bör sitta lågt i förhållande till varmvattenberedaren? I det fall bilen är utrustad med tryckvattenpump, töms väl inte färskvattentanken, givetvis om pumpen är inaktiverad.
Vi har denna lösning och inget färskvatten rinner ut om frostvakten löser ut. Endast varmvattenberedaren töms. Ska tilläggas att vi har Trumapanna från 2014.

För att gå till trådskaparens fråga. Jag tror inte det är någon frysrisk med några grader under noll. Det enda man får vara observant på är gråvattenkranen om denna inte är isolerad. Jag upptäckte förra året att vi har en 12-volts värmepatron, som startar automatiskt vid + 4 ˚C i gråvattentanken. Hjälper något kanske. Tanken hänger isolerad under bilen.
 
Toppen