• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Frys

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
En liten undran.
Har i våran bil en Dometic frys / kyl.
Om jag stoppar in kött, fisk osv så fryser det o blir riktigt genomfruset,stenhårt.
Men, om jag stoppar in fryst glass så blir den mjuk, varför?
Kan någon svara på det.
Visserligen blir den mer lättätlig men man vill ju inte att det flyter ut över tallriken.
En som undrar.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Glass kräver minst -18, dvs djupfrysning. Våra frysar håller i regel inte -18 i snitt. Tappar mycket när vi öppnar och stänger. Tror vår Dometic snittar -15, dvs frysning. Sedan innehåller glass också mycket socker för att mjukgöra den även när den är fryst.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
En liten undran.
Har i våran bil en Dometic frys / kyl.
Om jag stoppar in kött, fisk osv så fryser det o blir riktigt genomfruset,stenhårt.
Men, om jag stoppar in fryst glass så blir den mjuk, varför?
Kan någon svara på det.
Visserligen blir den mer lättätlig men man vill ju inte att det flyter ut över tallriken.
En som undrar.
Hej
enl Dometic är frysen inte avsedd att frysa in matvaror i, det är en förvaringsfrys ( två stjärnig).
Tips, skaffa en utetemp med trådlös utegivare och placera i frysen.
Har själv en i både kyl o frys, full koll.
Hejs
Claes 105
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det går att få sprutt i en Dometic kyl/frys.
Vid varm väderlek är det viktigt med god ventilation bakom kylen dvs. elfläkter, samt helst skugga på "kylsidan".
Min Dometic kyl/frys från 2005 fick jag fart på efter att demontera brännaren och rengjort alla delar noggrant samt monterat dometics termostatstyrda kylfläkt på kylen baksida samt 2+2 80×80 fläktar I utblåset på taket.
Tog även upp ett större hål i väggen så jag kunde montera Dometics stora luftintag.
Idag ligger frysen mellan -20 till -23 grader, kylen på +4-5 grader.
Termostaten ställer jag på 70-75%.
 

Holen

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2024
En liten undran.
Har i våran bil en Dometic frys / kyl.
Om jag stoppar in kött, fisk osv så fryser det o blir riktigt genomfruset,stenhårt.
Men, om jag stoppar in fryst glass så blir den mjuk, varför?
Kan någon svara på det.
Visserligen blir den mer lättätlig men man vill ju inte att det flyter ut över tallriken.
En som undrar.

Klicka på bilden för att öppna en utökad vy
Amazon där finns den


1706727559145.jpeg

Varumärke: ORIA

ORIA Digital kylskåpstermometer, inomhus/utomhus​

 

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
Läste någonstans här på forum hur man kunde få mer kyla till frysen genom att täcka för flänsarna i kylen. Får inte mer än 6-8 minus i frysen men riktigt kallt i kylen , runt 4-5.
Någon som vet
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Läste någonstans här på forum hur man kunde få mer kyla till frysen genom att täcka för flänsarna i kylen. Får inte mer än 6-8 minus i frysen men riktigt kallt i kylen , runt 4-5.
Någon som vet
Är det så dåligt i Frysen, då är det dags å kolla upp lite saker. Vad har du ställt termostaten på. Är det lika illa på alla drift sätten. Kanske dags att byta kyl pastan bakom flänsarna
 

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
Då fortsätter vi :). Vilken märke/modell. Har den alltid varit så. Testa på gas om det blir bättre
Nä den har alltid funkat bra, har inte kört på gas på drygt en månad. Dometic 8505.
Jag återkommer i eftermiddag, ska på fruktmarknaden i El Campello. Den håller iallafall ölen kall. Ser fram mot mer tips i em.
Med vänlig hälsning, Anders
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Nä den har alltid funkat bra, har inte kört på gas på drygt en månad. Dometic 8505.
Jag återkommer i eftermiddag, ska på fruktmarknaden i El Campello. Den håller iallafall ölen kall. Ser fram mot mer tips i em.
Med vänlig hälsning, Anders
När min kyl o frys blev svag i 2 veckors värmebölja i Finland 30 varmt även på natten. Blev kass kyla. Slog av den 15 minuter och sen blev den hur kallt som helst i kyl o frys. Det kan vara bra att låta maskinen vila ibland. Numera slår jag av en gång/vecka vid långresor

Före vila +10 kyl frys -5
Efter vila kyl +2 frys -20
 
Toppen