• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frys i plåtisen

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Waeco (numera tror jag att dom heter Dometic) har alldeles utmärkta frysar som heter CFX som går på 12 volt. Trots att det förmodligen är den bästa frysen för 12 volt så är jag inte säker på att jag skulle rekommendera den för husbilsanvändning eftersom den nog drar ca 3 ampere i snitt och då kan det vara bra med lite mer batteri än normalhusbilen har. Ja, d.v.s. om du inte har tillgång till 220 volt när du står parkerad. Att driva den under färd är inga som helst problem. Jag använder själv en CFX35 sedan snart 10 år i båten men där har jag både solceller och 900Ah förbrukningsbatterier. Har även en Waeco CF35 kyl som ska gå att använda som frys men det var tämligen värdelöst eftersom isoleringen var så dålig så att kompressorn gick praktiskt taget hela tiden och drog ur batterierna snabbt.
Jula har en produkt som jag misstänker är tillverkad i samma fabrik som Waeco eftersom dom har samma spec, där är dom lite billigare om du vill prova: Frys-/kylbox | Tempraturläge -22° C / +12° C | EVER ECF-40L
Hittar du en gasolfrys skulle jag tro att det är det bästa för husbilslivet men var placerar man en sån med tanke på ventilation?
 

unigas

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
28712
Medlemskap
2025
Jag har Julavarianten och kan iaf rekommendera den som kyl, har eg. inte provat den som frys men den verkar ha rimligt bra batterisparfunktion som är ställbar, dvs man kan ställa in hur aggressivt den ska dra ur batteriet (vilken spänning den tillåter batteriet att gå ner till innan den slår av.)
Vid kyldrift går den inte jätteofta ens i min buss (multivan) som ju blir rätt varm inuti på sommaren när motorn inte är igång... Slår kylen ifrån håller den kylan rätt länge enligt min erfarenhet iaf. (har iofs bara provat inne på köksgolvet och runt 27 grader lufttemp men då gick den från runt 2 grader till 10 grader på runt 8-10 timmar...
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Den är bra som frys och utmärkt som kyl (mycket bra isolering). Problemet jag upplever är bara att om jag använder den som frys och batterierna tar slut (d.v.s. elektroniken slår av den innan batterierna mår dåligt) så har jag inte bara varma produkter som jag kan kyla ner igen utan jag har upptinade produkter som jag inte bör frysa om. Skillnaden i frys och kylläge skulle jag uppskatta till ca tre gånger mer strömförbrukning för frysen. Jag har tänkt prova min CFX i garaget så småningom men måste först ordna lite bättre kablar eftersom kompressorn drar ca 60w under drift.

Litiumjonbatterier kanske inte skulle vara så dumt i det läget men vad sjutton ska man välja? Fast det tar vi inte i den här tråden. :)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vi har ett mycket litet frysfack i vår kyl som bara rymmer fyra enliters mjölkförpackningar. Dessa använder vi för att frysa in bär som vi plockar. Resten av bären kokar vi sylt på på plats. Funkar hur bra som helst och är vårt alternativ till en frysbox.

Att vi inte har frysbox är helt enkelt viktrelaterat. För varje kilo frysbox minskar mängden bär i motsvarande grad.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vi hadde en CF110 i vår husbil, med instilling på -15 til -18 grader fungerte det bra, men vi hadde 400 Ah LFP batteri og 250W solpanel. Det finnes en konkurent til CFX serien men det er her down under. Engel har en annen kompressor enn den Danfors som Waeco/Dometic benytter (og mange kloner) marginalt mindre forbruk og litt mindre lyd til omtrent samme pris på det Australske marked.
 
Toppen