• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frusen gråvattentank

tommycoach

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10971
Medlemskap
2025
Hej på Er mina vänner i cyberrymden. Nu har man varit i Spanien under en hel månad. Varmt och gott. Nu är det raka motsatsen, nu har man ställt upp vår Rapido i Vemdalen. Det var första helgen nu i helgen. Allt har fungerat kanon, förutom en "liten" sak. Så mycket har vi förstått att vi använder inget vatten i färskvattentanken, utan vi hämtar vatten och har i en kanna. Däremot så har vi hällt ut detta vatten i gråvattentanken med avtappningskranen öppen. Men det kommer inte ut något vatten ur avtappningsröret.
Är det någon utav ALLA Er duktiga HBK medlemmar som har något råd om detta. Vad är den troligaste orsaken och vad kan man göra för att lösa detta. Kan det vara så att det frusit i tanken eller är det mest troligt att det blivit någon form av ispropp i röret. Tacksam för hjälp.
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: Frusen gråvattentank

Det har säkert fruset till i utkastar röret. på min vinterpakets utrustade bil , är det en värmeslinga som man aktiverar innefrån bilen .som skall hålla tanken isfri.Kan du inte försöka med lite värme på röret under bilen,det behövs säkert inte mycket för att den proppen skall släppa....Typ hårtork...värmepistol på behörigt avstånd...Håkan
 
Senast ändrad:

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Frusen gråvattentank

En gissning så bildas is i avtappningen som bygger på när det bara kommer skvättar, bättre att släppa allt på en gång om tanken är uppvärmd. En dieseldriven byggvärmare under bilen och skotta igen runt om. Var försiktig så det inte blir brand. Alternativt åka till något uppvärmt garage och tina. // Peter
 
F

F.d. 25282

Guest
Sv: Frusen gråvattentank

Hej

Håber at i nyder det i sneen, i har allerede fået gode råd om hvordan problemet løses.

Ellers kan i spørge Vidhem ( i har jo sikkert hørt om hans Husbil :twitcy:) håber at i kan se komikken.??
 
Toppen