• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Frostskyddsvakt

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
När vattenpump sätts på så pumpas vatten ut genom röret under frostskyddsvakten. Är det då dags att byta frostskyddsvakt eller har någon en annan lösning?
Ursäkta det uppenbara men är du säker på att frostskyddsvakten är stängd? Är det den blå varianten ska knappen vara intryckt. Och där håller den sig bara om vredet är på rätt håll.

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2025
Sorry, det blev fel. Vredet står tvärsöver. Vrider man den till rakt läge åker ju knappen ut och frostskyddsvakt börjar tömma. Nu står den rätt, men när jag slår på vattenpumpen börjar den tömma i alla fall.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Jag märkte på min i våras att den uppförde sig lite konstigt. Efter att jag motionerat den fram och tillbaka ett antal gånger fungerade den som den ska igen. Kanske något att testa om du inte gjort det.

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2025
Menar du att stänga och öppna frostskyddsvakten ett antal gånger?
Eller slå på och slå av vattenpumpen?
Det konstiga är att när pumpen är av och frostskyddsvakt står med knappen intryckt så går inget vatten ut. Men så fort pumpen slås på börjar det strömma ut.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Menar du att stänga och öppna frostskyddsvakten ett antal gånger?
Ja.
Det konstiga är att när pumpen är av och frostskyddsvakt står med knappen intryckt så går inget vatten ut. Men så fort pumpen slås på börjar det strömma ut.
Det kan kanske bero på att det inte finns något vatten inne i varmvattenberedaren. Det är inte säkert att vattnet i tanken rinner med självtryck till beredaren. Då rinner det ju ut först när pumpen startas. Och om frostvakten antingen är trasig eller öppen.

AndersB

HBK Medlem
Kommun
Habo
HBK-Nr
35438
Medlemskap
2025
Råkade ut för samma sak, vi har egen brunn och vattnet jag fyllde på med var riktigt kallt vilket gjorde att frostvakten löste. Jag har löst det genom att köra värmaren en stund innan jag fyller på vatten. I vår bil sitter frostvakten intill värmaren så när utrymmet är varmt blir även frostvakten varm. Kan vara värt att pröva kanske?

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2025
Tyvärr är det inte samma fel. För min är del så går vatten ut genom röret för frostskyddsvakten när vattenpumpen slås på, men frostskyddsvakten löser inte ut. Detta trots att vatten går ut. Har jag inte pumpen på så går inget vatten ut.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Jag såg en youtubefilm om hur man demonterade frostskyddsvakten och smorde upp den för bättre funktion. Det låter ju lite som att membranet som skall stoppa vatten att rinna ut är defekt och att det inte kan hålla tätt när pumpen går med sitt högre tryck medan vattnet stoppas när trycket är lågt. Kan vara värt att söka efter filmen på youtube, tyvärr var det många år sedan jag såg den och vad den hette har jag glömt.

//Michael, medlem

Leffe M

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2025
Ursäkta Men vad har du för pump? Hade en Shurflo tryckvattenpump i en av mina tidigare husbilar Där satt det ett vred på en av slangarna från pumpen som man öppnade vid vinteravställning Kanske du har en sådan?
Leffe.

Toppen