• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frontspegel

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Hej, är på jakt efter en sk frontspegel som pekar nedåt och täcker högra hörnet nedåt. Har sett lastbilar ha det. Skulle vara praktiskt när det är riktigt trångt. Tar gärna mot tips Mvh
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har haft samma problem som du har. Löste det genom att sätta en spegel med sugpropp enligt bild. Jag ser inte hörnen på bilen men det är mycket bättre än utan. Kommer inte ihåg var jag köpte spegeln, men skulle gissa på Biltema.

DE9C8BFE-92B8-428A-8DE3-4CBEAB1088F6.jpeg

Tyvärr så ser man inte hela spegeln, men jag tror att du förstår.

Finns en annan tråd på detta ämne (som jag inte hittar just nu) där det finns förslag på riktiga utvändiga speglar. Valde själv inte detta alternativ då materialet ovanför vindrutan är lite klent och kanske inte lämpar sig för att fästa en tung spegel i.

Hälsar Kjell
 
W

Weckman

Guest
Har en sådan här och är ett otroligt hjälpmedel.. Även en 170˚ kamera i fronten för att få lite hjälp, men denna täcker inte riktigt hörnen..

Finns även på EBay

 
Senast redigerad av en moderator:

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Tack för tipset Weckman. Har varit på jakt efter något liknande. Beställt två st sådana nu.
Killen som installerades mina larm och backkamera på Hb'n, sa att vissa har monterat små kameralinser neråt i backspegeln och kopplat dem till samma skärm som back-kameran.
Jag gjorde inte det - som tur var... För fick byta ut hela backspegeln på garantin (annars 9000kr), då sensorn för utetemperatur visade fel. Och då hade jag nog fått kämpa med garantin för att få ut någon ny montering av kameran...
 
W

Weckman

Guest
Är det någon som har prövat att ha en BC 40 trådlösa kamera "som frontspegel" i fram,för att att på så sätt se "hörnen" på HB:en.
Har frontkamera på min husbil med 170˚ vinkel.. Lite svårt att se hörnen vid trånga passage fast den sitter högt upp
Har beställt 2st små kameror som placeras på backspeglarna riktat mot hjul/framskärm och hoppas det blir bättre..
 
W

Weckman

Guest
Hur kopplar du in dessa kameror
lage
Kabeldragning igenom spegelhuset och sedan igenom dörrkarmen i gummibälgen. Montera ihop videokabeln med monitor och en switch kontakt för att aktivera dessa. Har en Alpine X902D-DU Och där kan jag även använda mig av Side cam utöver front och backkamera Med dubbellins. Hade sidokameror på min förra husbil och var hur bra som helst. Diskret och bra upplösning
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Jag satte en trådbunden extra kamera till i grillen, samma som den jag har baktill över nummerplåten, Kenwood nav/radio.
Har helint Pilote G740 -17 med hängande backspegelarmar. Problemet är att de skymmer sikten i bl a rondeller, vill ha förlängda armar som bussarna har och som når framför bilen. Då har man bl a en spegel överst i ca 45° vinkel som ser ner på bilens framhörn. Skit att tillverkarna som vanligt inte fattar el bryr sig om detta.
 
Toppen