• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

frontbåge

Ess-Ge

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
14569
Medlemskap
2025
Sv: frontbåge

Det är förmodligen luftmotståndsvärdet (cw-värdet) som avses. cw-värdet är ett mått på hur väl ett föremål är utformat ur aerodynamisk synvinkel.


För att beräkna luftmotståndet gäller följande formel:
Luftmotstånd = fordonshastigheten i kvadrat x frontytan x cw-värdet x ½ luftttätheten.
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: frontbåge

Nä du Ess-Ge
Trodde också att denna tråd var seriös...
Undrar om jag inte känner igen den där bruna strävhåriga killen med min bakljusramp , springande till skogs..
:wink:
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: frontbåge

Absolut offtopic!!!
Blev så full i skratt när jag läste om vildsvinet som sprang till skogs med bakljusrampen.
Kom att tänka på när grannen hade satt upp en ny kattlucka.
Vi hade katt båda två och våran jagade ibland deras och nu kunde deras söka skydd där. En dag skramlade det till alldeles extra i kattluckan och inte bara där utan genom hela huset och ner för trappan till undervåningen. När dom kollade så låg katten dödsförskräckt med halva kattluckan runt magen. Ramen av plast hade lossnat i hastigheten och följde med katten in.
:twitcy:
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: frontbåge

Ska man ha extraljus för att lysa upp vägen, ska man ha dom ovanför framrutan som långtradarna har. Ska man ha lite lull-lull kan man sätta på en båge. Bågen kan möjligen skydda lite vid en kollision med rådjur men mot en älg eller annan bil är den nog ganska värdelös.
Ove.G :cool:
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: frontbåge

Hej kallax. Det finns inget förslag ännu på ett förbud,men en massa regler för hur den ska se ut har det blivit.Så var noga med att den du köper är CE-märkt. en länk om reglerna om någon orkar att läsa alltihop för det är inte lite. Ny sida 1
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Sv: frontbåge

Som fronter på bilar är byggda i dag är det svårt att montera extraljus av typ Bosch Hella mm och staga dom på ett bra sätt så dom inte vibrerar. Vill man ha sådanna lamper då bör man ha en frontbåge för ett bra montage. Frontbågen är inget viltskydd, sitter fast endast med 4 mindre skruvar ! klarar ingen renpåköring eller älg. Ett snyggt extraljusfäste men dyrt. Tips: köp en extraljusplåt som du moterar bakom nummerplåten med expandermutter finns för 2 eller 3 extraljus pris ca 250 kr. köp extraljus som heter lightforce som du inte behöver staga, dyra men helt okrosbara och där du kan justera ljusbilden som du önskar och med ett ljus som du blir nöjd med.läs om dom på WWW.lightforce.seTotalkostnaden blir mindre utan båge och som måste demonteras vid en större service på montorn.

Ägare av verkstad butik Volvo Renault med erfarenhet av extraljusmonteringar i Norrland med gott om ren älg och nu även björn.

Greger Astrid
 

Country

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2024
Sv: frontbåge

Man behöver ej ha extralysen på bågen ,det går igen besiktningen ändå,vet det av egen erfarenhet

Country
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: frontbåge

:music-icon: Fontbågen som jag har monterat finns i Kama katalogen om någon är intesserat Den är annorlunda än dom vanliga. Det följer med 4 fästen(stadiga) och kablar är indragna.Jag har mont, 2 st Hella 3003 med 100W H4 lampor. Häls, Kallax
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: frontbåge

Hej på er alla husbilsägare. frontbågen är mont.(själv)med 2 Hella extraljus,vilken
skillnad att köra i mörker.kan verkligen rekommendera för dom som har långa mörkerkörningar.
Ljusa hälsningar. Kallax
 
S

suneAl

Guest
Sv: frontbåge

Här har Ni olika typer av FRONTBÅGE !

Alla är i ROSTFRITTSTÅL !



:mcride: /571 :wink: :wink: :wink: :wink: :D :D :D :D

2121-02.jpg 2122-03.jpg

2122-3.jpg 2132-1.jpg

duc07cl1.jpg duc07cl2.jpg

master.jpg 06sprCL.jpg

CIMG1760-pieni.jpg
 
Toppen