• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

frontbåge

Kallax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Hej. Jag är ganska ny när det gäller husbilar köpte min första bil maj-07.
Har någon erfarenhet av frontbåge till husbilar . är det svårt att montera själv eller är man tvungen anlita en verkstad. Tacksam för tips.hälsnigar från höstlik Luleå. Alf

Sv: frontbåge

Hej

Jag köpte vår frontbåge förra hösten och monterade den själv.
Monteringstid 20min. Det var 2st M10 bultar i botten och 2st små stag med 4st skruvar.
Det finns färdiggängade hål på husbilen så det går galant att göra det själv.
Lycka till med monteringen.

Hej Alf

Här kan Du beställa och montera själv frontbågen till Din bil, detta gjorde jag själv till min förra bil.

PS! Finns i Rostfritt & Svart lack. Du ser prisbilden c:a 4.500:- till en FIAT 2007.

Custom Truck

Häls / 571

Hjälp mig med en förklaring till varför man skall ha en frontbåge?
Är det för utseéndet eller är det för att ha ett bra fäste för fjärrljusen?
Är det för att rädda fronten vid viltolyckor, eller?

UTSEENDET
:tongue: Kör du inte mörkerkörning behöver du inte kosta på extraljus.
HA DE:spinny:

Är det så? Utseéndet för 4.500kr? Jag hade hoppats på en praktiskt användbar grej intill måstegrej.
Jaja, det är väl tur att vi har olika intressen.
Kanske någon har annan åsikt än just att det är utseéndet!?

PS Hasse, det var tur i oturen att det inte var fingrarna du bröt utan att vi kan ha med dig i dialogen. Ha det, gott tillfrisknande, följer dina framsteg under "Kvällskvisten" alltid trevlig läsning. DS

Senast ändrad:

Monika o Robert
kvällskvisten är EVA som skriver.
Använd pengarna till disel,bågen hjälper dej inte när tanken är tom.:mcride:

Är det inte så att man måste ha extraljus i frontbågen för att den ska vara godkänd (extraljusfäste)? Så var det tidigare i alla fall och jag tror inte att det har ändrats med bestämmelserna om så kallade wild bars.

Hej. tack för alla tips och åsikter om front båge,för min del är det för att montera extraljus. Ska man köra upp till fjälls i mörker så gör extraljusen verkligen nytta.
Man vill helst se renarna innan dom är för nära bilen.
Alf

En sak till. Frontbåge påverkar bränsleförbrukningen negativt, kanske uppemot 10%, har jag hört.

Jappe

Senast ändrad:

Skulle mycket väl kunna tänka mej en bränslefröbrukning som ökar med minst 10% med en monterad frontbåge vid hastigheter överstigande 250 km/h. Men hur fort går ditt hus??
Fredrik
som inte kör concorde

Jag säger som RR: tillräckligt fort! Jag funderar faktiskt på att ta´ bort och sälja min frontbåge
Husbilsfoton 1.jpg

En frontbåge på en lagårdsvägg kan knappast inverka något på bränsleförbrukningen. K värdet på en husbil har jag aldrig hört någon tillverkare ta upp i försäljningspropagandan..

Hej
Satte på frontbåge med 2 Hella lysen på min förra husbil.
Min motivering då var att standard lysena på dessa transportbilar
är kass. (Gäller även idag)
Men jag tyckte att det var snyggt o manligt därför bidde det en båge.
Det var en lycka att få tända alla lysena, meeen det hände inte ofta
eftersom allför många mötande alltid dök upp när jag tryck på knappen.
Skyddsvärdet mot skador vid viltolyckor är troligen minimalt.
Det jag värdesatte mest med bågen var att stå på den när man
skulle tvätta vindrutan.
mvh
:o

Vad är det för K-värden ni menar ?
Är helt novis här ser jag.
Jag körde in i ett vildsvin för ett par år sedan och funderar på en båge framför fronten.
Jag(körde över grisen , men den tog hela bakljusrampern med sig och försvann till skogs , det svinet !)hann knappt se något innan det var över.
Men åter till saken , K-Värdet ?
Har inte det med värmeförlust genom vägg att göra ??
;)

Tillbaka
Toppen