• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fronplåt på Trumatic S 3002 sitter lös

F

F.d. 5957

Guest
Den sitter lös i underkant så att jag kan dra den uppåt och ta bort den, Jag har sett att det finns en pinne (ser ut som en böj metall tråd/ fjädrar?) på varje sida i underkanten, Vet inte hur man ska göra för att den ska sitta fast. Kan det vara så att man behöver böja fjädrarna uppåt eftersom det har blivit glapp? Förstår inte hur det ska fungera. Någon som kan förklara?? tack på förhand.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fronplåt på Trumatic S 3002 sitter lös

Hej Mauritx, idén är att fjäderpinnarna skall haka fast omkring plåtbläcken som sitter fastnitade i skyddsplåten.

När det funkar som det ska, så skall man dra ut kåpan ca. 5cm. i nerkant så fjädrarna släpper från plåtbläcken och sedan dra kåpan uppåt, när man tar bort den.

När man sätter dit kåpan så skall man hålla ut den ca. 5cm. i nerkant, haka fast den i plåtfalsen i uppkant, och därefter trycka in den i nerkant, och då skall fjädrarna haka fast under plåtbläcken och låsa fast kåpan.

Det brukar inte finnas någon styrning i sidled på kåpan när man hakar fast den i uppkant. Man får sikta in sig lite så kåpan träffar rätt vid plåtbläckens fasade kanter, och det är mycket möjligt att fjädrarna behöver justeras lite om någon tidigare har våldförts sig på den.

Plåtbläcken sitter väl kvar i skyddsplåten hoppas jag??

PICT0047-400.jpg

PICT0048-400.jpg

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5957

Guest
Sv: Fronplåt på Trumatic S 3002 sitter lös

Vilken bra svar med bilder till och med... Tusan tack för hjälpen.

Ja plåbläcken sitter kvar på varje sida. Men det som händer när kåpan är på plats är att fjäder (tråden) är ungefär 10mm under plåtbäcken nederkant. Det kan vara så att fjäder behöver böjas uppåt mot plåtbecken nederkant eller att det har blivit skadat fäste uppåt där man hackar i kåpan så att kanten/vecken har trycks neråt.


Ska kolla i morgon för att se om det går att fixa.. Är lite rädd om fjärdarna skulle gå sönder när jag böjer dem.
 
F

F.d. 5957

Guest
Sv: Fronplåt på Trumatic S 3002 sitter lös

Hej, ja kanske enklast om du kan stoppa kåpan från att "ramla" ner så långt på något sätt.

Lycka till. JANKRO.

Nu är det fixad. Det var så att den behövdes justeras lite overall faktisk. Problemet var att min fru brukar lägga fötterna på den så att fästen uppåt hade sänkts ner, så att kåpan gick få lång ner. Fick ta och böja den uppåt, sedan fick jag också böja fjädrarna uppåt, Sedan fick jag slå till ner med handen där hållen för vridratten sitter, Det var el lång process men det var värt nu sitter den som en smack.

vridratten sitter dock lite inåt hållen, förut satt den i nivå men det gör inget, kanske det är så som det ska vara. En ska som jag tycker är konstig dock är att när fläkten är på kommer varm luf bara för ventilation hållen som är närmaste elementen.. De kommer inget värme i den andra ventilation hål runt om golvet. Ska det vara så? eller har någon kopplat bort detta på någon sett? Sedan finns det en givare som man ställer i fläkthagstiget?? var har det för funktion när det ändå finns det en gradera vridratten vid elementen??? Tror du att bodelsbatteriet orkar driva fläkten hela natten när man fricampar?? Tack på förhand..:spinny:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fronplåt på Trumatic S 3002 sitter lös

Hej igen, flera frågor....försöker med en i taget :).

Varmluftsutblåsen... Vid utblåsen har du väl justering för riktning av luften och även justering/strypning av utflödet. Det är för det mesta tvunget att strypa utblåshålen närmast värmaren och ha de som ligger långt bort helöppna för att få luft ur alla. Men du skall nog kolla upp alla slangar både bakom värmaren samt under och i alla skåp och soffor de ligger gömda i, så inte någon skarv eller Y-koppling har hoppat itur eller någon slang har brustit och helt eller delvis gått av.

Givaren för fläkthastigheten har inget direkt att göra med själva temperaturen i bilen. Om du trycker brytaren uppåt till den runda punkten så går fläkten hela tiden på den hastighet som du bestämmer med vredet, kan då vara lämpligt att ha på fullt för att få ut luft till alla utblås om inte fläkten väsnas för mycket. Om du trycker brytaren nedåt till A så justeras fläkthastigheten automatiskt efter hur varm värmaren är...När värmaren är kall och nystartad så går fläkten sakta. När värmaren blir varm och kan leverera varmluft så ökar fläkthastigheten mer och mer, till den maxfart som du ställt på vredet (även här kan det var lämpligt att ha vredet på full maxfart). När termostaten minskar lågan till pilot och värmaren kallnar så minskar fläkthastigheten igen o.s.v.

Vredet på värmaren är själva termostaten för vilken värme du vill ha upp i bilen. När du startar värmaren och håller ner vredet så startar du bara pilotlågan, när du släpper upp vredet så flammar själva brännarlågan upp och skapar värme. När termostaten blir nöjd så slocknar brännarlågan och endast pilotlågan brinner då tills termostaten åter startar brännarlågan o.s.v. Det kan vara lämpligt att pröva på läge fyra för att testa var tempen i bilen hamnar. Termostaten är tyvärr inget under av precision så man brukar få exprimentera lite :D.

Jag har aldrig mätt hur mycket fläkten drar för jag har fyra st. bodelsbatterier så de räcker utan problem, men om jag kollar på bilens Amp.mätare så verkar det vara mindre än 1Amp. så förbrukningen bör det inte vara någon fara med under en natt.

Lycka till. JANKRO.

Ps. Köp en mjuk fotpall åt frugan :D.
 
Senast ändrad:
Toppen