• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fritt fram för komplextyngda bilförare

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Till Bennsan
Vid dödsolyckan på E4 i Jättendal där bägge i husbilen avled, så blev
lastbilschauffören mycket alvarligt skadad.
E4 efter Norrlandskusten kan sommartid nästan jämställas med ett
husbilsrally.
Tommy R

Det du skriver kan jag inte besvara, har bara referenser till trafiken i södra Sverige & på kontinenten. Dock tror jag att dessa "husbilsrallyförare" är ett mycket litet fåtal av alla som är ute på vägarna med husbil. Jag uppfattar inte problemet som speciell utbrett.

Förresten, jag googlade på "dödsolyckan på E4 i Jättendal" & kunde läsa att det inte ligger något brott bakom denna utan man misstänker sjukdom. Det var ett äldre par i husbilen & när man blir äldre ökar risken för diverse sjukdomar som hjärtinfarkt (som jag fick i våras).

Bennie
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Trafikrytm, skapas naturligtvis av oss alla tillsammans på vägen vid varje enskilt tillfälle, dvs orsakas inte av förutsedda beteende av de inblandade.

Varför, det finns lika många beteenden och uppfattningar om vilken ex gällande fart som skall accepteras för snart sagt varje individuell fordonsförare. Majoriteten väljer ex själva att tillåta sig köra 5->40 km/t utöver skyltad = högsta tillåtna fart av någon anledning(?)!

Mot denna bakgrund, finns det alltså ingen "allmänt accepterad laglig grundrytm/överenskommelse" och pga sådana olika uppfattningar uppstår då ryckigheterna i trafiken som följd av varje enskild trafikants egen uppfattning om vad tillåten hastighet innebär (skyltad är ju = max tillåten fart, inte lägsta).

Att farten i visst oförutsett läge inte skulle döda är rent trams, vid t.ex 100 km/t in i en bergvägg hjälper det inte ens att sitta i värdens säkraste bil, möjligen kan man då klara sig med livet i behåll i ca 70 km/t.

Största problemet med trafiken i dag är nog att vägövervakande polis/myndighet har abdikerat (= fritt fram!). I en framtidsvision "hemska tanke" kanske vissa tar sig rätten att möten ska ske till vänster och inte till höger. Vem vet hur/vart dessa problem med regeltolkning tar vägen i framtiden eftersom vi tillsammans inte förmår att "rätta in oss för att "trafiksystemet" ska kunna fungera optimalt" och säkert för de flesta.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

RELAX
Mycket bra inlägg! Haken är inte trafikanternas uppträdande utan avsaknad av polis som övervakar genom att synas på vägarna. Vi är många olika själar ute i "Gud's hage" & bland oss finns det individer som ignorerar trafikregler & inte tar någon hänsyn till medtrafikanter. Dessa personer blir inte mer laglydiga för att man sänker hastigheterna utan där hjälper bara dryga böter & indragna körkort.

Bennie
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Nog känner du till tråden jag nämner Bennie.
Du inleder dittt inlägg i den här tråden med att skriva att: Att man föreslår hastighetsbegränsningar för husbilar är för mig en gåta. Vad skulle detta ha för nytta? Så nog anknyter detta till min tråd: Hastighetsbegränsa husbilar. Där du varit med och tackat 8 ggr dock inte mig. F.ö. anser jag att det finns flera skäl att sänka högsta tillåtna hastigheter på framförallt lätta husbilar.
Nyk̦ping: Husbil i v̴ldsam krasch p̴ E4 РNyhetswebben.se
Åke
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Sagt det förut, och säger det igen.

Det är inte farten som dödar, utan de plötsliga stoppen!


På Svengelsa

It's not the fart that kills, It' the smell :)

Hej PeterK och alla andra i tråden! Visst är farten en bidragande orsak till trafikolyckor med ibland dödlig utgång, men jag tycker den största orsaken är den aggressiva ATTITYDEN i trafiken som är en stor bov, så lite mer av ödmjukhet i trafiken skulle nog förbättra statistiken
Ha det bra i sensommaren och kör försiktigt hälsar
Hasse & Ingegerd
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Ett "problem" kan ju vara att om man kör i 80km/h på mätaren så kanske det är knapp 75km/h.
När jag hade 15"original hjulen på så visade hastighetsmätaren 104km/h när Gpsen visar 90km/h.
Sen kanske lastbilschafförerna är stressade för dom har en tid att passa vilket iofs inte är en ursäkt.
Titta framåt och sedan får väl dom köra om när det passar dom alternativt stanna till om det är många kurvor och smala vägar.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Nog känner du till tråden jag nämner Bennie.
Du inleder dittt inlägg i den här tråden med att skriva att: Att man föreslår hastighetsbegränsningar för husbilar är för mig en gåta. Vad skulle detta ha för nytta? Så nog anknyter detta till min tråd: Hastighetsbegränsa husbilar. Där du varit med och tackat 8 ggr dock inte mig. F.ö. anser jag att det finns flera skäl att sänka högsta tillåtna hastigheter på framförallt lätta husbilar.
Nyk̦ping: Husbil i v̴ldsam krasch p̴ E4 РNyhetswebben.se
Åke

Ska din önskan om lägre fart för lätta husbilar bara gälla om man har bostadsinredning i bilen?
Min plåtis är på alla sätt en bättre bil på vägen än jobbets servicebil som är samma Ducato men tyngre p g a allt skrot i den.
Enligt dina idéer så skulle jag få köra fortare med servicebilen än med min i princip identiska husbil.
Tänk en gång till!
Problemet är inte fordonstypen utan förarens oförmåga att anpassa framförandet av fordonet.
Det är lika illa att fegköra som att köra för fort.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Tyvärr så är det förarens oförmåga som gör att det måste finnas fartbegränsningar. Bra jämförelse mellan bilarna, det borde vara samma begränsningar.
Åke
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Hmm..
Om problemet sitter hos förarna och husbilarna tydligen(?) är en riskgrupp så måste det finnas en koppling till att snittåldern på förarna är relativt hög.

Mitt förslag på differentierad maxfart är följande:

Upp till 60 år – Enligt skyltning
Mellan 60-70 – Max 100km/h
Mellan 70-80 – Max 80km/h
80 och uppåt – Max 70km/h

Kan de va nåt? :D
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Håller med trådskaparen fullständigt vad gäller trafikmoralen i dagens trafik. Det som irriterar mig mest är att mina "medtävlare" i trafiken ligger på alldeles för kort avstånd bakom och har inte en chans att stoppa om jag måste tvärnita av någon anledning. Sen om det är exvis 100 km/h ska jag inte behöva ge mig ut på sidan, om jag håller den fart som är tillåten, som många gånger kan vara guppig och knölig för att släppa förbi någon Fangio som tar sig rätten att riskera andras liv !!!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Hmm..
Om problemet sitter hos förarna och husbilarna tydligen(?) är en riskgrupp så måste det finnas en koppling till att snittåldern på förarna är relativt hög.

Mitt förslag på differentierad maxfart är följande:

Upp till 60 år – Enligt skyltning
Mellan 60-70 – Max 100km/h
Mellan 70-80 – Max 80km/h
80 och uppåt – Max 70km/h

Kan de va nåt? :D

Inte alls, jag tycker helt annorlunda;
Mitt förslag på differentierad maxfart är i stället följande:

Upp till 60 år – enligt hastighetsmätaren och skyltning (= inte färdigutbildade)
Mellan 60-70 – enligt GPSen och skyltning (i början av sin förarkarriär)
Mellan 70-80 – Max 150 km/h (väl utbildade inkl erfarenheter)
80 och uppåt – över 150 km/h (kan egentligen allt - välutbildade som bara den)

Detta för att också skapa rättvisa i vår ankdamm så att äldre förare ska kunna hinna med alt mera på kortare tid under sin allt kortare resterande livstid, det tycker jag är mer OK! Kan kanske även ses som en slags ättestupa?
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Hmm..
Om problemet sitter hos förarna och husbilarna tydligen(?) är en riskgrupp så måste det finnas en koppling till att snittåldern på förarna är relativt hög.

Mitt förslag på differentierad maxfart är följande:

Upp till 60 år – Enligt skyltning
Mellan 60-70 – Max 100km/h
Mellan 70-80 – Max 80km/h
80 och uppåt – Max 70km/h

Kan de va nåt? :D

Undrar vilken maxfart upp till 25 borde ha?

:mcride:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Håller med trådskaparen fullständigt vad gäller trafikmoralen i dagens trafik.................. Sen om det är exvis 100 km/h ska jag inte behöva ge mig ut på sidan, om jag håller den fart som är tillåten, ............................ !!!

Vems trafikmoral????

Helt förkastligt beteende och i strid med trafikreglerna om att underlätta omkörning, anledningen varför andra kör fortare kan bero på orsaker som vi inte har någon aning om. :mad:

Jag läste om ett fall då en civil polisbil "skuggade" en knarksmugglare och blev hindrad av en bilist i vänster körbana som höll lagstadgad hastighet. Den bilisten blev helt rätt av med körkorten under en längre tid.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Helt förkastligt beteende och i strid med trafikreglerna, anledningen varför andra kör fortare kan bero på orsaker som vi inte har någon aning om. :mad:

Jag läste om ett fall då en civil polisbil "skuggade" en knarksmugglare och blev hindrad av en bilist i vänster körbana som höll lagstadgad hastighet. Den bilisten blev av med körkorten under en längre tid.

Det skulle vara ytterst intressant om du kan ge konkreta fakta om just detta eftersom du tar upp det, måste ha varit annat som spelat in i bilden om nu ex bilisten höll max tillåten fart och var under omkörning av kö ... kunde ju också haq handlat om två långtradare där en kör 1/2 km/t snabbare än den andre! Mig veterligt har inte civila polisbilar något som helst företräde utan att med t.ex blåljus påkalla fri väg, vilket ju även civila polisbilar kan och ska göra vid behov!

Känner fö inte till någon lag som innebär t.ex att om du håller lagstadgad fart och "alla" andra måste köra om dig så måste du under din vistelse på vägen hela tiden köra ute på vägrenen alt olagligt fort?
Bra då med konstruktiva synpunkter som kan förklara hur en laglydig stackare ska bete sig i trafiken? För den udda men laglydige föraren ska väl också få nyttja vägbanan - att befinna sig utanför vägbanan medför både extra skyldigheter och farligheter som inte många tycks förstå?
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Där det finns vägren kör jag alltid ut. Det finns inte så många sådana vägar kvar nu. Har ersatts med en + tvåvägar. Där är fartgränsen 100 km/h. Klart att det irriterande om man kör mer än 100 själv men ändå bildar kö. Jag får egentligen bara köra 80.

Törs påstå att 99 av 100 bilister numera alltid kör för fort. Skulle polisen plötsligt börja införa radarkontroller igen så skulle det bli ett rejält tillskott till statskassan. Dessutom skulle de stackars poliserna behöva släpa på lådor fulla med körkort.

:mcride:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Det skulle vara ytterst intressant om du kan ge konkreta fakta om just detta eftersom du tar upp det, ......................hela tiden köra ute på vägrenen alt olagligt fort?..............................

Som jag skrev; "blev hindrad av en bilist i vänster körbana".

Handlar alltså i mitt relaterade fall inte om långtradare, vägrenar eller pågående omkörning utan om en bilist som tyckte att han höll lagstadgad hastighet och då skall ingen annan få köra fortare varför han blev liggande i vänster körbana och hindrade omkörning.
 
F

F.d. 30870

Guest
(Det är lika illa att fegköra som att köra för fort.)

Njaaaa ???? Och vem bestämmer det? Och vem bestämmer vad som är "fegköra" ?
Förmodar att ordet betyder att "köra för sakta". Jag har liksom bara mina 75 hk i husbilen. Då måste jag köra och anpassa min körning efter detta. Eller hur ska jag göra, kanske förbjudas att köra? Fast det tycker inte jag. Någon som har en miniräknare kanske kan räkna lite på vad en höjning av snittfarten ger i tidsbesparing. Det blir ofta väldigt små tidsvinster. Och i verkligheten ännu mindre då det är svårt att hålla en jämn genomsnittshastighet. Så ni som tror att det är viktigt att köra "lite fort". Räkna lite. Hur många minuter sparades verkligen in? Jag har också varit ung, hade en NSU Ro 80 jag körde i 180km/h.
Har jag blivit klokare med åren eller inte? Det skulle jag inte göra idag.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Känner tilll ett annat fall där en poliskommissarie hindrade en omkörning på en vanlig väg för att inte den omkörande skulle krocka med en mötande bil. Det var många år sedan men vill minnas att polisen blev av med körkortet + böter. P.gr.av att den omkörande anmälde saken trots att polisen kanske räddade livet på honom. Otacksamhet är världens lön.
F.ö. Vägrenskörning med bil är tillåtet tillfälligt för att underlätta omkörning och det är den omkörda som bestämmer om han tycker det är lämpligt eller ej. Aldrig i mörker. ( fotgängare,cyklister och mopedister kan befinna sig där)
Du får alltid köra ut på vägrenen vid fara.
Förhindrande av omkörning 1000:- i böter, vid försvårande fall dagsböter och ev. körkortsutredning.
Du kan aldrig hänvisa till trafikrytmen vid fortkörning.
Åke
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Jag skulle kunna skriva en bok om bilisterna i Malmö och den hade inte varit rolig
Malmö bilisternas beteende är bedrövligt generellt .Det är nog sämst i landet .
Det sicksackas på Ringvägen ,byter man fil så passar man på och bromsa samtidigt .Det bromsas 100 M innan avfarten,man går ut på motorvägen i 60 - 70 km/ h vilket leder till den berömda gummibandetefekten.
Kan man jävlas och försvåra en omkörning gör man det .Är det en kö på motorvägen (nu är det inte sådana köer som i Stockholm el Göteborg ) typ 20 bilar ,då kör man om kön full patte bara för att sen kasta in bilen och med nöd och näppe ta sig ut på avfarten.
Där är noll samarbete .Varför det är så illa vet jag inte .
Det smäller nästa dagligen mellan Malmö och Landskrona ,det är helt rak väg .
Det är defenitvt inte bara spolingar tvärt om.
Lite körning på Autobahn så folk fattar vad samarbete är och hur behagligt allt blir .
 
Toppen