• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fritidsbatteri 19cm hõgt

F

F.d. 28145

Guest
Jag har fõrsõkt hitta tráden dãr nágon talar om att det finns ett fritidsbatteri med mánga Ah men bara 19 cm hõgt.
Varit inne pá Biltema och kollat, men det kanske var frán en annan firma.

SNÂLLA! Hjãlp sá det blir rãtt batteri!

En vãn ska kõpa ett och ta det med sej ner.

PS Full sommar med õver 20 grader varmt pá Algarvekusten och fullt solsken.
 

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: Fritidsbatteri 19cm hõgt

Hei!
Søk på bodelsbatteri, der finner du tråden. Jeg har lagt ut bilder der av monteringen. Passer presis under setet.
Det er Biltema 80-21053, 105 Ah. :D:D
Mvh Kangas
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Fritidsbatteri 19cm hõgt

Tack snãlla du fõr svar!

Detta blir mitt 9:de bodelsbatteri pá 4,5 ár! Kanske har felets hittats.
Vet inte pá hur mánga stãllen jag varit pá under dessa ár fõr att kolla felet, men INGEN
har hittat nát fel. Sista gángen hãr i Portugal var det en "engelsk verkstad" Som kopplade ur allt och tillslut verkar det vara elen till kranen i "kõket" som spõkar. Vi fár se hur lãnge detta nya kommer att hálla. (Batterierna bara dõr)
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fritidsbatteri 19cm hõgt

Hej, om du berättar mera om din bil så kanske du kan få mera hjälp?! Även hur du använder bilen, ständigt vid elstolpe eller liknade info?
 

Rosen

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Luleå
HBK-Nr
2110
Medlemskap
2024
Sv: Fritidsbatteri 19cm hõgt

Hej
Jag köpte förra sommaren fritidsbatteri på SAAB eller om det heter SAAB Opel deras fritidsbatteri var av låg modell, jag hade problem med att alla batteri var för höga orginalbatterierna som satt tidigare var 2st vanliga startbatteri på 105Ah och sattes in i Tyskland bilen är av 2004:s årsmodell, lösningen för mig hade annars varit att göra batterilådan djupare eller att låta batteriet vara högre än golvet i lastutrymmet.

Mvh
Rosen
 

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: Fritidsbatteri 19cm hõgt

Hei!
Vil bare nevne at Gel-batterier kan være enklere å plassere i og med at de ikke trenger stå rett opp og ned, kan ligge.
Men, for min del er jeg ferdig med Gel, altfor dyre, og ikke noe bedre.
mvh Kangas
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Fritidsbatteri 19cm hõgt

Hej Montreol!

Jag trodde att det var när jag stod vid stolpe som batterierna förstördes, så jag slutade med det. Men problemet fortsatte.
En kopis mätte med en Ocilograf (tror det heter så) Inget ovanligt hittades.

Hade en 85w solpanel och den fick fläckar under glaset så den byttes för nåt år sedan. Problemet fanns redan innan solpanelen sattes på.

Senaste månaderna har jag på det gamla batteriet bara haft 12,1V som mest när det varit mörkt. Det har funkat eftersom jag bara laddat dator och småbatterier utan växelriktare.

Ska bli skönt att få det nya batteriet nästa vecka.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fritidsbatteri 19cm hõgt

En spenning på 12,1 en time etter ladningen tyder på sufatering, dette oppstår når batteriet blir stående utladet i noen timer. Hvor fort skaden oppstår avhenger litt av kjemien og geometrien i batteriet. Det finnes mange teorier om hvordan en kan redde et sufatert batteri, men i praksis ser det dårlig ut.
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Fritidsbatteri 19cm hõgt

Hej Knut!

Mitt problem är inte främst detta med 12,1. Det batteriet är färdigt! Utan varför alla batterier går sönder.
Ska få mitt 9:de batteri i veckan som kommer. Köpt i Sverige. De kunde inte hitta 19 cm batteri i Portugal som inte kostade dubbelt upp mot Sverige.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fritidsbatteri 19cm hõgt

Pialinn, det jeg prøvde å si var at den tilstanden batteriet ditt er i er typisk etter sulfatering og hvordan sulfateringen oppstår. Lærte endel om dette de fem årene jeg hadde en el-bil.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fritidsbatteri 19cm hõgt

En teori är att du har för liten batteribank, så att du tömmer den alltför mycket mellan laddningarna? Då sufateras batteriet snabbt!
 
Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Fritidsbatteri 19cm hõgt

Pialinn, det jeg prøvde å si var at den tilstanden batteriet ditt er i er typisk etter sulfatering og hvordan sulfateringen oppstår. Lærte endel om dette de fem årene jeg hadde en el-bil.


Ett blybatteri som djupurladdats har blivit skadat, det finns olika teorier om att återställa det och jag tror inte att någon teori fungerar till 100% Jag har testat följande teknik och tyckt mig se en klar förbättring av ett sulfaterat batteri.

När du ska avsulfatera ett batteri så är det absolut bästa att ha en konstantströmladdare som ger en konstant ström men varierar i spänning. Givetvis har man inte detta så det går bra med en liten DC-nätadapter (med rätt värden förstås) som du kopplar på batteriet.

Spänningen du ska ladda med skall uppgå till max 2,8V per cell, så med ett 12V batteri så kräver det en laddare som går upp till max 16,8 volt. Strömmen bör vara 0,8-1% av batteriets märkkapacitet. Så är det ett 60Ah-batteri du har så ska du ladda med 0,48-0,6A.

Batteriet ska sedan laddas i minst tre dagar och upp till två veckor. Avsulfateringsprocessen går inte snabbare om man ökar strömmen, det blir bara sämre resultat. Låg ström och lång tid ska det vara. Vill man snabba på processen så kan man ladda upp det så mycket det går med en vanlig batteriladdare innan avsulfateringen påbörjas, så slipper man vänta på att den lilla laddaren att ladda upp ett helt tomt batteri.
 

Rosen

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Luleå
HBK-Nr
2110
Medlemskap
2024
Sv: Fritidsbatteri 19cm hõgt

Sist jag var in på JULA i Lule så måttade jag deras fritidsbatteri och det var c:a 190 mm högt, men det kan nog variera på grund av fabrikat som tas hem över tiden
 
Toppen