• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

friktionsdäck

Ellinor&Conny

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
15411
Medlemskap
2025
Jag har en undran om någon som kan hjälpa mig med råd om friktionsdäck.
jag har fått ett erbjudande om sådana till min bil,märket är Hankook Winter RW06 och sitter på lättmetallsfälgar av märket PWC tillverkade av EMRproduktion,jag skall ha dem på en Fiat Dukato Knaus 2011, 225/70-15"
//Conny

Ellinor&Conny

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
15411
Medlemskap
2025
Sv: friktionsdäck

tackar för informationen, har kollat på länken angående däcket och tycker att 2 stjärnor för säkerhet är lite lågt att köra på samt att 225 däck verkar lite för breda i vinterväglag :)
// Conny

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Har de nye hakka piggfri/friksjon dekk, og de er meget bra på husbilen. Har prøvet de både i tyskland på tørt/regn, en sverige tur i snø/regn og våt snø/is, og rent vinterføre, og de imponerer på alle underlag. Det finnes billigere dekk, for å si det slik.
Anbefales.:)

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025

Jag tror inte bredden har någon betydelse för just vinterväglag.
Breda däck ger större yta mot marken men mindre tryck per ytenhet.
Smala däck har så klart mindre yta men ger större tryck mot marken.

Senast ändrad:

Bernt-00

HBK Medlem
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2025

Mönstret har storbetydelse som rensar sig ,grovmönstrade däck är de bästa. Michelin och Bragstone har jag kört med många år utan dubbar. På ren isiga vägar kan man sakna dubben. Jag kör mest på skogsvägar ibland med mycket snö på vägarna då är dubbfria däck lika bra. Fram eller bakhjulsdrift har ju sina för och nackdelar, allhjulsdrift är ju det bästa! /Bernt

Bernt-00

HBK Medlem
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2025

Mönstret har storbetydelse som rensar sig ,grovmönstrade däck är de bästa. Michelin och Bragstone har jag kört med många år utan dubbar. På ren isiga vägar kan man sakna dubben. Jag kör mest på skogsvägar ibland med mycket snö på vägarna då är dubbfria däck lika bra. Fram eller bakhjulsdrift har ju sina för och nackdelar, allhjulsdrift är ju det bästa! /Bernt

Toppen