• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Fricamping"

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Hej på er alla!
Mycket prat om Camping/Ställplatser/Quickstop!

Vi får inte glömma bort den fantastiska möjligheten i Sverige med "Fricamping".

Jag tycker det är bra att det finns olika alternativ, verkligen toppen, men blir lite rädd att Sverige skall hamna i ett läge där det allra bästa och friaste alternativet blir bortglömt!

Tänk er att bara få lägga sig på en hängmatta mitt i ingenstans utan att behöva tänka på annat än FRIHET!! I LOVE IT!:rolleyes:


Frihet.jpg
Klicka på bilden så blir den större;)
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: "Fricamping"

NÄHÄ!! det tror jag inte på, i hängmattan du ! nä full fart är nog det som gälller för er , då trivs ni bäst , ha en bra dag hälsningar lars o margareta
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: "Fricamping"

Fullständig frihet ... lätt att önska men en orealistisk dröm! Verkligheten är kopplad till gällande lagar, restriktioner och ansvar som gäller för oss alla även i det exeptionellt fria Sverige (vad avser vistelse i vår natur).

Det är ex inte tillåtet att ens flytta "vägfordon i terräng" utanför väg ..., lagar och regler omöjliggör detta, dessutom ger inte allemansrätten några som helst rättigheter eller stöd(!) för att framföra motorfordon utanför väg!

Det vore klart olämpligt att peka ut/tillhandahålla "friplatser" (ref enligt bilder ovan) inom HBK's ramar, för utländska besökare som sedan i god tro utnyttjar dessa platser (ansvarsförhållande, mm?). Utpekade "friplatser" skulle tom kunna vara belägna på någons mark, inte lätt att veta. Inte ens markägaren har, såvitt jag förstår, möjlighet att legalt sätta terrängkörningslagen ur spel, vet dock ingen som straffats(?) .... !

I slutänden gäller för oss alla att utnyttja, vårda och värna vår gemensamma natur i allemansrättens anda, så att vi inte äventyrar vår Svenska unika allemansrätt!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: "Fricamping"

Det gör dom redan! Jag menar utländska fordon. Jag upplever att vi svenskar är bättre på naturliga parkeringsplatser
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: "Fricamping"

Tyvärr,

Vi kör eller övernattar aldrig i naturen/terrängen utanför vägen. Bilen ovan står på parkeringen bredvid vägen (Vildmarksvägen), fast den syns inte.

Ingen uppmuntran här att stå olagligt!

Ha det bra
jyrki
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: "Fricamping"

svar relax;; Du har så rätt ,vi måste ALLA värna om det vi har annars blir vi utstängda överallt , att inte köra ut varshomhelst i naturen utan att tänka oss för borde vara självklart ,men tyvärr så är det inte;;;
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: "Fricamping"

Den upplevda friheten är alltid begränsad på något sätt.

Det tål att fundera ett tag på vad som händer med möjligheterna till "Fricamping" när turistnäringen drar igång marknadsföringen på allvar om Sverige som Europas främsta och bästa husbilsdestination.

Ponera att det då börjar komma hundratusentals husbilsturister som också gärna vill fricampa. Skulle tro att det då inte dröjer särskilt länge innan det kommer upp ytterligare restriktioner, bommar, skyltar och plakat. Vi är ju redan världsmästare på skyltar och det går säkert att klämma in några till.

Det vill nog till att det finns ett antal i förväg iordningställda husbilsplatser på många olika typer av platser. Gärna med möjlighet till promenad ut på fjället för att ställa upp sin hängmatta på en högt belägen bergstopp.
V-backen :wink:
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: "Fricamping"

Oj... nu kändes det som om det startar "moll" i tråden!

Jag tycker de allra flesta är riktigt bra på att ta hand om sig, såklart finns de som utnyttjar eller har oförstånd med, det är då vi skall hjälpas åt att rätta till och berätta för de som gör fel.

Sen finns givetvis de som aldrig lär sig, och så är det här i livet det vet vi alla.

Jag får för mig att det är allt för många som "går i gång" och utvecklar den negativa sidan istället för den positiva...

Själv försöker jag att tänka, om jag ger glädje, positiv energi, konstruktiv kritik får jag mångfalt tillbaka.

Tillbaks till tråden "Fricamping"
Relax, självklart ska vi ha vårt sunda förnuft påslaget, annars kraschar nog allt.

Va... tror ni inte på hängmattan... JAG KAN ta det lugnt... hmm... tror jag:rolleyes:
Lägg märke till bredden på den... man kan vara två i den och då blir det avkoppling på riktigt:p:

Kram på er!;)

 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: "Fricamping"

Tror inte att det är något större problem med terrängkörning med husbil, är liksom inte riktigt lämpligt fordon för att köra i terräng med, eller hur? :)

Man får faktiskt parkera i terräng i anslutning till väg.

trafikförordning 52§

"Parkering skall ske utanför körbanan, om

vägförhållandena medger det."

Terrängkörningsförordningen
3 § Fordon får trots 1 § första stycket 1 terrängkörningslagen (1975:1313) ställas upp eller parkeras i anslutning till väg. Förordning (1997:713).



Enligt de lagar och förordningar som gäller svensk trafik är väg allt som inte är terräng, kan ju vara bra att veta, ett hjulspår bör ju per definition vara väg.
 
T

tompaline

Guest
Sv: "Fricamping"

Oj... nu kändes det som om det startar "moll" i tråden!....................
Bra Lasse ! rätt åsikt men du är ju "ung......" ännu så ha överseende med åsikterna
som du inte kan förlika dig med..När du passerat 60 (eller närmar dig) så händer nåt
uppe i huvet de säger min fru ibland... som sagt du har helt rätt!!!!! mvh tompa-line 1944
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: "Fricamping"

Läs wikipedia enskild väg.
MVH. Gunnar S
Den här kunskapen plus google maps. Öppnar vägar till många smultronställen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: "Fricamping"

Det är inte överallt som det finns bommar in på en mindre väg. Det finns många fina ställen, där man kan njuta av naturen - fast man kanske sitter i husbilen och fikar.:D
 

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2024
Sv: "Fricamping"

Frihet, låter väl bra, men det innebär ju också väldigt mycket omdömme och ansvar av oss som har husbilar, förresten av alla människor. MVH Bosse
 
Toppen