• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fricamping

Micke.M

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
43291
Medlemskap
2025
Använder ni gasol eller 12v till kylskåpet vid fricampning? Drar kylskåpet mycket ström på 12v? Har solceller och 2 bodelsbatterier.

Kristian

HBK Intresserad
Kommun
Hudiksvall
Vad som menas med tofflor är också en fråga om dialekt.
Kristian... du ska va glad.... märks att du hör till de yngre... (ännu)!
Ett gott råd. Bli aldrig gammal.

Fast nu har vi lämnat både fricamping o kylskåp... Men vad gör det ?
Jag är väl inte alldeles ung(52 år) men här i mina trakter (Hudiksvall ) har jag nog aldrig hört tofflor om träskor.

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025
Använder ni gasol eller 12v till kylskåpet vid fricampning? Drar kylskåpet mycket ström på 12v? Har solceller och 2 bodelsbatterier.
Hej! Gasol är det mest effektiva och då styrs kylen med termosat inkopplad precis som på 230 volt. På 12 volt används en klenare värmepatron som ej går över termostaten. Detta innebär att 12 volt går konstant och drar ur batterierna vid dåligt väder.
Har du ett AES skåp prioriterar ju skåpet själv vilket energislag som är tillgängligt för tillfället och bilens motor måste gå för att det ska välja 12 volt.
Vi låter kylen välja sjäv hela tiden.

Hälsningar Sanddammaren

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag är väl inte alldeles ung(52 år) men här i mina trakter (Hudiksvall ) har jag nog aldrig hört tofflor om träskor.
Extremt ung.... jo jag valde så klart ordet tofflor...med avsikt...
Herregud 52 år! Allt är relativt.
Ps jag tror att det dessutom finns dialekt av dialekten dvs tofflor blir tollor? Lite osäker!

Ps för övrigt..satsa på gasol.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Fast nu börjar vi väl återvända till fricampa igen... maten under fricampa är väl viktig... o man måste ju kunna göra sig förstådd också ute på landsbygden...
Ps o fricampa...handlade ju från början om ett kylskåp... o mat ligger väl inte så långt ifrån kylskåp...

Toppen