• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Franskt miljömärke

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Lassej - glömde att skriva att i trakterna av Beaune i Borgognedistriktet krävs det miljömärke även vid färd på motorvägen utanför staden Beaune - tacksam om du anger källan till att det inte behövs ett miljömärke vid färd genom Frankrike !
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Det är sannerligen en fantastisk tid vi lever i...
Att medlemmar i Husbilsklubben (se inläggen ovan) inte har koll på vad som gäller avseende detta miljömärke i Frankrike har vi all förståelse för (vi 2 har heller inte koll på reglerna kring detta märke)...
Därför ringde jag till Franska ambassaden i Stockholm, som heller inte vet vad som gäller, OCH till Franska konsulatet i Stockholm som inte heller vet vad som gäller...
På ambassaden tror man att det endast gäller franskregistrerade bilar medan man på konsulatet tror att det endast krävs om man kör in i de städer som är grönmarkerade på den karta som ”K&P Express” lagt in i sitt inlägg här ovan. På min fråga om det även inte gäller i HELA dessa grönmarkerade områden så svarade damen att ”det borde det inte göra, men jag är inte säker”...
Eftersom jag är medlem i Motormännens Riksförbund, så ringde jag även M alldeles nyss och även där har man inte koll på vad som egentligen gäller vilket jag kan förstå då de inte på något vis jobbar för fransmännen.
Avslutar detta inlägg med samma mening som jag inledde det med:
Det är sannerligen en fantastisk tid vi lever i... då inte ens Frankrikes ambassad eller Konsulat kan svara på en fråga som rör bestämmelser i sitt eget land !
PS. Vi TROR att det krävs miljödekal på alla fordon som kör i Frankrike och att det inte bara krävs i stadskärnorna utan i HELA de grönmarkerade områden som finns med på kartan som ”K&P Express” lagt ut i sitt inlägg här ovan.
Vi ska försöka reda ut begreppen när vi kommer till Frankrike - just nu njuter vi tillvaron i Moseldalen i ett underbart väder !
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det finns 2 typer av miljözoner i Frankrike.

ZCR= “zones à circulation restreinte” Permanenta miljözoner som är utmärkta med fasta vägmärke. Dessa zoner kräver ”rätt” miljömärke för att man ska få köra där. Berör enbart delar av några större städer.

ZPA= ”zones de protection de l’air“ Temporära miljözoner som täcker större områden. Dessa zoner är enbart använda när det är överskridna gränsvärden.

Dessa förbud för vissa eller inga miljömärken annonseras senast dagen före och gäller hela eller delar av zonen. Hur mycket inom zonen som berörs bestäms från fall till fall och oftast berörs inte hela zonen. I dagsläget behövs ingen miljödekal för att köra i dessa zoner. Man hänvisar till appen Green Zones för att veta om man får köra eller inte.

Info - The Green-Zones-App! – Green-Zones.eu

En mer komplett beskrivning av vad som gäller finns på:

French Environmental Zones – Crit-Air.fr
 
D

Deleted member 11118

Guest
Vi kommer från Frankrike bott på en del campingar, jag har gått runt och kollat på bilarna och inte hittat ett enda miljömärke för Frankrike. Hustrun pratar Franska och vi har frågat fransmän och ingen vet vad som gäller, några visste inte vad miljömärke var. Pratat med en polis han visste inte vilka regler som gällde. Så lycka till Bosse att få något enhetligt besked.

Vi sitter i Holzminden vid weser 29 grader.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
I den danska texten på Crit-Airs sida står det så här för Lyon:
"Område/grænser for miljøzonen: Alle veje i byerne Lyon og Villeurbanne befinder sig på ZPA-luftbeskyttelseszone Lyons område. Hovedtrafikårerne A6, A7, A42 samt A6’s tunnel gennem bjerget ”Fourvière” er ikke omfattede af kørselsforbuddene.", dvs även om det är begränsningar för bilar med dålig miljöklass eller utan miljömärke kan man ändå passera Lyon på A6 - A7.

När det gäller Cote d'or dit väl Beaune hör står det så här:
"I Département Côte d‘Ors tilfælde kan det blot være dele af departementet, der rammes af trafikale begrænsninger. Det er først i tilfælde af kraftig luftforurening, at præfekturet i en pressemeddelelse meddeler, præcist i hvilket område, der indføres trafikbegrænsninger.
I alle tilfælde skal man være opmærksom på, at motorvejene A6 (fra Paris mod Lyon), A31 (mellem Dijon og Nancy) samt A39 (mod Bourg-en-Bresse) kan blive ramt af kørselsforbud i tilfælde af luftforureningsalarm.", dvs här kan (men inte nödvändigtsvis) även A6 omfattas om det är tillräckligt dålig luft i området.

Det varierar mellan olika orter om genomfartstrafik omfattas eller ej, t ex för Lille är det motsvarande Lyon medan för vissa andra orter "kan" även genomfartsvägar omfattas av begränsningar.

Som Håkan skriver är det bara när gränsvärden för dålig luft överskrids i ZPA-zoner som det är nödvändigt att ha miljödekal, och då med tillräckligt låg siffra. För Lyon var det senast 8 augusti.

/CG
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Tja, 4-5 tior, alldeles för lite, eller mina 29,65 euro som jag betalade,för samma som ovan, alldeles för dyrt naturligtvis!. Så jag undrar vad jag betalade för. Möjligtvis alla 80 europeiska miljözoner. Eller dispens kanske? för en pigg 20 årig diesel? Som grodan, man lever på hoppet.
mvh
Fincan
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Tja, 4-5 tior, alldeles för lite, eller mina 29,65 euro som jag betalade,för samma som ovan, alldeles för dyrt naturligtvis!. Så jag undrar vad jag betalade för. Möjligtvis alla 80 europeiska miljözoner. Eller dispens kanske? för en pigg 20 årig diesel? Som grodan, man lever på hoppet.
mvh
Fincan
Du har beställt märket hos något ombud. inte på den officiella sidan. Det är vanligt med sådant lurendrejeri. Ex om man skall ha visum till USA.
Det är här du skulle beställt märket för ca 4€: Air Quality Certificate Service - Ministère de la Transition écologique et solidaire
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Såja, då är den på plats.

IMG_3111.JPG

Enkelt, följde bara länken som K & P Express gav oss i inlägget nr 13.

En uppgift som skulle fyllas i finns inte på mitt reg.bevis, därför skrev jag "000" i rutan och det har fungerat.

Skickade in uppgifterna den 5/9 och brevet med märket låg i postlådan den 11/9, sex dagar tog det alltså och priset blev 45,30 kr.

TommyD
 

Berget

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
5532
Medlemskap
2024
Hur lyckas man med att få ned registreringsbeviset till max 400kb, då det ska bifogas med anmälan?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Hur lyckas man med att få ned registreringsbeviset till max 400kb, då det ska bifogas med anmälan?
Jag gjorde så att jag mailade kortet jag tagit på reg.beviset till mig själv och valde då en mindre storlek på det bifogade kortet. Använde sedan det i min ansökan.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Nils-Holger

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
25831
Medlemskap
2023
Hej, är det så att om jag köpte ett franskt miljömärke förra året att det gäller framöver så länge jag äger bilen ?
 
Toppen