• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framhjulsmissljud

G

GunDogs

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 2001
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Husbil: 2001
Ämnesområde: Fram o bakvagn
När bilen drar på låg växel kan man höra ett svagt skrapljud (eller snarare släpande ljud) från höger fram. Det märks ungefär ett halvt hjulvarv. När farten ökar försvinner ljudet, istället känns en svag vibration i bilen (ratten). Om jag kopplar ur och låter bilen rulla märks inget av detta. Någon som har en idé om vad det kan vara. Det som ligger närmast tillhands att misstänka är ju drivknuten. Bilen var inne på service för tre veckor sen och de tittade även på knutarna. Någon som har ett tips. Semestern börjar nu på torsdag och ett verkstadsbesök känns ju inte bra i det läget.
 
F

F.d. 4879

Guest
Jag tycker att det låter som en drivknut som går torrt. Även om dom har kontrollerat knutarna och inte hittat något glapp så kan det vara fettet som har torkat till sig och orsakar det hela, i så fall kommer knuten att rasa. Hissa upp hjulet och ta bort den yttre låsningen runt drivknutsdamasken och dra av den en bit från knuten. Sväng på hjulet och snurra det samtidigt som du torkar rent så gott det går. Vrid sedan hjulet rakt igen och tryck in fett i damasken så mycket som du får i, sätt tillbaka damasken igen och sätt på en ny låsning, går även bra med buntband av hög kvalitét. Sen är det nog tyst och är det inte det så kan det nog vara idé att titta vidare på hjullager mm.
 
G

GunDogs

Guest
Hej Kölis.

Tack för dina råd. Har gått igenom bilen med hjälp av "min" verkstad och efter grundlig genomgång hittades inga fel. Typiskt nog så fanns inte ljudet där när jag startade och körde dit idag. Ännu en av livets stora gåtor förblir olöst :)

Nu kör vi på en fyraveckors semestertripp (Gotland bl a).

Ha en skön sommar
 
G

GunDogs

Guest
Min mek undrade om jag stått på gräs och om det hade regnat och precis så var det. Det kom ett hiskeligt åskväder kvällen innan och vattnet stod högt på gräset. Förmodligen stänk som satt sig på bromsskivorna. Det märkliga var att det bara märktes när växeln låg i, men med belastning på drivhjulen så låg någon beläggning an i bromsarna. Jag har kört några mil sen dess utan att märka något mer, så nu bekymrar jag mig inte mer. Tack för era tips och inlägg.
 
Toppen