• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Arne & Lena

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Höör
HBK-Nr
5129
Medlemskap
2024
Är det någon skillnad i körteknik att köra med boggie än enkelaxel i kombination med framhjulsdrift? Jag tänker på lite trixigare övningar inte rakt fram på autobahn.


Arne
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Det tycker jag inte. lite större svängradie blir det, annars är det bara positivt.

JOE
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Det är nog mest längden i sig som gör att man bör ta det litet fösiktigt. Svängradien är oftast ganska stor så det gäller att tänka sig för innan man ger sig in där det är trångt. Man behöver ytor helt klart.:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Hur står sig konstruktionen jämfört med tvillinghjul på bakaxeln?

aake
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Har man parkerad trångt på vått gräs kan kan glömma att försöka komma därifrån med fullt rattutslag. Måste jag backa ut så blir moment ett att köra " "fram" så långt som möjligt, sedan bakåt men fortfarande med hjulen "rakt". Först när det är "styrfart" är det dax att vrida på ratten. Man får en väldigt "bra" bromsverkan av de två axlarna bak vid små svängradier. I dessa lägen är tvillinghjul klart överlägsna. (men inte roligt att byta innerhjul)

Men för övrigt är detta nog den enda nackdelen, och är man medveten om problematiken så undviker man säkert olämpliga uppställningsplatser. (har själv fått hjälp vid ett flertal tillfällen att lämna olämpliga platser, även på campingplats)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Är det väldigt halt på vägen tenderar bilar med boogieaxlar att fortsätta rakt fram när man vill svänga! Det spelar ingen roll hur mycket man vrider ratten! Alla hjulen därbak "tar över"!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Vid tvillingmontage är det ju också fyra hjul baktill och jag märkte aldrig sådan tendens hos min gamla husbil byggd på MB 508 och den körde jag i extremt svår halka Detta trots att den var bakhjulsdriven och drivande hjul torde rimligen ha större tendens att "ta över"?

aake
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Är det väldigt halt på vägen tenderar bilar med boogieaxlar att fortsätta rakt fram när man vill svänga! Det spelar ingen roll hur mycket man vrider ratten! Alla hjulen därbak "tar över"!

Jappe

Hej

Har kört året runt 7000 mil på 3 år med en 5 tons treaxlad carthago och enligt egen erfarenhet aldrig märkt nån sån tendens.

Däremot fanns denna egenskap på lastbilar med boggie som jag en gång i tiden körde.
Troligtvis pga av att dessa är bakhjulsdrivna till skillnad mot dom framhjulsdrivna chassien som används till HB byggen. ( förutom MB Alko-Kober).

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Med drivning på bakaxel med tvillinghjul är man nog rätt klantig i val av parkeringsplats om man inte tar sig därifrån. (normalfallet)

Men att en boggiebil med framhjulsdrift går rakt fram vid halt väglag även om man vrider på ratten har i alla fall inte jag upplevt. (skulle nog stå kvar på vägen någonstans i så fall) Däremot var jag glad att ha boggie en gång för något år sedan när jag blev omkörd i halt väglag av en polsk tradare där släpet höll sig på vägen enbart på grund av den dragande kraften i dragfordonet. (min fart c:a 80 omköraren troligen 100 110 km/h)

Men framkomligheten beror nog även till stor del hur man lyckas att fördela ev. last. Ju mer last bakom bakaxlarna ju sämre framkomlighet och styrförmåga vid hala underlag.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Jag försökte hålla mig till trådens ursprungliga fråga.:confused:
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Har du en bakhjulsdriven bil (över 3,5 ton) så räcker det med vinterdäck på drivaxeln, är bilen däremot framhjulsdriven så måste du ha vinterdäck på alla axlar .
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Är det någon skillnad i körteknik att köra med boggie än enkelaxel i kombination med framhjulsdrift? Jag tänker på lite trixigare övningar inte rakt fram på autobahn.


Arne

Ingen större skillnad.
Det man märker är att boggien bromsar lite när man svänger fullt på en asfaltsplan. Det hörs extra tydligt om det är grusigt. Detta eftersom främre och bakre axeln får olika spår och något/några av däcken bak då måste "sladda".
Det sliter lite däck vilket man också kan se på dem.
Inget problem om man inte åker och fickparkerar hela dagarna.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Jag försökte hålla mig till trådens ursprungliga fråga.:confused:

Inte vara så kitslig. Eftersom några (och även du tydligen) har haft problem att ta sig fram med dessa boggiebilar så ville jag tipsa om alternativ, om man nu absolut måste ha boggie. Det låter ju minst sagt tråkigt om man behöver hjälp att ta sig ut från en campingplats efter en så stor investering som det handlar om.:D

aake
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Lite "off topic" men bogiebussar och lastbilar har numera ofta styrning även på bakre axeln.
(för övrigt så skall man väl inte behöva skaffa bandvagn för att nå onåbara platser):)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Nej, för att nå platser som inte går nå med hjulburna fordon har man lämpligen med sig lämplig utrustning under kåpan på släpet (eller skidor och pulka för den spänstige):
för hbk 011 (Large).jpg

aake
 
Toppen