• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framhögtalare Ducato -95

F

F.d. 12006

Guest
Den förre ägaren till min gamla bil var tydligen ingen musikmänniska. Bara en av högtalarna i instrumentbrädan fungerar, och den låter dessutom bedrövligt. En enda futtig orginalhögtalare har en ojämn kamp att föra mot den respektingivande ljudnivån den har att brottas med när bilen passerar 80-strecket, så jag vill köpa nya till instumentbrädan samt montera ett par bak i bodelen, men jag tänkte först (innan jag demonterar hela inredningen) höra om någon har vetskap om vilken diameter och djup på elementet som går att proppa in där fram? Jag hade hoppats på 6,5", men kanske 5,25" är mer rimligt? För nog kan de väl vara större än 4" hoppas jag?
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Framhögtalare Ducato -95

Monteringdjupet kan skilja sig från ena sidan till den andra, gjorde på min Ducato -99, kolla först det är en bra idé.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Framhögtalare Ducato -95

Jag tror att mina är 4x6" med inbyggd diskant. Däremot sitter de ju rätt dumt, så jag har kompletterat med ett par boxar på instrumentbrädan, och det gör mycket stor skillnad.
Ljudet kommer precis till rätt ställe.
 
F

F.d. 12006

Guest
Sv: Framhögtalare Ducato -95

4x6"? Hmm, det verkar inte vara helt enkelt att få tag på. De enda ovala högtalarna jag lyckats hitta är 6x9". Likaså externa lådhögtalare, det verkar inte vara lika vanligt som förr. Montreal, du har rätt om placeringen på högtalarna, det är långt i från optimalt att de är riktade ned i golvet. Hade tänkt att bara montera ett par extra diskanter med delningsfilter uppe på brädan. Att bara få upp diskanten hjälper till att lyfta ljudbilden.

Blir kanske till att demontera instrumentpanelen och ta några mått (på båda sidorna...). Ett par halvbilliga koaxialhögtalare är i varje fall bättre än som jag har det nu.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Framhögtalare Ducato -95

Jag hade turen att ha ett par boxar liggande, men jag tror att Conrad hade att sälja bl.a. :)
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Framhögtalare Ducato -95

Bytte i min Ducato -97 föra veckan och köpte 4'' runda högtalare på Mekonomen
och de passade helt Ok. Bytet tog knappt 1 timma.
 
F

F.d. 12006

Guest
Sv: Framhögtalare Ducato -95

Hej Affezell!

När du monterade dina 4" högtalare, såg du om det eventuellt fanns plats för 5,25" i stället?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Framhögtalare Ducato -95

Nej
Det fanns inte plats för större högtalare.
Dom jag köpte passade precis
 
Toppen