• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Framfjädring

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hej!
Har funderat på att byta framfjädrar men blivit fundersam då Husbilens nos pekar nedåt mycket, när vi kör över vägskarvarna känns det som genomslag (en hård smäll), mätte avståndet från däck till skärmkant (15 tums däck) då är det 10 cm mellan dom, har 5 kg tryck i däcken.
Om jag förstärker fjädringen blir det väl ännu mer mellan däck och skärm, ser lite löjligt ut redan nu med 15 tum på däcken.

Kan det sitta förstärkta redan ?

Blir inte klok på detta, någon som vet, kan tipsa mig om vad som är bäst?

Vänligen Pelle

Göran Hellman

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Framfjädring

Hade precis dina problem också frånsett att vår bil doppade inte med nosen.
Bytte till AL-KO:s nya fjädrar med stötdämpare, Fick en helt annan bil körmässigt, men det tog inte bort smällarna vid gropar m.m. Däremot så har jag inte mer än c.a. 4kg i framdäcken, och då blir det genast behagligare. Fick veta av en däcktillverkare att 5,5 kg är maxtryck, och det skulle vi inte ha. Väg bilen och se axeltrycket. Då kan man få rätt rekommendation på rätt tryck i däcken. Hälsningar Göran Hellman

lenohl02

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
9837
Medlemskap
2022

Hej!
Hade liknande problem på min 2013 Dethleffs , men köpte komfort fjädrar från EP Hydraulics under Nolia i Piteå . De fjädrarna gjorde att bilen inte stod på nosen ( hade ca: 2 cm fjädringsväg) , nu är bilen behagligare att köra det lyfte bilen men den blev ej styvare i fjädringen .
Mvh. Lennart
PS. Jag har 16 " däck

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det finns 16" fälgar som passar 15" bultmönstret. Det ser klart bättre ut och hastighetsmätaren kommer också att visa mer rätt.
Kan vara ett alternativ att fundera på när det blir dags att byta däck.

F

F.d. 50069

Guest

Hade precis dina problem också frånsett att vår bil doppade inte med nosen.
Bytte till AL-KO:s nya fjädrar med stötdämpare, Fick en helt annan bil körmässigt, men det tog inte bort smällarna vid gropar m.m. Däremot så har jag inte mer än c.a. 4kg i framdäcken, och då blir det genast behagligare. Fick veta av en däcktillverkare att 5,5 kg är maxtryck, och det skulle vi inte ha. Väg bilen och se axeltrycket. Då kan man få rätt rekommendation på rätt tryck i däcken. Hälsningar Göran Hellman

Vi har också en Carthago, en i51! Vårat däckstryck är 5,5 kg och enl. tidigare inlägg här på forumet så är det rätt tryck om däcket är ett sk. CP märkt däck.
Våran bil är också hård på brunnar och vägskador och även för oss går tankarna till de där ALC fjäderbenen ( rätt förkortning?).
Fast de kostar ju en slant:oops:

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej!
Har funderat på att byta framfjädrar men blivit fundersam då Husbilens nos pekar nedåt mycket, när vi kör över vägskarvarna känns det som genomslag (en hård smäll), mätte avståndet från däck till skärmkant (15 tums däck) då är det 10 cm mellan dom, har 5 kg tryck i däcken.
Om jag förstärker fjädringen blir det väl ännu mer mellan däck och skärm, ser lite löjligt ut redan nu med 15 tum på däcken.

Kan det sitta förstärkta redan ?

Blir inte klok på detta, någon som vet, kan tipsa mig om vad som är bäst?

Vänligen Pelle
Hej har n samma bil o byte fjädringen I våras till Al-Ko's ACS fjäderben o deras

hjälpluftfjädring bak, blev högre både fram o bak o Inga mer genomslag.
Har 16" s hjul. Lägsta tryck fram 5.2 kg.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Vi har också en Carthago, en i51! Vårat däckstryck är 5,5 kg och enl. tidigare inlägg här på forumet så är det rätt tryck om däcket är ett sk. CP märkt däck.
Våran bil är också hård på brunnar och vägskador och även för oss går tankarna till de där ALC fjäderbenen ( rätt förkortning?).
Fast de kostar ju en slant:oops:

Börja med att anpassa ditt däckstryck fram till vad däckstillverkaren rekommenderar för din verkliga axelvikt (inte max som står på plåten i motorrummet) så går din bil mycket trevligare! :)

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Har sänkt trycket fram till 4kg,bak 5.5kg samma som innan.
Axellasten är 1600kg fram 2200kg bak,däcken bak blir varmare än fram,jag borde kunna sänka ytterligare fram enl. Mic tabell.
Bilen går mjukare med det lägre trycket.

F

F.d. 25021

Guest

Att anpassa däcktrycket till faktiska axeltryck gav oss störst komforthöjning. Rekommendationen från både Kabe och Fiat är 5,5 bar. Efter vägning och koll i Michelins tabeller så har jag nu 3,5 fram, 2,75 främre bak och 2,5 bakre bak. Enligt Michelin så är 5,5 bar tänkt som max för maxlastade bakaxlar på enkelaxlade bilar. Vår bil är en 5 tonnare som väger runt 4850 kg fullt semesterlastad med 4 personer och hund. Vi har även uppgraderat chassit med Al-ko ACS fram och VB Semi-Air bak på tandem axlarna. ACS gav ca 5 cm höjning fram och betydligt trevligare köregenskaper men inte mjukare fjädring. Semi-Air bak med 1,5 bar i bälgarna gav mjukare fjädring framförallt över fartgupp och dåliga svenska landsvägar. Inget av dessa gav någon större förbättring på grusvägar med länsmans rygg. Där gör däcktrycks sänkningen störst skillnad. För genomslag fram krävs självklart nya fjädrar som höjer fram. I vår bil skavde vinterdäcken i nya innerskärmarna innan ACS. Det är genomgående dåligt av alla husbilstillverkar att inte ha bättre anpassade fjädrar fram. Det är dock bättre på senaste generation av Ducato (2015->).
Bilen är en halvintegrerad 2012 med 3 axlar och däcken är Michelin Agilis Camping 225/75 16. Axel lasterna är 1900kg fram, 1500kg främre bak och 1450kg bakre bak.

Senast redigerad av en moderator:

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Jag har ju en 5 tons bil med tre axlar och monterade ACS fram. Jag fick ingen höjning i framvagnen men en betydligt bättre väghållning.

När det gäller däcktrycket så har jag kört efter Michelins tabell och det blir ju ca 3.5 fram och 2.5 på tandemaxlarna. I tabellen gör man ett undantag för just campingdäcken där man rekommenderar 5.5 kg oavsätt axeltryck. Jag har Michelins campingdäck på min bil.

Bilen blir ju väldigt stötig med höga däcktrycket.

Kenneth

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Jag har ju en 5 tons bil med tre axlar och monterade ACS fram. Jag fick ingen höjning i framvagnen men en betydligt bättre väghållning.

När det gäller däcktrycket så har jag kört efter Michelins tabell och det blir ju ca 3.5 fram och 2.5 på tandemaxlarna. I tabellen gör man ett undantag för just campingdäcken där man rekommenderar 5.5 kg oavsätt axeltryck. Jag har Michelins campingdäck på min bil.

Bilen blir ju väldigt stötig med höga däcktrycket.

Kenneth

Kör man en 15 tummare på 3,5 kg då ser det ut som punktering :D sänkte i dag något på Statoil men dom har ju bara att ställa trycket via mätare, ska sänka ytterligare där det finns klocka.
Annars känns det mycket bättre nu så tack alla för tipsen dom är guld värda.
Vänligen Pelle

Toppen