• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

framfjädrar

I

Iveco 35

Guest
Idag har vi haft husbilen på verkstad och fått bytt framfjädrar. Nu åker vi inte med näsan i marken längre och slipper att använda klossar jämt. Tyckte också att bilen blev stabilare i framvagnen. :yes:Olle.

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: framfjädrar

Vi gjorde det i fredags i Linköping och nu slipper vi genomslagen, tycker bilen blev tystare på grov asfalt, sen gjorde det inget att bilen höjdes ungefär det vi behövde i klossväg innan.

I

Iveco 35

Guest

Hej Benndix, Får man fråga om kostnaden. Vår gick på 4800 inkl. jobb o fjädrar. Mvh. Olle.

göte27

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025

Hej jag har också bytt fjädrar.Det kostade 3500:- i växsjö.Han använder lesjöfors fjädrar .Det skulle vara intressant att veta vilket fabrikat som ni använde.Lika mjuka eller hårdare?Ingick kontroll av framhjulsinställningen i priset?
M.V.H.Göte27

F

F.d. 53053

Guest

Hur många mil hade eran Mclouis gått innan ni fick byta... vi har också en Mclouis 673
mvh gebeer

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027

Jag gav några tusenlappar till och då vägde de in bilen för att få rätt fjädrar, framvagnskontroll/iställning och justering av strålkastarna.
Kan kanske ha lönat sig och ringa runt, men det blev ett snabbt beslut för oss och passade in på en planerad resa.

I

Iveco 35

Guest

Har kollat upp med verkstaden, dom andvänder Lesjöforsfjädrar något längre och tjockare gods. Framvagnskontroll ingick liksom just. av strålkastare. Vår bil har gått 700mil, vi bytte fjädrar bara för att få upp hänget i framvagnen. Helt klart en helt annan bil både stil o körmässigt. Säkert värt pengarnna. ( Göte du har nog fått ett kanonpris på ditt byte) bara fjädrarna kostar ca 2400. Mvh. Olle.

göte27

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025

Har kollat upp med verkstaden, dom andvänder Lesjöforsfjädrar något längre och tjockare gods. Framvagnskontroll ingick liksom just. av strålkastare. Vår bil har gått 700mil, vi bytte fjädrar bara för att få upp hänget i framvagnen. Helt klart en helt annan bil både stil o körmässigt. Säkert värt pengarnna. ( Göte du har nog fått ett kanonpris på ditt byte) bara fjädrarna kostar ca 2400. Mvh. Olle.

Hej Mc-Louis.Priset blir nog ungefär detsamma eftersom framvagnsinställning och ljusinställning inte ingick.Efter som jag ställer in husbilen nu så väntar jag till våren. Det kostar ca:800:-

F

F.d. 29824

Guest

Hej Mc-Louis.Priset blir nog ungefär detsamma eftersom framvagnsinställning och ljusinställning inte ingick.Efter som jag ställer in husbilen nu så väntar jag till våren. Det kostar ca:800:-
Är det någon skillnad på framfjädrarna på de olika modellerna, 3,0 2,3 ? Är det någon som vägt och kollat axeltrycket fram då en är så låg? Vägde vår bil i går och har 1430Kg på den i.o.f. sig med väldigt lite utrustning och tomma tankar.
Ulf

I

Iveco 35

Guest

Mellan 2,2 o 2.3 var det ingen skillnad det var samma framvagn, hur det är mellan 2,3 o 3,0 vet jag inte, men tror inte det. Olle.

F

F.d. 51491

Guest

Hej jag har också bytt fjädrar.Det kostade 3500:- i växsjö.Han använder lesjöfors fjädrar .Det skulle vara intressant att veta vilket fabrikat som ni använde.Lika mjuka eller hårdare?Ingick kontroll av framhjulsinställningen i priset?
M.V.H.Göte27
Hej Göte . skulle vara intressant vardu köpte din tjänst i växjö pga, jag skall oxå byta och det var ett humant pris du skriver om. hör av dig. Christian Weiholt.:yes:

göte27

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025

Hej Göte . skulle vara intressant vardu köpte din tjänst i växjö pga, jag skall oxå byta och det var ett humant pris du skriver om. hör av dig. Christian Weiholt.:yes:
Hej Cristian.Gå in på deras hemsida www.dohini.se Priset är lite avhängit vilken årsmodell du har.Den nya modellen av Fiat är något dyrare.Det är lite krångligare att byta fjädrara på den nya.Men han kanske gör det för samma pris.Fråga efter Gert.Var medveten om att den kan bli lite stötigare och lite mer vägljud efteråt.Jag behöll dom gamla fjädrarna om jag skulle ångra mej.OM du byter så hör av dej efteråt.Det vore intressant att veta vad du tycker.M.V.H.Göte27

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Å jag som vill ha bilen högre i bak ..... Är det samma operation där eller sitter den på typ torsionstavar ? får väl krypa under och kika .

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Bengt-Åke, jeg tror din bil har Fiat bakramme med lange fjærblad. Det finnes til disse et par varianter av luftfjæring som tilsats, med og uten fjernstyring av høyden. Hvis det er AL-KO bakramme så skulle den vært høyere fra fabrikk, men der finnes det og en luft tilsats fra AL-KO eller Goldsmith.

F

F.d. 29925

Guest

Bengt-Åke, jeg tror din bil har Fiat bakramme med lange fjærblad. Det finnes til disse et par varianter av luftfjæring som tilsats, med og uten fjernstyring av høyden. Hvis det er AL-KO bakramme så skulle den vært høyere fra fabrikk, men der finnes det og en luft tilsats fra AL-KO eller Goldsmith.

Med AL-KO torsionsfjäderbakaxel skall det vara en relativt enkel operation att förändra höjden.
Har för mig att det räcker med att dra ut fjäderpaketet och märker ut dess läge i förhållande till splinsen på axeln, sedan kan man skjuta in fjäderpaketet i plinsen med ett nytt läge i förhållande till det tidigare läge.

Toppen