• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Framfjädrar

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025
Sv: Framfjädrar

Även jag tackar för ett suveränt delgivande av väl utförd prestation!

En liten fundering dock. Det är viktigt att kontrollera och eventuellt justera hjulinställningen efter en så genomgående åtgärd. Det har mycket stor betydelse för vindkänslighet och däckslitage att alla vinklar stämmer.

EssoJ

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Även jag tackar för ett suveränt delgivande av väl utförd prestation!

En liten fundering dock. Det är viktigt att kontrollera och eventuellt justera hjulinställningen efter en så genomgående åtgärd. Det har mycket stor betydelse för vindkänslighet och däckslitage att alla vinklar stämmer.

EssoJ

Hej och tack! Det är bara toe in som går att ställa och benen är som dom är.
Jag tror inte att det påverkas på annat sätt än att den möjligen blir mer som den ska när den kommer i rätt possition igen.

Förmodligen ställs framvagnen innan påbyggnaden sätts på plats.

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Att jag kom på det här med hjulinställningen var när vi fick bytt framhjulslager och upptäckte efter ett par hundra mil att ena hjulets innersida var blank. Bilen hade dessutom uppträtt som en ål i en hink när man hamnade efter en lastbil. Efter justering av toe in är det inga problem att åka snålskjuts efter långtradarna längre.

EssoJ

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Att jag kom på det här med hjulinställningen var när vi fick bytt framhjulslager och upptäckte efter ett par hundra mil att ena hjulets innersida var blank. Bilen hade dessutom uppträtt som en ål i en hink när man hamnade efter en lastbil. Efter justering av toe in är det inga problem att åka snålskjuts efter långtradarna längre.

EssoJ

*Haha, jag får återkomma när jag kört en bit, den känns inte som en ål, den känns kanon!:)

Toppen