AndersKerstin
HBK Medlem
Är framåtsikten i halvintegrerade husbilar alltid begränsad för långa personer?
Vi är ett par på 188/180 cm, och hyrde en helintegrerad husbil i somras. Fungerade jättebra med sikten, och gav oss mersmak för att köpa vår första husbil. Det vi dock vill ha en en 6m husbil för att kunna köra i en stad och kunna parkera "enkelt" på vanliga p-platser. Då verkar det vara vanligast med halvintegrerade förarhytter.
Vi var på Elmia-mässan i helgen, och provsatte några halvintegrerade för första gången, och blev väldigt förvånade. I och med att vi är långa så skjuter vi helst sätena så långt bak som möjligt, och då blir framåtsikten alldeles för dålig; att se precis rakt fram är kanske möjligt, men det går inte att se snett uppåt!
När vi kom hem från mässan diskuterade vi detta med vår granne som har en halvintegrerad (Carado, Fiat-chassi, ~7m, 3.5t). Han bad mig sätta mig i förarsätet och sikten var OK, men i passagerarsätet var det inte OK. Det visade sig att han hade modifierat förarsätet; vad han sa var att husbilstillverkarna utgår från originalstolarna och lägger till en snurrplatta som bygger 4cm på höjden, och det räcker för att sikten skall påverkas. I förarsätet hade han helt enkelt tagit bort snurrplattan, det gjorde att det gick att se ordentligt rakt fram. Han skulle försöka sänka sätet genom att svetsa om och sedan sätta tillbaka snurrplattan.
6 meters husbilar som är helintegrerade verkar inte vara så vanliga. Vi provsatte en Knaus VAN I 550 MF, den fungerade riktigt bra siktmässigt. Vi missade att titta på Dethleffs Globebus (om den ens fanns i 6m-version på mässan).
Vad är era erfarenheter för långa personer och halvintegrerade husbilar när det gäller framåtsikten? Vilka (övriga) alternativ finns för helintegrerade husbilar på max 6m?
Vi är ett par på 188/180 cm, och hyrde en helintegrerad husbil i somras. Fungerade jättebra med sikten, och gav oss mersmak för att köpa vår första husbil. Det vi dock vill ha en en 6m husbil för att kunna köra i en stad och kunna parkera "enkelt" på vanliga p-platser. Då verkar det vara vanligast med halvintegrerade förarhytter.
Vi var på Elmia-mässan i helgen, och provsatte några halvintegrerade för första gången, och blev väldigt förvånade. I och med att vi är långa så skjuter vi helst sätena så långt bak som möjligt, och då blir framåtsikten alldeles för dålig; att se precis rakt fram är kanske möjligt, men det går inte att se snett uppåt!
När vi kom hem från mässan diskuterade vi detta med vår granne som har en halvintegrerad (Carado, Fiat-chassi, ~7m, 3.5t). Han bad mig sätta mig i förarsätet och sikten var OK, men i passagerarsätet var det inte OK. Det visade sig att han hade modifierat förarsätet; vad han sa var att husbilstillverkarna utgår från originalstolarna och lägger till en snurrplatta som bygger 4cm på höjden, och det räcker för att sikten skall påverkas. I förarsätet hade han helt enkelt tagit bort snurrplattan, det gjorde att det gick att se ordentligt rakt fram. Han skulle försöka sänka sätet genom att svetsa om och sedan sätta tillbaka snurrplattan.
6 meters husbilar som är helintegrerade verkar inte vara så vanliga. Vi provsatte en Knaus VAN I 550 MF, den fungerade riktigt bra siktmässigt. Vi missade att titta på Dethleffs Globebus (om den ens fanns i 6m-version på mässan).
Vad är era erfarenheter för långa personer och halvintegrerade husbilar när det gäller framåtsikten? Vilka (övriga) alternativ finns för helintegrerade husbilar på max 6m?